Felsökandet fortsätter... Sachs tväväxlad hand på flaka

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
brillan

Felsökandet fortsätter... Sachs tväväxlad hand på flaka

Inlägg av brillan »

Hallå, pappaledig är man och det betyder lite tid att fortsätta få riv på moppen.

Det är en tvåväxlad (hand, luftkyld) Sachs på flaka av okänd ram. Vacker är den, men har sen jag fått den alltid känts hopplös trött, dålig toppfart, seg i gasen, svag i backarna. Efter första felsökningsomgången testade jag att sätta en 3,5-trim på den, ny 12mm förgasare (är väl precis samma som originalet?) och ny cylle med kolv. Moppen har sen dess presterat jämnare, högre fart och mer riv, men varvar som fan och faktiskt ännu svagare i backar (nu måste jag trampa hela backen upp). Den är drevad 13-14 fram och 40 bak om jag räknat rätt. Vad ska det vara för drevning på en flaka med denna motor? Har aldrig fått någon klarhet i detta...

Känner alltså fortfarande att det är något knas, särskilt med att den är så svag. Jag kommer bokstavligen inte från huset med den då jag har en jäkla backe att ta mig upp ifrån.

Testade att ta av dämparen och bara köra på kröken, och märkte omedelbart en stooor skillnad. Kändes urstark i jämförelse med dämparen på. Avgassystemet är helt nytt (http://www.ettansmopeder.se/product/avg ... 28mm-sachs) och det ser fint ut i rören. Är motståndet för stort, och hur sjutton kan det isf vara det? Kan säga också att cylinder och avgasrör blir JÄVLIGT HETA bara av en kort testrunda i trädgården.

Ja, som sagt, tacksam för lite hjälp här, jag är egentligen hopplös på motorer :( Känns som det börjar bli dags att faktiskt kunna använda flakmoppen som en en flakmoppe.
56:an
Forumsponsor

Re: Felsökandet fortsätter... Sachs tväväxlad hand på flaka

Inlägg av 56:an »

Om avgasrör och cylinder blir JÄVLIGT HETA bara efter en kort körning så skulle jag misstänka att det är för sen tändning och då blir motorn också jävligt trött :mrgreen:

Av med svänghjulskåpan och kolla tändningen, du har märken på svänghjulet och följa. Kolla även Raketsport Mektips finns mycket bra och hämta där och jag gå dit när jag behöver det :wink:
brillan

Inlägg av brillan »

56:an skrev:Om avgasrör och cylinder blir JÄVLIGT HETA bara efter en kort körning så skulle jag misstänka att det är för sen tändning och då blir motorn också jävligt trött :mrgreen:

Av med svänghjulskåpan och kolla tändningen, du har märken på svänghjulet och följa. Kolla även Raketsport Mektips finns mycket bra och hämta där och jag gå dit när jag behöver det :wink:
Blir inte klok på hur jag "kollar" tändningen, dvs. hur jag ser vad nuvarande förtändning. I De beskrivningar jag läst står det alltid i stil med "kör ner ett skjutmått i tändstiftshålet". Så förklara hemskt gärna för mig som om jag vore 5 år gammal.
HSE

Inlägg av HSE »

Med tändstiftet borttaget sticker man ned ex en träpinne typ glasspinne och roterar svänghjulet och känner med pinnen när kolven är högst upp och skall vända, då sätter man ett märke på svänghjul och vevhus så man vet/ hittar det läget i fortsättningen. Sedan skall man egentligen göra om proceduren och rotera svänghjulet åt andra hållet, övre dödpunkt som är det intressanta ligger sedan mitt i mellan dessa två märken och man märker detta permanent med ex färgklick. Med Ö. D. utmärkt roterar man svänghjulet sakta i motorns rotationsriktning och ser genom öppningarna när brytarspetsarna börjar öppna sig. Inte direkt exakt metod men räcker säkert för dig. Spetsarna skall öppna några mm innan Ö.D, hur mycket minns jag inte direkt nu.
andazon

Inlägg av andazon »

Du har inte ett litet märke (jack) i tändplattan upptill?
Brukar finnas ett motsvarande i blocket. Bara att sätta dessa mitt för varandra...

Annars så kan du göra enligt nedanstående. Kanske inte så exakt, men brukar funka ändå...

Vrid tändplattan max moturs (åt höger) och testa.
Har du fått den för mycket åt höger så vill den inte varva så mycket istället.
Sen är det bara att vrida sakta åt vänster och testa dig fram tills den blir slö(och het) igen.
Då vet du att du vridit för mycket och backar tillbaka lite...

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Forumsponsor

brillan skrev:Blir inte klok på hur jag "kollar" tändningen, dvs. hur jag ser vad nuvarande förtändning. I De beskrivningar jag läst står det alltid i stil med "kör ner ett skjutmått i tändstiftshålet". Så förklara hemskt gärna för mig som om jag vore 5 år gammal.
Av ditt svar kan man utläsa att du inte gått in på mektipsen för och sätta dig in i hur det fungerar och hur man ska göra utan ber istället om förklaringar här. I beskrivningen nedan finns lättfattlig information med bilder. Kanske inte en femåring begriper men jag fattade helt klart när jag var 13-14 utom möjligen abriss som jag satt mig in i långt senare.

http://www.raketsport.com/tandinstallning.htm
brillan

Inlägg av brillan »

56:an skrev:
brillan skrev:Blir inte klok på hur jag "kollar" tändningen, dvs. hur jag ser vad nuvarande förtändning. I De beskrivningar jag läst står det alltid i stil med "kör ner ett skjutmått i tändstiftshålet". Så förklara hemskt gärna för mig som om jag vore 5 år gammal.
Av ditt svar kan man utläsa att du inte gått in på mektipsen för och sätta dig in i hur det fungerar och hur man ska göra utan ber istället om förklaringar här. I beskrivningen nedan finns lättfattlig information med bilder. Kanske inte en femåring begriper men jag fattade helt klart när jag var 13-14 utom möjligen abriss som jag satt mig in i långt senare.

http://www.raketsport.com/tandinstallning.htm
Jag är kanske ingen hejare på motorer, men jag kan lova dig att jag plöjt igenom allt material som finns om min moppe. På mitt svänghjul finns dock inga som helst markeringar som beskrivs i guiden.

