Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:07, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:06, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
ja jag har aldrig mätt seriöst vad som händer på en moppe.
men på den fulltrimmade sachsen jag hade när jag var 15 så hade jag bra lyse med 12v 15w lampa. 6v 15w höll typ några km.
det jag vet är att glödtråden ändrar resistams med temperaturen, kommer dock inte ihåg om den ökade eller minskade med stigande värme. men ohmmäter man en kall lampa så får man inte vettigt värde.
erlan
men på den fulltrimmade sachsen jag hade när jag var 15 så hade jag bra lyse med 12v 15w lampa. 6v 15w höll typ några km.
det jag vet är att glödtråden ändrar resistams med temperaturen, kommer dock inte ihåg om den ökade eller minskade med stigande värme. men ohmmäter man en kall lampa så får man inte vettigt värde.
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Resistansen ökar när du tänder lampan , mäter man på lös lampa borde det bli 0-0,5 ohm eller så...
En 12V 15W Lampa borde hålla ungefär 9-10 Ohm när den är i "drifttemperatur".
En 12V 15W Lampa borde hålla ungefär 9-10 Ohm när den är i "drifttemperatur".
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:06, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
brukar bli bättre balans i dom på högre varv.
erlan
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:05, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:05, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
jag vill påstå att kondensatorn matchar inte tändspolen.
det ska gå att läsa av på brytaren om den är för svag eller för stark.
absolut max 4A över brytarspetsar. du kan ju ha överledning i primärkretsen i spolen, min 3 ohm resistans i primärkretsen.
jag trodde du skulle hugga på några av brytarna Jossan la ut här?
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 12&t=20356
erlan
det ska gå att läsa av på brytaren om den är för svag eller för stark.
absolut max 4A över brytarspetsar. du kan ju ha överledning i primärkretsen i spolen, min 3 ohm resistans i primärkretsen.
jag trodde du skulle hugga på några av brytarna Jossan la ut här?
http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 12&t=20356
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
Kanske läge att skaffa ett brytarlöst system, finns fina grejor: http://www.123ignition.se/produkter.php Eller testa och lägg in en kondensator till parallellt med den gamla och se om det hjälper. Men jag hade satsat på brytarlöst, precis som på mopeder finns det fördelar med brytarlöst 

Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:05, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
...........
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 00:04, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Jag tycker nog att ett brytarsystem är fina grejer när det fungerar. Enkelheten är helt oslagbar och kan åtgärdas vid vägkanten i full snöstorm om så skulle erfordras56:an skrev:HSE skrev:Kanske läge att skaffa ett brytarlöst system, finns fina grejor: http://www.123ignition.se/produkter.php

Sen var det kostnaden men det svårt och jämföra eftersom man skulle ta kontakt för prisinfo

Priserna står på nästa sida om du kollar:
Pris 3 456,00 kr ex moms, 4 320,00 kr inkl moms Sedan är det onekligen lite dyrt

-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: 56:ans motor och mekartråd
MSD tändboxarna kan köras som du beskriver, man får dessutom multispark funktion på låga varv. Bör gå att hitta beg för rimliga pengar. Sedan det här med att det går att laga en brytar/förgasar bil vid vägkanten är något som ofta personer som inte har en bil med brytarlös/insprutning säger. När jag hade gamla 140 så var det ett djävla mekande med tändning/förgas men när jag skaffade lite modernare bilar så har dom bara gått, aldrig varit något problem med tändning/bränsle, motorn slits ju dessutom mindre.
Re: 56:ans motor och mekartråd
56an, jag har en MSD 6A tändbox liggande MSD P/N 6200. https://www.youtube.com/watch?v=5LZuh0X7rtw
Den har ingångar både för induktiv givare och för vanlig brytartändning. Det inbyggda pull-up motståndet till brytare är på 40 ohm så det blir bara några hundra milliampere som går genom brytarna och det är ju en snäll last genom att den är resistiv så det behövs ingen kondensator i fördelaren.
Säg till om det kan vara något för dig jag kan jag gå igenom den. Är den felaktig så lagar jag den om den är reparabel men det brukar de vara. Dessa boxar är dock normalt mycket driftsäkra och i händelse att den mot förmodan skulle gå sönder så är det bara att koppla över brytarna tlll tändspolen och köra vidare.
Boxen ger en mycket kraftig tändning, länken på youtube överdriver inte. Boxen levererar multiple spark med någon millisekund skillnad mellan pulser under 10 vevaxelgrader upp till ca 3000 rpm om jag minns rätt. Det gör att motorer startar mycket lättare kalla och går jämnt direkt. Det kan säkert vara en värdefull egenskap om man kör med E85, speciellt vid kallstart, när det inte skulle gå att starta alls med ett gammalt konventionellt tändsystem.
Säg till om du är intresserad så kan du få köpa den för 1000 kr inkl. frakt eller om du har något intressant att byta med så slipper det bli några pengar. D.v.s. om jag har kvar eventuella reservdelar om det behövs. Det som brukar paja på dem är sluttransistorerna när folk kopplar in dem fel annars har de mycket hög driftsäkerthet. Du får gärna testa den först om du vill och skicka tillbaka den om du inte är nöjd.
Edit: Kollade boxen nyss och en av de båda sluttrissorna är paj. Så jag beställde ett par nya för det är lika bra att göra iordning den så att kan den komma till nytta för någon.
Den har ingångar både för induktiv givare och för vanlig brytartändning. Det inbyggda pull-up motståndet till brytare är på 40 ohm så det blir bara några hundra milliampere som går genom brytarna och det är ju en snäll last genom att den är resistiv så det behövs ingen kondensator i fördelaren.
Säg till om det kan vara något för dig jag kan jag gå igenom den. Är den felaktig så lagar jag den om den är reparabel men det brukar de vara. Dessa boxar är dock normalt mycket driftsäkra och i händelse att den mot förmodan skulle gå sönder så är det bara att koppla över brytarna tlll tändspolen och köra vidare.
Boxen ger en mycket kraftig tändning, länken på youtube överdriver inte. Boxen levererar multiple spark med någon millisekund skillnad mellan pulser under 10 vevaxelgrader upp till ca 3000 rpm om jag minns rätt. Det gör att motorer startar mycket lättare kalla och går jämnt direkt. Det kan säkert vara en värdefull egenskap om man kör med E85, speciellt vid kallstart, när det inte skulle gå att starta alls med ett gammalt konventionellt tändsystem.
Säg till om du är intresserad så kan du få köpa den för 1000 kr inkl. frakt eller om du har något intressant att byta med så slipper det bli några pengar. D.v.s. om jag har kvar eventuella reservdelar om det behövs. Det som brukar paja på dem är sluttransistorerna när folk kopplar in dem fel annars har de mycket hög driftsäkerthet. Du får gärna testa den först om du vill och skicka tillbaka den om du inte är nöjd.
Edit: Kollade boxen nyss och en av de båda sluttrissorna är paj. Så jag beställde ett par nya för det är lika bra att göra iordning den så att kan den komma till nytta för någon.
- Bilagor
-
- MSD 6a spec.jpg (93.95 KiB) Visad 3200 gånger
-
- MSD 6A.jpg (182.27 KiB) Visad 3200 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018