Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Muttern kommer inte längre, och slirar, precis som du skrev.
Något att göra, eller se sig om efter en annan vev?
Något att göra, eller se sig om efter en annan vev?
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Brukar väl vara en tjock fjäderbricka innanför muttern. Finns någon sådan?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Nej, finns inte någon sådan
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Ska vara en lik den som sitter på utgående axeln. Den är tjock, 1,5-2 mm. Då kan det vara problemet.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Denna bricka ska alltså vara mellan muttern och svänghjulet?
Der är Stefasystem jag har.
Var hittar man en sån idag, verkar ju lite special.
Der är Stefasystem jag har.
Var hittar man en sån idag, verkar ju lite special.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Ja, det brukar sitta en fjäderbricka där. Funkar säkert jättebra med en standard fjäderbricka.BjörnK skrev:Denna bricka ska alltså vara mellan muttern och svänghjulet?
Der är Stefasystem jag har.
Var hittar man en sån idag, verkar ju lite special.
Men om muttern står och slirar så ska du nog kolla upp om det är axeln eller muttern som är katta. Med lite tur så är det muttern.

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Tack!
Muttern ok, det är gängorna på axeln som spökar.
Muttern ok, det är gängorna på axeln som spökar.
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Jag har ett vevparti men då är kolvbultsbussningen brotschad för öd 10.05 mm kolvbult vilken medföljer men du måste brotscha upp kolven så kolvbulten går i.BjörnK skrev:Tack!
Muttern ok, det är gängorna på axeln som spökar.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Jag återkommer, jag kan ha en vev på g, även om jag inte vet skicket på den än.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Ja, det är lite pyssel med Monarpeden, onekligen. Eller rättare sagt, med Ilo-motorn.
Rev hela motorn igår kväll och kunde konstatera att veven "rasat".
Har köpt in en annan motor från en moppekompis, inte komplett, men för att skänka lite delar.
Veven verkade ok på denna, vilket var huvudintresset.
Inköpte också en Biltemas kulledsavdragare, som min "verkstad" fick i uppdrag att slipa till för att kunna använda som avdragare av remhjulet.
Fungerade riktigt bra.
Dock, stålkonan som är i mitten av det nytillverkade remhjulet lossnade från den yttre aluminumkransen vid denna operation.
Märkligt, jag drog av ett originalremhjul med samma avdragare, och då var det inga problem.
Eftermarknadstillverkning, som inte är helt hundra, eller?
En 1 mm aluminiumplåt är också införskaffad, detta för att tillverka en spacer vid cylinderfoten. Jag bedömde att det är den tjocklek jag behöver.
Snart kansek jag kan få på motorn igen och få all och fungera (hoppas jag)
Rev hela motorn igår kväll och kunde konstatera att veven "rasat".
Har köpt in en annan motor från en moppekompis, inte komplett, men för att skänka lite delar.
Veven verkade ok på denna, vilket var huvudintresset.
Inköpte också en Biltemas kulledsavdragare, som min "verkstad" fick i uppdrag att slipa till för att kunna använda som avdragare av remhjulet.
Fungerade riktigt bra.
Dock, stålkonan som är i mitten av det nytillverkade remhjulet lossnade från den yttre aluminumkransen vid denna operation.
Märkligt, jag drog av ett originalremhjul med samma avdragare, och då var det inga problem.
Eftermarknadstillverkning, som inte är helt hundra, eller?
En 1 mm aluminiumplåt är också införskaffad, detta för att tillverka en spacer vid cylinderfoten. Jag bedömde att det är den tjocklek jag behöver.
Snart kansek jag kan få på motorn igen och få all och fungera (hoppas jag)
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Den "nya" veven var helt glappfri i både lager och kolvboltsbussning, så nu börjar ihopmontering av motorn igen.
Ett nytt remhjul beställt, vågar inte riktigt lite på det andra, som delade på sig vid avdragningen.
När ändå Monarpeden står i verkstan, ska jag passa på att byta bromsbackar och stöd.
Ett nytt remhjul beställt, vågar inte riktigt lite på det andra, som delade på sig vid avdragningen.
När ändå Monarpeden står i verkstan, ska jag passa på att byta bromsbackar och stöd.
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Tack, precis vad jag befaratBjörnK skrev: stålkonan som är i mitten av det nytillverkade remhjulet lossnade från den yttre aluminumkransen vid denna operation.
har funderat på att köpa ett par då dom blivit billigare nu
men då är det bättre att hitta original i bra skick
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Jag håller med dig, känns inte bra när de delar sig.
Jag ska också kika efter bra original.
Jag ska också kika efter bra original.
- pangerva
- Forumsponsor
- Inlägg: 6840
- Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
- Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)
Re: Äntligen en trampmoped - Monark Monarped -
Tur att man har bra sådana till alla mina motorer. 

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60