Hej på er.
Är det någon som har någon erfarenhet av att montera ett tändsystem från Yamaha DT50MX på en FS1.
Passar tändplattan?
Kan man lyfta över det rakt av? Tändplatta + CDI?
Något speciellt man bör tänka på?
Tack för förhand,
Olle
Montera DT50MX tändsystem på FS1?
Re: Montera DT50MX tändsystem på FS1?
Jag TROR att det ska passa rakt på. Fast jag vet inte om jag hade gjort det bytet, DT-systemet har fördelen att det är helt underhållsfritt men det är också helt utan justeringsmöjlighet. På FS1-tändningen kan man ändra förtändningen lite genom att ändra brytargapet. Det är inte rätt, men inom rimliga gränser fungerar det.
Ja det har du ju rätt i. Har en DT motor i sommarstugan som jag skulle kunnan sno tändningen ifrån. Men då måste jag införskaffa en CDI-box först för att få tändningen komplett.G-son skrev:Jag TROR att det ska passa rakt på. Fast jag vet inte om jag hade gjort det bytet, DT-systemet har fördelen att det är helt underhållsfritt men det är också helt utan justeringsmöjlighet. På FS1-tändningen kan man ändra förtändningen lite genom att ändra brytargapet. Det är inte rätt, men inom rimliga gränser fungerar det.
Men låt oss säga att man fräser upp hålen så man kan förskjuta tändplattan då skulle man väl kunna justera tändkurvan?
Kanske bättre att satsa på en HPI tändning om man ändå skall hålla på å trixa?
Litegrann går, men eftersom plattan sitter med försänkt skruv blir det inte allt för stabilt när man börjar förlänga skruvhålen. Trimmar man mycket och tycker att det är värt pengarna lär ett vettigare tändsystem med bra justermöjlighet och helst en vettig tändkurva göra tydlig nytta.ollebulle skrev:Men låt oss säga att man fräser upp hålen så man kan förskjuta tändplattan då skulle man väl kunna justera tändkurvan?
Ok då hänger jag med.G-son skrev: Litegrann går, men eftersom plattan sitter med försänkt skruv blir det inte allt för stabilt när man börjar förlänga skruvhålen. Trimmar man mycket och tycker att det är värt pengarna lär ett vettigare tändsystem med bra justermöjlighet och helst en vettig tändkurva göra tydlig nytta.
Så att montera ett tändsystem från DT50 skulle egentligen bara bidra till en "underhållsfri" tändning.
Jag hade en mindre förhoppning att den skulle bli en aning trevligare också. Att man liksom kunde glömma inställning och gå vidare med livet. Och kanske inte behöva tänka på den igen förres man skulle upp eller förbi sisådär 100 knutar.
//Olle
Ptja... Du KAN glömma inställning, eftersom det inte går justera.ollebulle skrev:Att man liksom kunde glömma inställning och gå vidare med livet. Och kanske inte behöva tänka på den igen förres man skulle upp eller förbi sisådär 100 knutar.

frågan är ju var den tänder orginal?
i 100kmh vill du nog ha tändningen ca 0,8-1,5 mm f.ö.d.
erlan
erlan
Standard är 1.8mm f ö. +/-0.15mm.erlan skrev:frågan är ju var den tänder orginal?
erlan
Jag har ingen direkt ambition att skrämma upp den till 100 knutar.
Hade varit kul att testa med tändsystemet men jag måste motivera inköpet av en cdi, då det är det jag saknar. Har en komplett platta till fs1 med bra och fräscha komponenter så det är inte det som fattas.
Skall klura lite på det. Fram tills dess är det ju intressant att snacka och planera.