Har total renoverat min gamla motor och har fått igång den och justerat in växlarna. Drevat 14 till 30 (kanske minska fram drevet till 12 ?m) men är väldigt trött från start varvar och svarar bra på gasen men blir mer trögstartad vid mer och mer förtändning. Kommer inte jag ihåg att den var så klen när jag startade på 1:an och det för 30 år sedan och 40 kilo mindre .
Har vridit tänd plattan 3 ggr med mer och mer förtändning och väldigt liten skillnad ! Har tyvärr ingen summer och jag provar mig fram. Någon som har några bra tips ? / Anders
Rätt tändning Sachs 5,5 hk 3-vxl
Re: Rätt tändning Sachs 5,5 hk 3-vxl
orginal inställning med pasivt avgas (vanlig ljuddämpare MED insats) är 3mm f.ö.d.
med pipa eller sachs-jamarcool har jag fått bra resultat neråt 1mm f.ö.d.
erlan
med pipa eller sachs-jamarcool har jag fått bra resultat neråt 1mm f.ö.d.
erlan
Re: Rätt tändning Sachs 5,5 hk 3-vxl
Använda skjutmått och multimeter eller något annat tips hur jag gör det ?
Re: Rätt tändning Sachs 5,5 hk 3-vxl
Ja. Om du inte har en tändinställningslampa, det är ju bäst.ust66 skrev:Använda skjutmått och multimeter eller något annat tips hur jag gör det ?
Re: Rätt tändning Sachs 5,5 hk 3-vxl
med bra belysning och ett bra öga ser man när brytarna börjar röra sig.
även om det inte är helt exakt så räcker det för att få en startpunkt.
och som mätverktyg var kolven står kan man komma i närheten med en bit M6 gängstång.
när man inte vet exakt vilket mått man behöver så behöver man ju bara veta att man har ett säkert utgångsläge.
i det här fallet ca 1mm med pipa och 2mm med pasiv dämpare.
sen är det vrida lite,provköra,vrida lite, provköra komma på att man behöver betycka om förgasaren, börja om med tändningen.
ja du har nog en helg eller två räddad.
erlan
även om det inte är helt exakt så räcker det för att få en startpunkt.
och som mätverktyg var kolven står kan man komma i närheten med en bit M6 gängstång.
när man inte vet exakt vilket mått man behöver så behöver man ju bara veta att man har ett säkert utgångsläge.
i det här fallet ca 1mm med pipa och 2mm med pasiv dämpare.
sen är det vrida lite,provköra,vrida lite, provköra komma på att man behöver betycka om förgasaren, börja om med tändningen.
ja du har nog en helg eller två räddad.
erlan