Montera DT50MX tändsystem på FS1?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
ollebulle

Montera DT50MX tändsystem på FS1?

Inlägg av ollebulle »

Hej på er.

Är det någon som har någon erfarenhet av att montera ett tändsystem från Yamaha DT50MX på en FS1.

Passar tändplattan?
Kan man lyfta över det rakt av? Tändplatta + CDI?

Något speciellt man bör tänka på?

Tack för förhand,
Olle
G-son

Re: Montera DT50MX tändsystem på FS1?

Inlägg av G-son »

Jag TROR att det ska passa rakt på. Fast jag vet inte om jag hade gjort det bytet, DT-systemet har fördelen att det är helt underhållsfritt men det är också helt utan justeringsmöjlighet. På FS1-tändningen kan man ändra förtändningen lite genom att ändra brytargapet. Det är inte rätt, men inom rimliga gränser fungerar det.
ollebulle

Inlägg av ollebulle »

G-son skrev:Jag TROR att det ska passa rakt på. Fast jag vet inte om jag hade gjort det bytet, DT-systemet har fördelen att det är helt underhållsfritt men det är också helt utan justeringsmöjlighet. På FS1-tändningen kan man ändra förtändningen lite genom att ändra brytargapet. Det är inte rätt, men inom rimliga gränser fungerar det.
Ja det har du ju rätt i. Har en DT motor i sommarstugan som jag skulle kunnan sno tändningen ifrån. Men då måste jag införskaffa en CDI-box först för att få tändningen komplett.

Men låt oss säga att man fräser upp hålen så man kan förskjuta tändplattan då skulle man väl kunna justera tändkurvan?
Kanske bättre att satsa på en HPI tändning om man ändå skall hålla på å trixa?
G-son

Inlägg av G-son »

ollebulle skrev:Men låt oss säga att man fräser upp hålen så man kan förskjuta tändplattan då skulle man väl kunna justera tändkurvan?
Litegrann går, men eftersom plattan sitter med försänkt skruv blir det inte allt för stabilt när man börjar förlänga skruvhålen. Trimmar man mycket och tycker att det är värt pengarna lär ett vettigare tändsystem med bra justermöjlighet och helst en vettig tändkurva göra tydlig nytta.
ollebulle

Inlägg av ollebulle »

G-son skrev: Litegrann går, men eftersom plattan sitter med försänkt skruv blir det inte allt för stabilt när man börjar förlänga skruvhålen. Trimmar man mycket och tycker att det är värt pengarna lär ett vettigare tändsystem med bra justermöjlighet och helst en vettig tändkurva göra tydlig nytta.
Ok då hänger jag med.

Så att montera ett tändsystem från DT50 skulle egentligen bara bidra till en "underhållsfri" tändning.
Jag hade en mindre förhoppning att den skulle bli en aning trevligare också. Att man liksom kunde glömma inställning och gå vidare med livet. Och kanske inte behöva tänka på den igen förres man skulle upp eller förbi sisådär 100 knutar.

//Olle
G-son

Inlägg av G-son »

ollebulle skrev:Att man liksom kunde glömma inställning och gå vidare med livet. Och kanske inte behöva tänka på den igen förres man skulle upp eller förbi sisådär 100 knutar.
Ptja... Du KAN glömma inställning, eftersom det inte går justera. :mrgreen: Men nej, det är inte på något vis en mer prestandaanpassad tändning, det är inget fel på den för normal körning men A och O för att få en trimmad motor att gå bra är att tändningen ska gå justera in rätt, och helst även ha en lämplig tändkurva (men för oss snåltrimmare går det leva med fast förtändning).
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

frågan är ju var den tänder orginal?
i 100kmh vill du nog ha tändningen ca 0,8-1,5 mm f.ö.d.

erlan
ollebulle

Inlägg av ollebulle »

erlan skrev:frågan är ju var den tänder orginal?
i 100kmh vill du nog ha tändningen ca 0,8-1,5 mm f.ö.d.

erlan
Standard är 1.8mm f ö. +/-0.15mm.

Jag har ingen direkt ambition att skrämma upp den till 100 knutar.
Hade varit kul att testa med tändsystemet men jag måste motivera inköpet av en cdi, då det är det jag saknar. Har en komplett platta till fs1 med bra och fräscha komponenter så det är inte det som fattas.

Skall klura lite på det. Fram tills dess är det ju intressant att snacka och planera.
Skriv svar