Vevaxel 50 S motorer
-
Re: Vevaxel 50 S motorer
Om man köper en riktig vevaxel från VRM kan man välja vilken kona man vill ha.
-
- Forumsponsor
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Falkfish skrev: Hur sitter kolvringslåsningen på Honda Dio kolvarna ? Kl 8 & 4 ?
AM6 sitter kl 5 & 7, lite tight om man har filat insug..
S
Dom sitter kl 17.00 & 19.00 (Fila neråt ;) )
Ok, tackar, samma som på AM kolvarna då..fatchance skrev:Falkfish skrev: Hur sitter kolvringslåsningen på Honda Dio kolvarna ? Kl 8 & 4 ?
AM6 sitter kl 5 & 7, lite tight om man har filat insug..
S
Dom sitter kl 17.00 & 19.00 (Fila neråt ;) )
Jo här filas nedåt, men efter att ha lyft en std cylle 3mm så spelar det ingen roll hur mycket man filar nedåt, hålet i originalcyllen sitter lika förbannat där ändå

S
nöjer man sig med 39mm borr kan man ju studera en zyndappkolv istället.
erlan
erlan
erlan skrev:nöjer man sig med 39mm borr kan man ju studera en zyndappkolv istället.
erlan
Erlan.
Har noterat att du nämnt detta tidigare, men i mitt fall så började operationen med en std cylle med std borr ( 38 ) , men har lagt ditt förslag på minnet inför nästa projekt Erlan

S
Vad blev det för någon lösning?Falkfish skrev:Hej.
Vilka vevaxlar finns det att köpa till Sachs 50 S motorerna, och vad tål de i trimningsväg ?
Har funnit .
Top Racing
VRM
Har inte rito dessa ?
Eller ska man renovera den som sitter i ?
Stefan
Sitter lite i samma sits. Har en motor med 44mm top racing och tänker varva lite mer än standard 6,25
Frågade Martijn på Emot Racing och fick till svar "
The topracing cranks are really quite good for the money.
But they are not made for high revs.
They donot have the needed bearing play for that"
Hej.Mattis skrev:Vad blev det för någon lösning?Falkfish skrev:Hej.
Vilka vevaxlar finns det att köpa till Sachs 50 S motorerna, och vad tål de i trimningsväg ?
Har funnit .
Top Racing
VRM
Har inte rito dessa ?
Stefan
Sitter lite i samma sits. Har en motor med 44mm top racing och tänker varva lite mer än standard 6,25
Har inte hänt så mycket för mig på den fronten ännu mer än att jag skaffat en Rito vev med slaget för GS motorn. Senast upptäckta avvikelsen i negativ riktning är den att Rito har väldigt varierande kvalitet på sina vevar....
Mina VRM vevar känns betydligt bättre i både utformning och kvalitet ( vevstakslagret ) än någon Rito eller Jasil ( Top Racing ) jag provat, tilläggas dock, att i mitt fall så har JAG inte rasat någon Rito, men många andra har det som kör fett trimmat, med en 6,25 så borde inga vevar nämnda vara något problem....
Top Racing är ju tillverkat av Jasil som har mycket hög kvalitet på sina grejor ( förhållande till pris ) men det verkar som om vevstakslagren är den galloperande hästen ( NEJ NEJ inte Hasse

Mvh
/S
Behöver du egentligen hålla på att trimma. Har du inte tillräckligt bra drag så det räcker.Falkfish skrev: Rito, bla,bla, VRM bla,bla, fett trimmat bla,bla
Hasse skrev:Behöver du egentligen hålla på att trimma. Har du inte tillräckligt bra drag så det räcker.Falkfish skrev: Rito, bla,bla, VRM bla,bla, fett trimmat bla,bla

Hasse skrev:Behöver du egentligen hålla på att trimma. Har du inte tillräckligt bra drag så det räcker.Falkfish skrev: Rito, bla,bla, VRM bla,bla, fett trimmat bla,bla
Hasse.. Bra drag har jag, men trimma kan jag aldrig få för mycket av

