Vad har ni för väder?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor

Re: Vad har ni för väder?

Inlägg av Hynboholm »

erlan skrev:tät pressenning eller plast funkar inte har jag fått lära mig en gång i tiden.
det blirkondens och mögel uner den.
tapapp andas tydligen så det funkar.

erlan
Håller med dig erlan, men nu räcker det med offtopic Herr 56:an...

Igår mullrade det en kort stund men det gav sig och det blev bara en liten regnskur.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

56:an skrev:
Precis en sån här kväll då jag skulle vilja ha hastighetsmätare :D

En cykeldator kanske kan va ett alternativ. Funkar i alla fall väldigt bra, är liten och nätt. Jag har på 2 av mina
moppar. Jag har ej dom trådlösa modellerna, har hört att dom inte funkar bra på moppar men det är alltså hörsägen.

http://www.bauhaus.se/sigma-cykeldator-bc400.html
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jaha, så långt har jag inte tänkt och Bauhaus finns här i stan men elektronisk cykeldator... :?

Jag har sett såna på cyklar men har ingen aning om hur de fungerar. En äldre kille som jag kände, död nu, köpte en sån cykeldator när dom kom ut, är väl c:a 15 år sedan. Han hade bara haft cykeldatorn några dagar och gick in i en affär för och köpa mjölk eller nåt och när han kom ut igen var den där mojängen på styret borta. Nån hade knyckt den, gick tydligen knäppa bort i en hast :mrgreen:
Man kan skratta lite så här långt efteråt men just när det hänt var han rätt sur :evil:
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

56:an skrev:Jaha, så långt har jag inte tänkt
hmm.. ja det kanske var lite optimistiskt tänkt av mig. :D
Forumsponsor

Ja, det där är lite svårt. Det är en ekonomisk fråga också. Jag såg den kostade 300 spänn, det borde jag väl kanske få två h-drivningar för eller tror du inte det?
Forumsponsor

erlan skrev:tät pressenning eller plast funkar inte har jag fått lära mig en gång i tiden.
det blirkondens och mögel uner den.
tapapp andas tydligen så det funkar.

erlan
Jag kollade nu och det blev visst 32,6 mm regn här i går så jag är nog tacksam att presenningen ligger där den ligger.

Mögel är ett otyg men det är redan delvis mögelskadat därinne tyvärr. Jag är känslig för sånt så jag måste vädra ur den delen närmast innan jag kan gå in där.

Jag är inte särskilt snickarkunnig men har sysslat en del med ved och där har jag konstaterat att täcka ved med presenning här helt värdelöst, men kan gå på vintern om veden är någorlunda torr. Plåt däremot går alldeles utmärkt att täcka med.

Jag har begagnad plåt som kan räcka till hela ytan men blir som ett lapptäcke med olika färger och sorter men det gör mig ingenting.

Jag har också pratat lite med folk och dom säjer man inte ska lägga plåten direkt på utan regla först. Och då tänker jag mig tunna ströläkt som jag har ett knippe av och sedan 1 tums bräder på flaten. Skulle det kunna funka?

Ett slag tänkte jag låta presenningen ligga kvar men det kanske inte är så bra då?

Måste man lägga underlagspapp eller kan man lägga plåten ändå med luftspalt mellan som då reglingen ger?
HSE

Inlägg av HSE »

Förarbete
Underlaget bör vara råspont och papp.
Kontrollera att taket är rakt genom att mäta diagonalerna.
Se till att taket är plant.
Läktning på undertak: Dimension 25 x 38 rekommenderas för strö- och bärläkt.
Avstånd mellan ströläkt: 600 mm
Avstånd mellan bärläkt: 500 mm
Vid fribärande läktning direkt på takstolarna dimensioneras virket efter snözon Saxat från Byggmax instruktioner för lägga plåttak.
Forumsponsor

Tack!

På det här taket blir det sällan nån snö för det hinner aldrig lägga sig förrän det blåser av. Platsen är väldigt trivsam men ofta blåsig. Ligger nära kusten och öppna åkrar runt omkring.

