Flak moppe, motor-spørgsmål?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Erling-dk

Flak moppe, motor-spørgsmål?

Inlägg av Erling-dk »

Hejsa alle

Jeg er som tidligere skrevet igang med at renovere en flakmoppe/flakknallert, som jeg bla. Skal have lavet motoren på ,men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt ifh. Til motoren,for når jeg læser på de de danske forums eller søger på nettet, så står der nogen steder at, Sachs, monark, hva flinta er samme motor???

Så fortalte en veteranknallert ven fra klubben, at Sachs er en motor for sig selv og det er crescenten, monark og Husqvarna flinta?

Der sidder en Sachs på nu, men kan det passe at der kan monteres andre motorer på denne knallert?

Jeg er lidt forvirret nu, jeg har kun prøvet at renovere Husqvarna flinta og har så udelukkende fundet reservedele til denne motor.
Men vil det sige at jeg kan kombinere andre mærker med f. Eks. Sachs eller monark, sammen Husqvarna?, det gør jo det en del nemmer, at finde brugte eller nye reservedele ...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Flak moppe, motor-spørgsmål?

Inlägg av Micke S »

Sachs är Tyska motorer och HVA Flinta är Svenska. Motorerna har inget gemensamt och har inte heller samma infästning mot ramen.

Det är inte alls svårt att hitta nya reservdelar till Sachs eller till HVA Flinta 50 cc motorer.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Post billeder af knallert!
Erling-dk

Inlägg av Erling-dk »

Micke S skrev:Sachs är Tyska motorer och HVA Flinta är Svenska. Motorerna har inget gemensamt och har inte heller samma infästning mot ramen.

Det är inte alls svårt att hitta nya reservdelar till Sachs eller till HVA Flinta 50 cc motorer.
56:an skrev:Post billeder af knallert!

heysan micke , tusind tak for forklaring, det er jeg glad for ! , så forstår jeg det lidt bedre.
men jeg kunne måske godt være tilbøjelig til at lave lidt om i motorophænget, således en HVA flinta kunne monteres istedet, hvis ikke jeg får den solgt i løbet af den næste mdr tid :)

Kører en Sachs motor godt eller er den langsom og trist ?

56:an - jeg ville gerne, men de billeder jeg har, er taget med mit digi-cam og de er åbenbart for store til imageshack ... Men jeg kan heller ikke se det er en regel at der skal være et billede i min tråd :) , så hvis du ikke ved hvordan en flakmoppe ser ud, så er der masser af billeder af denne type knallert på denne finde hjemmeside ;) , ellers tak for de gode råd .
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Både Sachs och HVA Flinta motorerna är trevliga att köra, speciellt om man ökar effekten lite på dem och det är inte svårt alls. Det finns gott om nya trimkit för vettiga pengar. Båda motorerna är dock småtrötta original. Men med lite åtgärder kan du ändra så att de går lite mer som en Puffert istället för en Knallert. En 3-växlad Sachs med Tysk 60 CC kit går väldigt bra. Flinta är tyvärr inte så vanlig med 3 vx men det går att få de 2 växlade att bli starka också och gå bra. Om du nöjer dig med att det går i ca 30 km/h så fungerar båda fabrikaten bra original. Det kan vara skönt att puttra omkring i den farten också men då får man räkna med att en del kan roa sig med att cykla förbi ibland.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Forumsponsor

Erling-dk skrev: så hvis du ikke ved hvordan en flakmoppe ser ud, så er der masser af billeder af denne type knallert på denne finde hjemmeside ;) , ellers tak for de gode råd .
Om jag inte vet hur en flakmoped ser ut? :shock:

Jag vet inte hur din flakmoped ser ut och du har ju inte ens berättat vad det är för sort och modell.

Och det var därför jag tänkte bilder kunde göra det lättare. Bilder är också bra för och undvika missförstånd när man talar olika språk.

Jag ville bara försöka vara till din hjälp och jag får veta att jag kanske inte vet hur en flakmoped ser ut och du hänvisar mig till bilder här.

tak for de gode råd cocos_acc.gif
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

56:an skrev:
Erling-dk skrev: så hvis du ikke ved hvordan en flakmoppe ser ud, så er der masser af billeder af denne type knallert på denne finde hjemmeside ;) , ellers tak for de gode råd .

Jag vet inte hur din flakmoped ser ut och du har ju inte ens berättat vad det är för sort och modell.

Och det var därför jag tänkte bilder kunde göra det lättare. Bilder är också bra för och undvika missförstånd när man talar olika språk.

