Inget projekt - men...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Inget projekt - men...

Inlägg av J2000E »

Inget projekt men jag måste ju börja någonstans. Jag har mina projekt som jag påbörjade för länge sedan men livet kom i mellan...
Idag blir det bara lite småmek för att komma igång. Våren är ju helt klart på ingång och med nya landsstället - mitt i det lantliga grusvägskungariket Södermanland så vill man att åkmopparna skall vara körklara.

Den här kommer idag få en gammal fin Zeta-cylinder och en äkta 17 Bing. Kommer behålla avgasröret och köra med en reduktionsmutter. Den cylinder som sitter på (2,4-2,6hp ägg-reed med korrekt topp) är helt underbar att köra med men jag behöver lite mer pulver för att hänga med fruns postbrux. För övrigt så är det en 4-vxl som sitter i ramen. På sikt måste jag göra något åt bromsförmågan på denna. Plåtnaven är verkligen värdelösa... Har ett par hjul med 120 Leleu men då måste det svetsas ny bromsklack och det tar emot att sabotera en så pass fin originallack.

Bild

Pyggens kopplingsvajer gick av i höstas och den måste få en ny. Kanske skulle satsa på att svetsa dit ljuddämparen också. Tror den ramlade av för ett par - tre år sedan. Kör med indragen stinger så det är inte helt akut dock.

Monarscoten (Sachs-motor original) är bara att åka med men behöver ett nytt bränslefilter (eller en tankrengöring). Givetvis behöver den också en EKF och den ligger klar med en 5,8 och original 18 Bing. Den operationen får vänta ett tag.

Bild

Brorsan kommer över och så byter vi bakslang på hans F50.

Det kan nog bli en trevlig lördag.
Pierre
Inlägg: 397
Blev medlem: 08 apr 2008, 23:00
Ort: Nästan i mitten

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av Pierre »

2000 ser Manligt ut :-BD slider_score.gif
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av J2000E »

Tackar.

Om jag döpt den idag hade jag nog kallat den - "dödslängtan"...
Användarens profilbild
Petrolhead
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 sep 2010, 23:00
Ort: Hökarängen... Stockholm...
Kontakt:

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av Petrolhead »

J2000E skrev:Tackar.

Om jag döpt den idag hade jag nog kallat den - "dödslängtan"...
Jag minns när vi slog följe på någon tur runt Brottby -På asfalt och rakor kom jag långt efter men det tog jag och Dasen med ro för vi visste att så fort det blir grus/sväng så var vi snabbt i kapp :bike_pedalare:
Samma tur som Conrad fick åka följebil till akuten...

//JOhan
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av J2000E »

Petrolhead skrev:
J2000E skrev:Tackar.

Om jag döpt den idag hade jag nog kallat den - "dödslängtan"...
Jag minns när vi slog följe på någon tur runt Brottby -På asfalt och rakor kom jag långt efter men det tog jag och Dasen med ro för vi visste att så fort det blir grus/sväng så var vi snabbt i kapp :bike_pedalare:

//JOhan
Ja, det var en härlig runda (inte det med Conrad förstås)! Tyvärr - så är det nog så att det är mindre Pyggens fel än mitt. 2000 är visserligen kända för att vara värdelösa på grus och is men jag är om möjligt ännu mer värdelös på att köra grus... och på att svänga (oavsett underlag). Tror jag är en inkarnerad drag racer. Å andra sidan är jag ganska kass på växla under press också. Cannonball-loppet som gick mellan Stavsnäs och Grisslehamn passade mig och Pyggen bäst - att ligga och ha hög snittfart under lång tid på vanlig landsväg. Envisa är vi... :D

Under en säsong hade jag den här motorkonfigurationen, dock med avsevärt roligare "festpipa" - och originalsving samt bromsar. Kinadäck a la golden boy. Det var riktigt farligt. Lacken på trummorna brann upp och jag förlorade ofta bromsverkan helt. Det föranledde byggandet av dessa hjul och en modifierad och förstärkt 50SS sving. Kan väl också tillägga att förlängningen av framgaffeln inte gjort grusturer lättare heller. Men som min gamla mormor sade - "vill man vara fin får man lida pin".

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av J2000E »

Hoppas ingen tar illa upp att jag visar mitt småpyssel här under P&R. För mig är det ett sätt att komma igång lite och hitta tillbaka till moppandet.

Den gamla fina Zeta-cylindern som skall på den vit-röda bruxen fick lite putsning vid överströmmarna. Jag hade redan gjort den ena för länge sedan och var tvungen att göra den andra likadan nu när jag skall börja använda den. I övrigt orörd och 38mm borr.

Zetan är en gammal och riktigt bra kopia på Sachs 4,3ps. Att jämföra med de nya kopiorna går inte... Kommer köra med en äkta gammal tysk "5 och en halva"-kolv (4,3) som har 1,5mm ringar och där ringarna täcker stiften. Har några kvar på hyllan och det är dags att börja använda dem.

Här ser man hur den ena överströmmarens kant finns kvar:

Bild

Och det här hade jag gjort i forntiden med den andra sidan:

Bild

Här är båda nästan färdiga (lite till skall bort på den vänstra - för att få en fin radie på överströmmaren). En parentes till... (moderna kopior har inte en svängd kanal för överströmmaren - de går i princip bara rakt upp och sedan i rät vinkel in mot cylinderloppet):

Bild

Insuget är riktigt bra - behöver bara minimalt med puts för att bli perfekt - jmfr nya kopior (sneda och vinda och med fel mått)... Och denna har korrekt tak i kanalen också...

Bild

Avgasporten:

Bild

Här är en gammal tysk 4,3. Satt på en 3KH NL som jag har. Varför gör människor på detta sätt??? Vad tror de att de åstadkommer?

