Justera bing förgasare (Kina)
-
Justera bing förgasare (Kina)
Jag har äntligen fått igång min compact och den gick som en dröm, efter en härlig tur på ca 30 min så upptäckte jag att det låg lite bensin ovanför motorn. Då skruvade jag någon millimeter på ställskruven och stängde av henne. Morgonen efter när jag ska till jobbet så går hon inte alls, stressad som jag var så började jag skruva runt på ställskruven och även på vad jag tror är tomgångsskruven som sitter precis bredvid den stora ställskruven.
Där står jag nu, motorn går som en påse nötter hur jag än skruvar. Finns det någon grundinställning man kan ställa in? Just nu så har jag ingen tomgång alls men håller jag full gas så tar jag mig fram långsamt på ettans växel men det är inget vrid alls i motorn.
Där står jag nu, motorn går som en påse nötter hur jag än skruvar. Finns det någon grundinställning man kan ställa in? Just nu så har jag ingen tomgång alls men håller jag full gas så tar jag mig fram långsamt på ettans växel men det är inget vrid alls i motorn.
-
Re: Justera bing förgasare (Kina)
Ska tillägga att jag vet att detta är en skräpförgasare men den gick verkligen som en dröm innan jag började pilla på ställskruven något som jag bittert ångrar idag...
Har skruvat in tomgångsskruven Max och ut ca 1 varv vilket gör att tomgången är ok men resten är kass.
Har skruvat in tomgångsskruven Max och ut ca 1 varv vilket gör att tomgången är ok men resten är kass.
Är det en Bing 15 Kina?
I så fall finns väl ingen ställskruv om du inte menar ett ställbart munstycke. Är det ett fast munstycke som sitter på ska det inte skruvas på alls utan sitta åtdraget. Du kanske kan lägga upp en bild på vad du menar för skruvar?
Andra saker som kan spöka är om flottören inte tätar eller om det är skit i filtret i bensinkranen.
I så fall finns väl ingen ställskruv om du inte menar ett ställbart munstycke. Är det ett fast munstycke som sitter på ska det inte skruvas på alls utan sitta åtdraget. Du kanske kan lägga upp en bild på vad du menar för skruvar?
Andra saker som kan spöka är om flottören inte tätar eller om det är skit i filtret i bensinkranen.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
forumbilder.se/EANJH/image]
[/URL]

-
Jag tror inte att det är skit i flottören eller att den inte tätar då det började direkt när jag skruvade på ställskruven.
1. läs på tändstiftet om den får för mycket eller för lite bränsle.
2. om den får för lite: kolla var det är skräp eller stopp nånstans.
3. om den får för mycket: skaffa ett eller flera nya tändstift.mjukare/varmare än det du har, för det bränner inte rent, även när du fått bränsleblandningen mager.
och leta på varför den drunknade i bensin första gången. bensin på motorn tyder på att den flödade över av någon anledning.
är det bilden som luras, förgasaren ser ut att sitta lutande framåt. du har väl inte monterat den med puchadaptern på plats? du måste kapa bort virefästet för handväxelwiren på flintablocket för att kunna använda den förgasaren.
erlan
2. om den får för lite: kolla var det är skräp eller stopp nånstans.
3. om den får för mycket: skaffa ett eller flera nya tändstift.mjukare/varmare än det du har, för det bränner inte rent, även när du fått bränsleblandningen mager.
och leta på varför den drunknade i bensin första gången. bensin på motorn tyder på att den flödade över av någon anledning.
är det bilden som luras, förgasaren ser ut att sitta lutande framåt. du har väl inte monterat den med puchadaptern på plats? du måste kapa bort virefästet för handväxelwiren på flintablocket för att kunna använda den förgasaren.
erlan
Jag vände på bilden och förstorade den så nu syns det bra vad du menar. Den lutar ganska mycket som Erland skriver. Är det tätt mellan förgasare och insug eller finns risk att det tar tjuvluft där genom att förgasaren ligger i spänn mot något?
Jag testade en sådan förgasare på en likadan motor vid ett tillfälle. Det gick inte att hitta en inställning på det ställbara munstycket (mässingsskruven) som fungerade. Man fick dra åt munstycket medurs ganska mycket för att mopen inte skulle sura ner sig som sjutton vid start och för att den skulle gå på tomgång. För att den skulle svara på gaspådrag var man sedan tvungen att öppna munstycket moturs mycket men då gällde det att hålla varvet uppe för att den inte skulle sura ner sig och dö. Jag försökte aldrig gå till botten med vad det berodde på utan bytte till en Bing 17 U-båtsförgasare och sedan gick motorn klockrent. Men din har ju gått bra med den här förgasaren så det kanske går att få ordning på om du följer Erlands tips.
Ta även isär förgasaren och lossa alla delar och kolla att det inte skit eller någon grad någonstans och blås igenom alla kanaler inklusive huvudmunstycket (innanför nedre bulten). Du kör väl med luftfilter, sätt dit ett sådant om det saknas.
