HVA Flinta, ny cylinder skuren!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ElCabo

HVA Flinta, ny cylinder skuren!

Inlägg av ElCabo »

Jag beställde en ny cylinder och kolv från en av de svenska försäljarna till min Flintamotor. Allt såg bra ut och jag skruvade på den precis som jag gjort med flera andra motorer, med ett tunt lager motorolja i cylinderloppet. Fyllde på bensin med 4% oljeblandning. Motorn startade snällt och fick gå på tomgång några minuter innan jag tog en försiktig provtur på gatan utanför. Efter knappt hundra meter smällde det bara till och mopeden tvärstannade :evil: . Trodde först att kedjan hoppat eller växellådan skurit, men det visade sig att den rullade bra med friläget i.

Med mopeden på bordet igen visade det sig att kolven sitter tvärfast i cylinderloppet. Den har fastnat med kolvtoppen en mm under där utblåset börjar.
Jag har provat att knacka ner kolven med en träbit och en hammare, jag har tagit bort pinnbultarna och testat att vrida cylindern, men det känns som man skulle knäcka något lager om man tar i så det vågar jag inte. Jag har också provat att värma lite på cylindern utan resultat.

Så, hur får jag bort prylarna, någon som har en ide?

Sen kan man ju undra vad kärnan till problemet kan vara, utan att få isär bitarna har jag ingen aning?

Tacksam för idéer!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: HVA Flinta, ny cylinder skuren!

Inlägg av Micke S »

Går det att dra hela cylinderpaketet upp och ner en aning när toppen är lossad så att du vet att det inte är vevpartit som har skurit? Eller svänghjulet har huggit fast i tändplattan,

Är felet i cylindern och det är det nog genom att du inte kan vrida den misstänker man nästan att kolvbulten har hittat in i en överströmningskanal :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

cylindern kommer ju från norscand, vem du än köpte den ifrån.
skulle du även råka ha ett nytillverkat vevparti därifrån, så kan det vara läge att prata med antingen återförsäljaren eller norscand direkt.

var det inte den cylindern som det kom ett parti med felaktiga kolvar?
där styrstiften till kolvringarna satt fel, så gapet tittade fram i nån port?

erlan
HSE

Inlägg av HSE »

Eller att kolvbultens låsnings klipps lossat och kilat fast sig mellan kolv och cylinder, jag har sett ett par motorer detta har hänt på.Värma cylindern och pressa ur kolven med våld är enda sättet, man får ta en överblick över skadorna sedan men borra cylindern och byta till ÖD kolv brukar bli enda räddningen. Jag köpte en gång en JLO med detta fel så jag har varit där...
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Skulle också tro att ett clips lossnat och gått ut och lagt sig mellan kolv och cylindervägg, förmodligen precis vid överströmmaren.

Finns nog inga genvägar, våld gäller, räcker inte det får det bli mer våld...
ElCabo

Inlägg av ElCabo »

Precis som Coolvette och HSE sa: Om det inte går med våld går det med mer våld (och lite värme) :roll: Till slut fick jag ut kolven ur cylindern. Det var mycket riktigt ett knaster som släppt och blivit klämt mellan kolv och cylinder. Jag antar att jag får tillskriva felet min egen klantighet. Konstigt eftersom jag var övertygad om att det snäppte i ordentligt i spåret när jag satte dit det. Jag brukar kolla extra noga eftersom jag gjorde en sådan miss för nästan 40 år sedan när jag var fjorton på min farfars Forsheda shopper (vill minnas att den också hade en HVA motor).

Nåväl, att borra till överdimension är bara att glömma, cylindern sprack vid foten av den oömma behandlingen, blir att beställa nya prylar igen, eller bara skrota möget. Den här moppen kommer förfölja mig i mina drömmar... hate-wall.gif
kolv
kolv
P1050741.JPG (242.37 KiB) Visad 5435 gånger
'
Cylinder
Cylinder
P1050742.JPG (296.01 KiB) Visad 5435 gånger
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Perkele :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

nu syns det inte hur högt upp den är sprucken, men urtag i kjolen för överströmmarna anser många är bra för effekten.

erlan
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Den är sprucken ända upp till transferporten. :shock:
Bilagor
P1050742.JPG
P1050742.JPG (259.52 KiB) Visad 5405 gånger
HSE

Inlägg av HSE »

Otur att cylindern blev skrot :( Beträffande Lås clipsen får man kolla att de är mycket spänst i dem och att spåret i kolven är djupt nog så de verkligen sitter ordentligt.
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

Upplever att clipsen är väldigt mjuka och det finns risk att man klämmer ihop dom för mycket när man sätter dit dom
jag gör alltid ett dragtest med näbbtången för att säkerställa att det sitter ordentligt

har fått ett liknande ras på min Chappy för 25 år sen och det är ju så surt hate-wall.gif
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

ElCabo skrev:, cylindern sprack vid foten av den oömma behandlingen,
Så där hade knappast en originalcylinder spruckit, tillverkaren har väl knappast haft någon spec å gå efter utan prio ett har nog varit låg tillverkningskostnad..
Troligen hade trolldeg hållit bättre.

Mvh Patrik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det kan man ju inte veta. det här verkar ju varit ett max olyckligt fall av tappad låsring. även en orginalcylinder hade ju behövt en borrning. och ska man betala vad det kostar på en verkstad/renoveringsfirma etc så hamnar man nog på samma pengar som en ny cylle.

erlan
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Det kanske går och rädda kolven :)

Fast jag hade nog satt en kraftig klamma runt cylinderkjolen innan jag pressat eftersom godset är så tunnt där så det inte pallar påfrestningen.

En annan lösning hade varit och borra och mejsla bort kolven inne i cylindern och då hade man kunnat rädda cyllen bättre. Lite pyssel och jobb kanske men också en utmaning :D
HSE

Inlägg av HSE »

56:an skrev:Det kanske går och rädda kolven :)

Fast jag hade nog satt en kraftig klamma runt cylinderkjolen innan jag pressat eftersom godset är så tunnt där så det inte pallar påfrestningen.

En annan lösning hade varit och borra och mejsla bort kolven inne i cylindern och då hade man kunnat rädda cyllen bättre. Lite pyssel och jobb kanske men också en utmaning :D
Å andra sidan hade den ändå behövts borras efteråt och en borrning är inte så billig idag. Den gången jag köpte en Monark med detta fel höll cylindern och borrningen fixades på jobbets verkstad så det var billigt. Hittade också överdimensionerad kolv till JLO så det löste sig fint den gången. Men annan motor och eftermarknadscylinder i detta fallet och tyvärr annat utfall.
Skriv svar