Bild

Så här ser överströmmarna ut - någon har dock filat på ytterkanterna lite:

Bild

Sedan flyttade jag in monstret i verkstaden jag byggde förra semestern - vet att det är flera här som gillar detta hyllsystem. Ett h-vete att flytta men när det väl står där så är det guld värt. Det står rakt och allt annat är rakt också - något är knas med bilden.

Bild
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av fatchance »

J2000E skrev:Hoppas ingen tar illa upp att jag visar mitt småpyssel här under P&R.
Nej f-n!

Det här är rolig & intressant läsning - kör bara! :D
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av Svartsjö »

J2000E och ni andra med "knullputs" vad har du/ni för tips för leleu-naven, man vill ju att de ska vara fräscha när man ekrar upp hjulen...lite så de ser nya ut men inte överarbetat alltså?
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av J2000E »

"....Putsen" på mina nav kommer av Autosol och en billig Biltema-lumpskiva monterad på borrmaskin. I yngre dagar hade jag finslipat först men det är bara avfettat och polerat rakt på originalytan. Lite som du skriver - inte överarbetat. Passade givetvis på att byta lager också. Rekommenderas.

edit: PS - sköldarna är glasblästrade och sedan klarlackerade med ett tunt lager matt klarklack.

Vill man skoja till det lite kan man ju alltid hålborra (ett klart underskattat nöje).

Bild
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av Svartsjö »

Tack för tipset (även om jag inte kommer att köra med lumpskiva)
Är det en tanke bakom att du ekrat "åt andra hållet" jag är i valet och kvalet med mina nav... ekra som förut men då hamnar ekern i den gamla förslitningen eller ekra som du har gjort men då syns ju skavankerna på navet om man tittar noga.
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av J2000E »

Svartsjö skrev:Tack för tipset (även om jag inte kommer att köra med lumpskiva)
Är det en tanke bakom att du ekrat "åt andra hållet" jag är i valet och kvalet med mina nav... ekra som förut men då hamnar ekern i den gamla förslitningen eller ekra som du har gjort men då syns ju skavankerna på navet om man tittar noga.
Jepp - det är en tanke bakom. Jag lärde mig ekra genom att ekra tävlingscykelhjul. Campagnolo högflänsnav var favoriten. När ekrarna ätit sig in i naven var det inte bara på utsidan det syntes utan även i själva hålen. Därför ekrade man alltid åt andra hållet om man ekrade om. En viss försvagning av naven var ju oundviklig i längden så man ekrade i princip inte om mer än en gång. Det problemet har man väl inte på moppar men det gick på instinkt och vana.

Många tror felaktigt att försänkningen av hålen är till för ekerskallen. Den är till för att ekerböjen skall bli mindre ansträngd. Jag har dock märkt att moppenav inte verkar helt logiska i sina försänkningar och att man därför inte alltid kan åstadkomma detta konsekvent.
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av Ricky »

Har du tillgång till en lite kraftigare pelarborr eller bänkslip så kan du innan lumpskiva och autosol gå på med slipvax och en sisalskiva.
Det tar en timme eller två per nav, och jag personligen tycker det är värt mödan.

Givetvis passar man på att byta lager som Johan skrev och kontrollerar att distansen är av rätt längd mellan dem.

Numera mäter jag också rundheten i trumman med en indikatorklocka innan jag bygger upp hjulet.

Det blev en bitter erfarenhet med navet nedan som efter ekring visade sig vara 35 hundradelar ovalt och gjorde det obrukbart. Det hade varit lättare om man visste detta innan och kunde montera upp det i en svarv.

Jag har med en slipmaskin kommit ner till 15 hundradelar men det är tillräckligt för att få nackskador vid en kraftig inbromsning pga pulseringen.

mvh Ricky
blankt.JPG
blankt.JPG (174.91 KiB) Visad 5385 gånger
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 167
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av J2000E »

Ibland kan NOS-delar vara det av en anledning. Själv varit med om att mina fina NOS bromssköldar egentligen - och helt enkelt - varit kassationsmaterial. Hålen var inte borrade i mitten. Sådant där som inte syns för blotta ögat men som gör delarna obrukbara... Man ser inte någon eller ett par millimeter när man står där på marknaden.

Samma i en annan hobby jag har - blev glad som en speleman över att ha hittat nya och oanvända delar - tills jag insåg att de var oanvända av en anledning... hate-wall.gif
Svartsjö
Forumsponsor
Inlägg: 422
Blev medlem: 11 mar 2011, 00:00

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av Svartsjö »

Fan va snyggt det blir om man orkar ligga på knullputsnivå något som de som känner mig och mina tidigare byggen vet att jag inte orkar med...Jag vill hellre ha det "original" utseendet på prylarna.

Mitt baknav jag tänkte använda är i ganska hyffsat bra skick och ser jävligt fint ut på utsidan MEN bromstrumman har rostat sönder så järninlägget har lossnat helt, visst kunde man försöka peta i en ny slityta i navet men bara tanken på att det lossnar i en panikinbromsning i hastigheter långt över det moppen är konstruerad för får mig att tveka lite.
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Re: Inget projekt - men...

Inlägg av Ricky »

Jag fick det förklarat för mig att slitytan på något sätt gjuts in, men den kanske går att byta ändå?
Själv hade jag nog satsat på ett annat nav, det finns det ju trots allt ganska gott om.

Tydligen skall man också kunna få bromspulsation även om navet är runt, men om det är olika friktion runt om, kanske pga rostporer mm på delar av ytan.
Men nu kanske vi / jag har lämnat trådskaparens ämne...

mvh Ricky
Skriv svar