Jag hade tänkt mig en meter mellan bärläkten men det kanske är för mycket? Men å andra sidan är det bra att plåtarna är ordentligt fastspikade så dom inte blåser väck dom också cocos_acc.gif

Tio rullar papp kostar tusen spänn så jag får väl ta den smällen då... Egentligen inte dyrt kanske för när jag frågade på Byggmax senast sa dom att en rulle kostat 99 kr ända sen dom öppnade butiken här och det är rätt länge sen :)
Forumsponsor

........
Senast redigerad av 56:an den 05 sep 2015, 23:55, redigerad totalt 1 gång.
HSE

Inlägg av HSE »

Här har det varit en fin sommardag, lagom varmt med runt 17 grader i skuggan och hett i solen.
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

56:an skrev: ett lapptäcke med olika färger och sorter men det gör mig ingenting.
Jag köpte mig en elektrisk spruta på Biltema (199:- ) å sprutade plåten på garagetaket för några år sedan med någon rätt billig takfärg som jag köpte på typ Rusta, det kanske skulle vara något för att få det lite enhetligare ut även om du som du sa inte bryr dig.

Det ligger lite grus från snöslungan på garaget om du undrar vad fläckarna är för något.
Bild

Mvh Patrik
Forumsponsor

Jo det är helt riktigt, måla kan man alltid göra för att få det enhetligt :) Bra idé :idea:
Fast i mitt fall är det mest röda och vita plåtar.

Svart tror jag inte jag har nån alls... Förresten... Varför skulle inte vitt tak funka och varför är så många tak svarta? :roll:
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

56:an skrev:Jo det är helt riktigt, måla kan man alltid göra för att få det enhetligt :) Bra idé :idea:
Fast i mitt fall är det mest röda och vita plåtar.

Svart tror jag inte jag har nån alls... Förresten... Varför skulle inte vitt tak funka och varför är så många tak svarta? :roll:

Jo vitt skulle man ju kunna ha, när jag var nere i Tyskland å jobbade ett tag 2008 så blev det lite promenader å se sig omkring då å då och där fanns det t.ex. många blåa och gröna tak(tegel).

/ Patrik
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

"Jag har också pratat lite med folk och dom säjer man inte ska lägga plåten direkt på utan regla först. Och då tänker jag mig tunna ströläkt som jag har ett knippe av och sedan 1 tums bräder på flaten. Skulle det kunna funka?"

där är du på rätt spår.
om du behöver underpapp beror väl på hur känsliga saker du har i uthuset.
det bildas ju kondens på undersidan av plåten. den kommer att rinna ned på
råsponten, och lite kommer kanske att droppa igenom i nån skarv eller kvisthål.
därför lägger man ströläkt så kondensen torkar snabbt när luften circulerar närmast undertaket.
ska du spika taket och pappa det så måste du ha så grova strö och spikreglar att inte spiken räcker från åsarna på plåten, genom reglarna, och genom pappen.
spikar du en massa hål i pappen så är ju den värdelös.

1tums bräder är lite snålt som plåtreglar. jag har fått lära mig 95X28- 11/4"X4"
25X38 är ett helvete att träffa med skruv eller spik.
inte smalare än tretum/70mm.
dom där måtten låter mer som tegelläktning.
skruv i varannan dal i nederkant. glesare i dom andra spikreglarna.
och spika fast reglarna ordentligt! i takstolarna. på dom flesta plåttak som blåser ner sliter sig reglarna från huset.
däremot har vi alltid satt reglarna på ca 1 m avstånd, och ströläkt mitt för takstolarna. men vi har kört med 11/4" eller 11/2" tjocka.
glöm inte en stående regel att spika nockplåten i !
och kolla om taket är vinkelriktigt.
om tveksamt, se NOGA till så första plåten ligger vinkelrakt mot taket.
annars får du sätta dom så dom "tandar" i nederkant för att dom sista ska räcka upp. om alla är förkapade i rätt längd.

erlan
HSE

Inlägg av HSE »

Det blir väldiga mängder kondens under plåten i ett plåttak. Och man spikar inte plåten utan skruvar fast den med specialskruv med gummitätning som tätar mot plåten. Plåten är ett stort vindfång vid en storm och stormar tycks vi få fler och fler av så det gäller att plåten sitter fast ordentligt. Passerade en tromb en halv km från mitt ställe för några år sedan, slet med sig ett veranda tak från ett hus och dumpade det en bit därifrån. Tur den missade mitt ställe, mitt verandatak hade nog inte heller klarat den påfrestningen. Snölast kan man räkna på men tromber :roll:
Skriv svar