Re: 56:ans motor och mekartråd
Re: 56:ans motor och mekartråd
..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:45, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
Har du kört med e85 ett tag är det nog lika rent som i plånboken när man har betalat räkningar 

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:45, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:45, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
har du nån aning om vilket material det är i packningen som torkar ut av bensin och blir normal av etanol?
erlan
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:44, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:44, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
själva elsystemet brukar inte vara något större problem.
det är lucas komponenter som inte håller. typ motorer laddrelän mm.
eller har det varit amatörer där?
erlan
det är lucas komponenter som inte håller. typ motorer laddrelän mm.
eller har det varit amatörer där?
erlan
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
tyvärr det är 30 år sen jag mekade lucas sist.
cortinans torkare hade spännningsmatning till motorn och styrdes på jordsidan om jag minns rätt.
men till en P1800 måste det väl gå att få fram elshema.
däremot har jag nog några rundstift-hanar i den speciella lucasstorleken. om ni behöver till nån extra utrustning.
nyfiken fråga:sitter det även lucas fördelare på en sån där.
generator och startmotor vill jag minnas var lucas på dom
tidiga P1800.
cortinans torkare hade spännningsmatning till motorn och styrdes på jordsidan om jag minns rätt.
men till en P1800 måste det väl gå att få fram elshema.
däremot har jag nog några rundstift-hanar i den speciella lucasstorleken. om ni behöver till nån extra utrustning.
nyfiken fråga:sitter det även lucas fördelare på en sån där.
generator och startmotor vill jag minnas var lucas på dom
tidiga P1800.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:42, redigerad totalt 1 gång.
Re: 56:ans motor och mekartråd
De där panelinstrumenten kommer man ihåg från 60-talet. Man tyckte att de såg väldigt moderna ut då genom att panelinstrument normalt var runda och hade en svart sarg på den tiden och jag tycker fortfarande att de där är fina. Så man förstår att många intryck från förr i tiden hänger med. Äkta skönhet består som det heter. Det ser ut som att instrumentet kommer från Claes Olsson i Insjön.
Jag har en flödesgivare till metanolinsprutet i bilen. Det är ingen billig grej men den är av plast, samma typ som används i bilar för att mäta bränsleförbrukning. Det som har hänt för i princip alla som kör med samma system, de flesta finns i USA, är att den roterande delen som triggar en hallgivare börjar kärva när man kör med hög inblandning av metanol eller etanol. Rotorvingarna sväller. Många har kört med 100 %. Kör man med 50 % alkohol och 50 % vatten händer det aldrig och enheter som har kärvat börjar fungera igen. Det finns en ersättningsgivare som är helt i metall och de klarar 100 % alkohol. Ett antal personer har lyckats elda upp sina bilar när de har kört med 100 % metanol i det separata insprutet så det är också en anledning att köra med en 50/50 blandning. Man tappar lite i effekt genom att vatten inte är något bränsle, något tiotal hp på en 400 hp nivå, men får en bättre knackningsresistens m.h.a. vatten så att nettoförlusten inte blir så stor. Tändningen ligger hela tiden och balanserar på spikningsgränsen m.h.a tre sensorer i blocket som detekterar spikningar innan de går att höra. Blir det för kraftiga, men fortfarande ohörbara spikningar, backas tändningen ner direkt med ett antal grader. Det sker på mikrosekundernivå och är markerat med gula prickar i loggen. Man ser att det finns ett samband till laddtryck (kurva 2) i samband och RPM (kurva 1). Kurva 4 visar AFR (Air Fuel Ratio) och den sista kurvan visar IAT (Inlet Air Temperature).
Det var en liten utsvävning, hade glömt att slå på kylan så jag vaknade p.g.a. att det är skitvarmt inne och man är pigg som en mört efter några timmars sömn.
Du har fel datum inställt på kameran
Jag har en flödesgivare till metanolinsprutet i bilen. Det är ingen billig grej men den är av plast, samma typ som används i bilar för att mäta bränsleförbrukning. Det som har hänt för i princip alla som kör med samma system, de flesta finns i USA, är att den roterande delen som triggar en hallgivare börjar kärva när man kör med hög inblandning av metanol eller etanol. Rotorvingarna sväller. Många har kört med 100 %. Kör man med 50 % alkohol och 50 % vatten händer det aldrig och enheter som har kärvat börjar fungera igen. Det finns en ersättningsgivare som är helt i metall och de klarar 100 % alkohol. Ett antal personer har lyckats elda upp sina bilar när de har kört med 100 % metanol i det separata insprutet så det är också en anledning att köra med en 50/50 blandning. Man tappar lite i effekt genom att vatten inte är något bränsle, något tiotal hp på en 400 hp nivå, men får en bättre knackningsresistens m.h.a. vatten så att nettoförlusten inte blir så stor. Tändningen ligger hela tiden och balanserar på spikningsgränsen m.h.a tre sensorer i blocket som detekterar spikningar innan de går att höra. Blir det för kraftiga, men fortfarande ohörbara spikningar, backas tändningen ner direkt med ett antal grader. Det sker på mikrosekundernivå och är markerat med gula prickar i loggen. Man ser att det finns ett samband till laddtryck (kurva 2) i samband och RPM (kurva 1). Kurva 4 visar AFR (Air Fuel Ratio) och den sista kurvan visar IAT (Inlet Air Temperature).
Det var en liten utsvävning, hade glömt att slå på kylan så jag vaknade p.g.a. att det är skitvarmt inne och man är pigg som en mört efter några timmars sömn.
Du har fel datum inställt på kameran

- Bilagor
-
- Logg.jpg (152.45 KiB) Visad 2926 gånger
-
- cmflow1large.jpg (22.84 KiB) Visad 2928 gånger
-
- FILE0209.JPG (280.27 KiB) Visad 2929 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 56:ans motor och mekartråd
Flödesgivare för diverse vätskor är ett besvärligt kapitel. Jag sökte en enkel billig variant för användning på jobbet för 5-6 år sedan men gav upp, den variant vi köpte och testade fungerade aldrig bra nog.Det handlade ju om laboratorie miljö och alla tänkbara saker som var flytande i kallt eller varmt tillstånd
Vi använde dyra K-tron doserutrustning till det mesta http://www.brosjyrearkiv.no/coBuilderDo ... =&ext=.pdf men sökte en billigare lösning för vissa tester.
