<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gåtill någon som lindar eller reparerar elmotorer, dom har fläktar om du inte har någon elmotor själv. Du kan ha en fläkt med raka fläktblad bara den passar innanför kåporna. Sedan är det bara att slöjda så den passar.
Svarva av fläktblad eller ändra diametern, tillverka bussning i centrum för skruven. Det är ju det man växer av när man har fixat. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jepp, titta vad jag hittade när jag öppnade en halvtaskig värmefläkt (det lär väl ändå aldrig bli någon vinter här nere mer... )!
Fläkten har nästan precis rätt diameter, dock är den dubbelt så tjock. Men, nu kommer det fiffiga, stammen som bladen sitter på ligger mitt i desamma, alltså kan jag kapa bort den ena halvan och vips är jag rätt! Dock hänger det på håret om navet går fritt från ytterkåpan men jag får testa och slöjda om i värsta fall.
Skönt att slippa börja helt från skratch, i alla fall! <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet skrev:Med lite flyt har du snart snurr på rovan då? Det måste ju ge sig med allt elände till slut tycker jag.
Nä det där är bakfjädringen, det jag saknar är tydligen någon sorts mellanlägg mellan yttre bakskärm och ram vid fästskruven under tanken alltså vilande på plåtbygeln som går över tanken(det där blev rörigt?) Kan du ta en dust med kameran på din igen så vore det bussigt.
//Lorden
Jag passade igår på att kolla igen på bygeln och kåpan och där finns inget alls, inte heller en skruv. Det fästet har alltså inte varit i bruk, kanske kan det vara orsaken till att din Scoterette vibrerar, att kåpan är fastdragen utan dämpning? Jag glömde kolla sprängskissen men den finns ju att ladda ner härifrån om du vill kolla själv. <!-- </EdIndex> --></div>
JanneHagnell skrev:Jepp, titta vad jag hittade när jag öppnade en halvtaskig värmefläkt (det lär väl ändå aldrig bli någon vinter här nere mer... )!
Fläkten har nästan precis rätt diameter, dock är den dubbelt så tjock. Men, nu kommer det fiffiga, stammen som bladen sitter på ligger mitt i desamma, alltså kan jag kapa bort den ena halvan och vips är jag rätt! Dock hänger det på håret om navet går fritt från ytterkåpan men jag får testa och slöjda om i värsta fall.
Skönt att slippa börja helt från skratch, i alla fall!
Härligt det tar sig! Problemet är att fläktarna går åt samma håll.
Ja jag vet jag är en riktig glädjedödare <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Öööö...nej, det är olika riktning. Eller menar du att jag har lagt den nya uppoch ner? Det är i alla fall så den passar och i och med att den inte är solid i mitten så kan man vända den åt vilket håll man vill (om man snickrar ihop infästningen sedan, förstås).
Hursomhelst kan problemet vara akademiskt för jag har fått tag i en kille som kanske har en riktig, och rättvänd, fläkt! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller tummarna för dig om fläkten broder.
Jo det ska ligga nån sorts mellanlägg där mellan bygel och bakskärm, tur att man jobbar med fotbäddar Finns säkert något vibrationsdämpande att hitta där.
Imorgon går hon på Ruggugglan iallafall, sambon ska köra henne medan jag rider "skökan" Jag hoppas på att reta upp Puch-åkarna igen som på raketrallyt, konstigt att de har så kort stubin <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska teckna försäkring på Skoteretten men hittar inte ramnumret Var sjutton har dom gömt det? Det finns ju inget som man inte kan skruva loss på det här åbäket utom fotplattorna och där ser jag inga siffror. HJÄLP! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På ramtunneln precis framför bakkåpans två främre fästskruvar. Sitter du på moppen så är det rakt ner mitt mellan knäna på dig! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu går jag som en äggsjuk höna och väntar på att affären med "fläktmannen" ska gå i lås.
Var ändå TVUNGEN att meka lite idag så det fick bli att åtgärda det främre motorfästet vars skruvar ideligen vibrerar loss. Inspirerad av Mekar-Jim i Classic Motor härförleden fick det bli en härligt bruksproffsig hojlösning: Mässingstråd genom skruvskallarna!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tips, klipp till en bit plåt som läggs under bägge bultskallarna, klipp så du har "läppar" på ytterkanterna, borra hål för bultarna och vik upp kanter så bulten inte kan gänga upp. Typ låsning av bultar/bakdrev. <!-- </EdIndex> --></div>
Håller också på att trilskas med en skoterett som inte verkar vilja fullt ut. Du som kämpat lite längre än jag kanske kan ge mig lite info. Håller just nu på att utreder tändningen - spole kondensator tändhatt mm.
Såg att du hade bytt packboxar till din för ett tag sen. Var får jag tag på sådana ? Kommer du ihåg vilken dimension det var på dem ?
Du hade även fått ordning på bromsljuset, har ingen aning om hur jag skall gå tillväga för att fixa det. Har kontakt till bakljuset men var skall sladdar och eventuell brytare sitta till bromsljuset. ?
kristofer skrev: var skall sladdar och eventuell brytare sitta till bromsljuset?
Brytaren, en dragströmbrytare, sitter bakom en lucka under ramen. Ligg på marken och titta upp under moppen så ser du luckan. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mopedfantasterna har kompletta satser med packboxar till Flinta, behöver du ramlager ska det vara SKF 6202 C3 <!-- </EdIndex> --></div>