Kolla att trottelnålen inte har släppt eller hängt sig om det finns en sådan.
Har du ingen chokewire eller har den där förgasaren en flödarknapp på flottörlocket? Kör man utan chokewire bör man täta hålet för sådan så att det inte drar in skit den vägen.
Jag testade en sådan förgasare på en likadan motor vid ett tillfälle. Det gick inte att hitta en inställning på det ställbara munstycket (mässingsskruven) som fungerade. Man fick dra åt munstycket medurs ganska mycket för att mopen inte skulle sura ner sig som sjutton vid start och för att den skulle gå på tomgång. För att den skulle svara på gaspådrag var man sedan tvungen att öppna munstycket moturs mycket men då gällde det att hålla varvet uppe för att den inte skulle sura ner sig och dö. Jag försökte aldrig gå till botten med vad det berodde på utan bytte till en Bing 17 U-båtsförgasare och sedan gick motorn klockrent. Men din har ju gått bra med den här förgasaren så det kanske går att få ordning på om du följer Erlands tips.
Ta även isär förgasaren och lossa alla delar och kolla att det inte skit eller någon grad någonstans och blås igenom alla kanaler inklusive huvudmunstycket (innanför nedre bulten). Du kör väl med luftfilter, sätt dit ett sådant om det saknas.
Kolla att trottelnålen inte har släppt eller hängt sig om det finns en sådan.
Har du ingen chokewire eller har den där förgasaren en flödarknapp på flottörlocket? Kör man utan chokewire bör man täta hålet för sådan så att det inte drar in skit den vägen.
- Bilagor
-
- Bing 14.jpg (238.37 KiB) Visad 13235 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
- pangerva
- Forumsponsor
Har du haft loss det ställbara munstycket eller dragit åt det?
Drar man för hårt vrider sig "tippen" på det. Hålen blir ovala och tippen sned. Åtgärd kassera och köp nytt.
Nålen ska alltid vara dragen i botten då munstycket dras fast. Dras tilld det bottnar och sedan bara "nästet" man det lite.
Drar man för hårt vrider sig "tippen" på det. Hålen blir ovala och tippen sned. Åtgärd kassera och köp nytt.
Nålen ska alltid vara dragen i botten då munstycket dras fast. Dras tilld det bottnar och sedan bara "nästet" man det lite.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Tror att förgasaren lutar lite väl.. kan man få en bild från andra hållet? Om flottörhuset ligger för tiltat så flödar den över. Om man sätter i ett bing original nålmunstycke så tror jag det funkar bättre med det ställbara.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
-
Bild från andra sidan. Vad jag kan se så är det tätt.
-
En reflektion är att oavsett hur jag vrider på ställskruven så "nyser" motorn från ovankant av cylindern. Det är någon kanal där som går bakåt som den pressar ut luft genom. Jag uppfattade aldrig att den gjorde det när den funkade.
Allt sitter fast och det är inget i kläm. Ställskruven har aldrig varit hårt åtdragen. Flottörhuset är rengjort och skruven undertill på förgasaren har jag tagit bort och gjort rent. Olika tändstift har jag också provat med.
Allt sitter fast och det är inget i kläm. Ställskruven har aldrig varit hårt åtdragen. Flottörhuset är rengjort och skruven undertill på förgasaren har jag tagit bort och gjort rent. Olika tändstift har jag också provat med.
Lutningen på flottören ser inte oroande ut.
Om det nyser mellan cylindern och topplocket är det otätt i topplockspackningen.
Om det nyser mellan cylindern och topplocket är det otätt i topplockspackningen.
-
Det nyser inte i skarven mellan utan den nyser ur den kanalen som går ut ur cylindern. Tror du att det fortfarande är topplockspackningen då?
-
Fan jag är så kass! Ber om ursäkt, jag försöker lära mig.. När jag lyser med en stark lampa ser jag att det inte alls är någon kanal där, det är precis som du säger att den nyser mellan cylinder och topp.
Vad gör jag åt detta?
Vad gör jag åt detta?
Du får skruva loss toppen. Förmodligen är ytan på cylindern OK men kolla att det inte syns några ojämnheter som i så fall filas ner. Klistra sedan fast ett 240 papper på hällspisen och drar toppen i åttor tills du ser att slipningen har tagit över hela ytan. Dit med ny packning och dra korsvis till rätt moment 10 Nm. Sedan är det bara att åka ut och gasa
Men glöm inte att burna om du stannar vid stoppljus för annars får du inte den rätta slangbelleeffekten när du ska iväg och kan tappa pallplatsen
Du ska förstås dra fast toppen mot cylindern innan du monterar och dras fast bulten i ramen som den sitter med.

Du ska förstås dra fast toppen mot cylindern innan du monterar och dras fast bulten i ramen som den sitter med.