Rätt tändning Sachs 5,5 hk 3-vxl

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ust66
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 nov 2014, 21:27

Rätt tändning Sachs 5,5 hk 3-vxl

Inlägg av ust66 »

Har total renoverat min gamla motor och har fått igång den och justerat in växlarna. Drevat 14 till 30 (kanske minska fram drevet till 12 ?m) men är väldigt trött från start varvar och svarar bra på gasen men blir mer trögstartad vid mer och mer förtändning. Kommer inte jag ihåg att den var så klen när jag startade på 1:an och det för 30 år sedan och 40 kilo mindre .
Har vridit tänd plattan 3 ggr med mer och mer förtändning och väldigt liten skillnad ! Har tyvärr ingen summer och jag provar mig fram. Någon som har några bra tips ? / Anders
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Rätt tändning Sachs 5,5 hk 3-vxl

Inlägg av erlan »

orginal inställning med pasivt avgas (vanlig ljuddämpare MED insats) är 3mm f.ö.d.
med pipa eller sachs-jamarcool har jag fått bra resultat neråt 1mm f.ö.d.

erlan
ust66
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 nov 2014, 21:27

Re: Rätt tändning Sachs 5,5 hk 3-vxl

Inlägg av ust66 »

Använda skjutmått och multimeter eller något annat tips hur jag gör det ?
HSE
Inlägg: 5965
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Rätt tändning Sachs 5,5 hk 3-vxl

Inlägg av HSE »

ust66 skrev:Använda skjutmått och multimeter eller något annat tips hur jag gör det ?
Ja. Om du inte har en tändinställningslampa, det är ju bäst.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Rätt tändning Sachs 5,5 hk 3-vxl

Inlägg av erlan »

med bra belysning och ett bra öga ser man när brytarna börjar röra sig.
även om det inte är helt exakt så räcker det för att få en startpunkt.
och som mätverktyg var kolven står kan man komma i närheten med en bit M6 gängstång.

när man inte vet exakt vilket mått man behöver så behöver man ju bara veta att man har ett säkert utgångsläge.
i det här fallet ca 1mm med pipa och 2mm med pasiv dämpare.
sen är det vrida lite,provköra,vrida lite, provköra komma på att man behöver betycka om förgasaren, börja om med tändningen.
ja du har nog en helg eller två räddad.

erlan
Skriv svar