Idag blir det bara lite småmek för att komma igång. Våren är ju helt klart på ingång och med nya landsstället - mitt i det lantliga grusvägskungariket Södermanland så vill man att åkmopparna skall vara körklara.
Den här kommer idag få en gammal fin Zeta-cylinder och en äkta 17 Bing. Kommer behålla avgasröret och köra med en reduktionsmutter. Den cylinder som sitter på (2,4-2,6hp ägg-reed med korrekt topp) är helt underbar att köra med men jag behöver lite mer pulver för att hänga med fruns postbrux. För övrigt så är det en 4-vxl som sitter i ramen. På sikt måste jag göra något åt bromsförmågan på denna. Plåtnaven är verkligen värdelösa... Har ett par hjul med 120 Leleu men då måste det svetsas ny bromsklack och det tar emot att sabotera en så pass fin originallack.

Pyggens kopplingsvajer gick av i höstas och den måste få en ny. Kanske skulle satsa på att svetsa dit ljuddämparen också. Tror den ramlade av för ett par - tre år sedan. Kör med indragen stinger så det är inte helt akut dock.
Monarscoten (Sachs-motor original) är bara att åka med men behöver ett nytt bränslefilter (eller en tankrengöring). Givetvis behöver den också en EKF och den ligger klar med en 5,8 och original 18 Bing. Den operationen får vänta ett tag.

Brorsan kommer över och så byter vi bakslang på hans F50.
Det kan nog bli en trevlig lördag.