Lyckades nu under eftermiddagen med det jag trodde var omöjligt: få bort svänghjulsmuttern. Justerade tändplattan något och moppen startar snabbare på trampet nu och upplever faktiskt en klar förbättring (kommer 2/3-delar upp för backen). Är det förresten meningen att svänghjulsmuttern ska vara ett helvete att skruva på igen?

En annan fråga: med trimcyllen så blir inte kröken rätt riktad, det diffar några grader mot avgasporten och kröken skulle alltså behöva böjas något för att sitta i klack med porten och samtidigt gå ihop med dämparen. Avgasmuttern går ju att dra på ändå men känns som den läcker och sitter dåligt helt enkelt, vilket den ju gör. Behöver jag ens fråga om detta har någon verkan på motoreffekten? Vad gör man i detta fallet... försöker böja kröken eller hitta på någon kreativ lösning att få den att lira med dämparen ändå (hamnar i så fall nästan på marknivå)?
Forumsponsor

brillan skrev:Är det förresten meningen att svänghjulsmuttern ska vara ett helvete att skruva på igen?
Svänghjulsmuttern ska gå lätt i gängorna och gör den det inte så fixar jag det med gängtapp och gängsnitt. Vänstergänga är svårare men jag har små filar.

Muttern ska vara fastdragen med 3 kgm eller 30 Newtonmeter men jag brukar ta i med känslan så den är ordentligt åtdragen men inte tokhårt så man inte sabbar nåt. En oljedroppe på gängan och mutterns anliggning har jag alltid och det tänker jag inte ändra på.
Forumsponsor

Tändningsmärkena ska finnas på svänghjulets utsida på Sachs. Sedan finns ett litet streck på motorns ovansida där svänghjulskåpan ligger an och de märkena man stämmer av mot varandra.

Använd bilder, enbart text är sämre lösning om man inte förstår varandra precis.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

avgaserna ska bli rätt så heta på en trimmad motor.
om kröken INTE blir blå, så är avgaserna onödigt kalla.
ett gammalt knep för att känna när brytarna öppnar är att klämma fast en remsa cigarettpapper mellan kontakterna. när man vrider motorn samtidigt som man drar lätt i papperet så känns det
när brytarna öppnar. men att den ska tända 2mm före dödpunkt otrimmad är egentligen ointresant. på en trimmad motor får man flytta lite i taget, och provköra, och känna när den går bäst.
drevning för en tvåväxlad sachs är 12-30 med 15 tums hjul och 12-36 med 19 tums hjul. har du gamla däck kan dom vara märkta 20 resp. 23 tum.

erlan
Forumsponsor

erlan skrev:avgaserna ska bli rätt så heta på en trimmad motor.
om kröken INTE blir blå, så är avgaserna onödigt kalla.

erlan
Jooo.... men nu gick den ju inte som en trimmad motor precis... :roll:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det jag ville säga var att heta avgaser är ingen indikation på fel.
en liten tanke som slog mig: det kom ju ut ett antal 3,5hk cylindrar för några år sen som leverades med fel kolvar. kan det vara så att ettan haft en sån kvar i lager? sidourtagen var för breda, så dom gick ut över insugsporten, och gav jättelånga öppningstider.

och den där ljuddämparen ska du nog plocka ur insatsen på.

erlan
Forumsponsor

erlan skrev: och den där ljuddämparen ska du nog plocka ur insatsen på.

erlan
Jag låter min insats vara kvar för det är ju utprovat på fabriken. Däremot har jag öppnat hålen lite på den idag, inte mycket, men så där att den inte ska sättas igen så snabbt.

Sen har ju insatsen en annan fördel att den dämpar avgasljudet och tystgående moped är just vad jag vill ha.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

nu var det ju inte din flinta jag syftade på, utan den trimmade flakan.

erlan
Forumsponsor

brillan skrev:En annan fråga: med trimcyllen så blir inte kröken rätt riktad, det diffar några grader mot avgasporten och kröken skulle alltså behöva böjas något för att sitta i klack med porten och samtidigt gå ihop med dämparen. Avgasmuttern går ju att dra på ändå men känns som den läcker och sitter dåligt helt enkelt, vilket den ju gör. Behöver jag ens fråga om detta har någon verkan på motoreffekten? Vad gör man i detta fallet... försöker böja kröken eller hitta på någon kreativ lösning att få den att lira med dämparen ändå (hamnar i så fall nästan på marknivå)?
Så lite kan man böja avgaskröken kall utan att den deformeras. Jag har gjort det en gång med en ny eftermarknadskrök och det gick alldeles utmärkt. Jag har också berättat det i nån av mina trådar.

Jag hittade en axel som passade precis i hålet där avgasmuttern sitter och stack in den där 3-4 centimeter men först gradade jag av så änden inte var skarpkantad. Sen satte jag axeln i mitt ganska stora skruvstycke och ryckte i kröken och kände att den gav efter lite för varje ryck. Därefter var det bara och prova till exakt vinkel erhölls och jag fick prova ett par-tre gånger innan det blev rätt. Och sen var det alltså klart.
Skriv svar