Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

Har du kört med e85 ett tag är det nog lika rent som i plånboken när man har betalat räkningar :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:45, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

har du nån aning om vilket material det är i packningen som torkar ut av bensin och blir normal av etanol?

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:44, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.......
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

själva elsystemet brukar inte vara något större problem.
det är lucas komponenter som inte håller. typ motorer laddrelän mm.

eller har det varit amatörer där?

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av erlan »

tyvärr det är 30 år sen jag mekade lucas sist.
cortinans torkare hade spännningsmatning till motorn och styrdes på jordsidan om jag minns rätt.
men till en P1800 måste det väl gå att få fram elshema.
däremot har jag nog några rundstift-hanar i den speciella lucasstorleken. om ni behöver till nån extra utrustning.

nyfiken fråga:sitter det även lucas fördelare på en sån där.
generator och startmotor vill jag minnas var lucas på dom
tidiga P1800.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:43, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:43, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 22:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av Micke S »

De där panelinstrumenten kommer man ihåg från 60-talet. Man tyckte att de såg väldigt moderna ut då genom att panelinstrument normalt var runda och hade en svart sarg på den tiden och jag tycker fortfarande att de där är fina. Så man förstår att många intryck från förr i tiden hänger med. Äkta skönhet består som det heter. Det ser ut som att instrumentet kommer från Claes Olsson i Insjön.

Jag har en flödesgivare till metanolinsprutet i bilen. Det är ingen billig grej men den är av plast, samma typ som används i bilar för att mäta bränsleförbrukning. Det som har hänt för i princip alla som kör med samma system, de flesta finns i USA, är att den roterande delen som triggar en hallgivare börjar kärva när man kör med hög inblandning av metanol eller etanol. Rotorvingarna sväller. Många har kört med 100 %. Kör man med 50 % alkohol och 50 % vatten händer det aldrig och enheter som har kärvat börjar fungera igen. Det finns en ersättningsgivare som är helt i metall och de klarar 100 % alkohol. Ett antal personer har lyckats elda upp sina bilar när de har kört med 100 % metanol i det separata insprutet så det är också en anledning att köra med en 50/50 blandning. Man tappar lite i effekt genom att vatten inte är något bränsle, något tiotal hp på en 400 hp nivå, men får en bättre knackningsresistens m.h.a. vatten så att nettoförlusten inte blir så stor. Tändningen ligger hela tiden och balanserar på spikningsgränsen m.h.a tre sensorer i blocket som detekterar spikningar innan de går att höra. Blir det för kraftiga, men fortfarande ohörbara spikningar, backas tändningen ner direkt med ett antal grader. Det sker på mikrosekundernivå och är markerat med gula prickar i loggen. Man ser att det finns ett samband till laddtryck (kurva 2) i samband och RPM (kurva 1). Kurva 4 visar AFR (Air Fuel Ratio) och den sista kurvan visar IAT (Inlet Air Temperature).

Det var en liten utsvävning, hade glömt att slå på kylan så jag vaknade p.g.a. att det är skitvarmt inne och man är pigg som en mört efter några timmars sömn.

Du har fel datum inställt på kameran :wink:
Bilagor
Logg.jpg
Logg.jpg (152.45 KiB) Visad 2931 gånger
cmflow1large.jpg
cmflow1large.jpg (22.84 KiB) Visad 2933 gånger
FILE0209.JPG
FILE0209.JPG (280.27 KiB) Visad 2934 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5963
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: 56:ans motor och mekartråd

Inlägg av HSE »

Flödesgivare för diverse vätskor är ett besvärligt kapitel. Jag sökte en enkel billig variant för användning på jobbet för 5-6 år sedan men gav upp, den variant vi köpte och testade fungerade aldrig bra nog.Det handlade ju om laboratorie miljö och alla tänkbara saker som var flytande i kallt eller varmt tillstånd :D Vi använde dyra K-tron doserutrustning till det mesta http://www.brosjyrearkiv.no/coBuilderDo ... =&ext=.pdf men sökte en billigare lösning för vissa tester.
Skriv svar