/ S
.Falkfish skrev:Hej.Mattis skrev:Vad blev det för någon lösning?Falkfish skrev:Hej.
Har funnit .
Top Racing
VRM
Har inte rito dessa ?
Stefan
Har inte hänt så mycket för mig på den fronten ännu mer än att jag skaffat en Rito vev med slaget för GS motorn. Senast upptäckta avvikelsen i negativ riktning är den att Rito har väldigt varierande kvalitet på sina vevar....
Mina VRM vevar känns betydligt bättre i både utformning och kvalitet ( vevstakslagret ) än någon Rito eller Jasil ( Top Racing ) jag provat, tilläggas dock, att i mitt fall så har JAG inte rasat någon Rito, men många andra har det som kör fett trimmat, med en 6,25 så borde inga vevar nämnda vara något problem....
Top Racing är ju tillverkat av Jasil som har mycket hög kvalitet på sina grejor ( förhållande till pris ) men det verkar som om vevstakslagren är den galloperande hästen ( NEJ NEJ inte Hasse) i båda fallen, där är Roffes grejor klart bättre...
Mvh
/S
.
Den erfarenhet jag har fått så håller en vanlig SACHS 50S vev otroligt bra. Kör med orig vev nu i fem år utan problem, verkligen plågat mina motorer till max. Visst blir vevlagret glapp till slut med en 80cc Athena eller Simonini cylle det är efter ca 2 år.
Men sen är det en sak om fyllnads graden på olika vev vid ToppRAcing som jag har ingen efarenhet av....typ Ritovevar mfl.
Har du en frisk org. vev vore helt otroligt om man kan köra sönder en sån på några Topprace. Jag har inte lyckats iaf...

Köpte mig en Rito till högersachsen i Portugal.
J m c s motorsport kallar han sig.
Behövde en med längre stake.
Beställde med 91mm stake men fick en med 90..
Tror det ska funka ändå.
18mm bult i storänden.
Och nu skryter de med 20000 rpm
Tror jag gav strax över 2000 med frakt.
Köpte den innan sommaren men motor och stake har legat och skämts i hyllan.
Ska bli spännande att se hur den håller.
https://www.olx.pt/i2/anuncio/sachs-cam ... 6f063bbfb9" onclick="window.open(this.href);return false;
J m c s motorsport kallar han sig.
Behövde en med längre stake.
Beställde med 91mm stake men fick en med 90..
Tror det ska funka ändå.
18mm bult i storänden.
Och nu skryter de med 20000 rpm

Tror jag gav strax över 2000 med frakt.
Köpte den innan sommaren men motor och stake har legat och skämts i hyllan.
Ska bli spännande att se hur den håller.
https://www.olx.pt/i2/anuncio/sachs-cam ... 6f063bbfb9" onclick="window.open(this.href);return false;
Så här ser den nya portugalveven ut. Väldigt blank stake
undrar vad den sitter på annars? 12mm bult.
Upptäckte även att skinkan är 84mm i yttedia jämfört med originalets 82,2.. Det kan bli lite tight i vevhuset.

Upptäckte även att skinkan är 84mm i yttedia jämfört med originalets 82,2.. Det kan bli lite tight i vevhuset.
-
jag har en motsvarande fast med original-längd på vevstaken,den är 82mm på skinkan,verkar skumt att ha 2 olika dia till samma motor
upload pictures free

upload pictures free
Standar Vev tål bra mycket mer än alla tror, har bara kört med standar vev i alla trim motor jag har raceat med.
Visst har någ övriga vevar bätter respons, får jag snurr på min 50CC Watercold, 6 gear som ger 8.1 PS enligt Tyska race orgi.
VI får se då 50CC a Orginalet 8.PS, kan bli sist där......troligen inte.
Men ICE racet på isen på rak bannan då jag slog alla kan ingen ta av mig, då BLGE klubben till och med stack med pris pengarna.
SOM var mina......de e sant...men ingen vill talas om mig då.....
Om jag ens orkar, då min bror dödt...

Visst har någ övriga vevar bätter respons, får jag snurr på min 50CC Watercold, 6 gear som ger 8.1 PS enligt Tyska race orgi.
VI får se då 50CC a Orginalet 8.PS, kan bli sist där......troligen inte.
Men ICE racet på isen på rak bannan då jag slog alla kan ingen ta av mig, då BLGE klubben till och med stack med pris pengarna.
SOM var mina......de e sant...men ingen vill talas om mig då.....

Om jag ens orkar, då min bror dödt...