Jag ville bara försöka vara till din hjälp och jag får veta att jag kanske inte vet hur en flakmoped ser ut och du hänvisar mig till bilder här.

Men käre 56:an, är det taggarna utåt idag eller?
Jag tycker du bär dig illa åt mottrådskaparen.
Forumsponsor

Icke oväntad kommentar men jag börjar faktiskt vänja mig vid att ha folk mot mej....

Det konstiga är bara att det fordras att jag ska tåla allt cocos_acc.gif

Men fortsätt bara och fyll på här det är ungefär vad jag väntar mig....
Forumsponsor

Förresten funderar jag på och sluta helt och svara i andras trådar utom dom jag känner mig vän med.

Jag ville bara försöka vara mannen till hjälp men otacksamhet är världens lön.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ta inte illa upp 56an. Erling DK menade säkert inget illa och ibland uppstår missförstånd som är bäst att bara ducka för.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

56:an skrev:Icke oväntad kommentar men jag börjar faktiskt vänja mig vid att ha folk mot mej....

Det konstiga är bara att det fordras att jag ska tåla allt cocos_acc.gif

Men fortsätt bara och fyll på här det är ungefär vad jag väntar mig....
Jag är ingen expert på danska, men jag kan INTE se något i det Erling-dk skriver som på något vis indikerar otacksamhet från hans sida.
Vidare tror jag att du har knappast hela världen emot dig.
Erling-dk

Inlägg av Erling-dk »

56:an skrev:

Hmmm nu skifter jeg over til engelsk i dette indlæg... for din skyld 56:an

Well im sorry if i wrote something to offend you 56:an, ive just read my post again, to see what you could have gotten so upset about, but im sorry mate, i dont see it ?
Anyway, i dont want to get any one angry with me, i just thought it was okay to ask freely in this forum. So im sorry i upset you 56:an , i didnt know you were supposed to post pictures and info with everything from my shoe size to what light-bulb is mounted on my moped, to give me qualifed advise (no pun intended)

If you wrote why you were asking for pictures, in a good tone like most grown ups (and like you did in most of the second post, so i know you are able to write nicely) I would know why you needed them, instead of just demanding pictures from me ...

When i made my first post here, introducing myself. I asked if it was okay to write in danish, and i got feedback, telling me that it was :) ...

Micke s , was very able to give me usefull advise on this post... So if you werent able, i simply dont understand why you just didnt leave my post be, instead of being rude and pissy ...

Thats my last say in this matter, i dont want to argue ...
Now i will switch to danish again ...

Tak for rådene Micke S , jeg tror jeg vil beholde den originale sachs motor, der er monteret og prøve at restaurere den istedet for at monterer, den renoverede HVA flinta jeg ejer nu :) , så får jeg også lært noget nyt.

Er der mon noget trim til Sachs , der fungerer fint, eller har denne motor det bedst med bare at være original? Det er jo langtfra alle motorblokke der egner sig til tunning/trim
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hejsan, jag har bara erfarenhet av trim på 3- och 4 växlade Sachs motorer. De går i alla fall att få att gå jättebra med original innanmäte om man bara byter cylinder och förgasare. Ett bättre avgassystem som t.ex. Jamarcol är också ett stort plus. Jag hade en tyskt 4,3 hp Jofrab, och den moppen gick mycket bra. 70 km/h och så stark att det gick att köra ner till promenadtakt på 3an och sedan gasa på igen. Det satt en 17 mm Bing U-båt förgasare på den. Tror det var den här cylindern http://www.ebay.de/itm/Hercules-Sachs-5 ... 2ebc7d06cc

Vill du ha riktig fjong i en Sachs är en s.k. EKF-motor att föredra genom att de tar större cylindrar som t.ex. Athena 80. Då kan du passera 100-strecket men det kanske är onödigt på en flaka och risken för att få ett Performance Award ökar markant :shock:

När det gäller 2 vx Sachs har jag bara haft otrimmad sådan och något tröttare och långsammare är svårt att hitta även om det inte är unikt för Sachs. Det är inte ovanligt att det blir problem med växlarna på dem när de är slitna. Men jag vet som sagt inte mycket om 2 vx men det finns andra här som gör.

Jag skulle i vart fall göra som du är inne på att inte byta motor när det är Sachs original, så slipper du en del bekymmer och Flintan även om det är mycket fina precisionsmotorer spelar inte i en högre division än Sachsen.

Det ska bli intressant att följa ditt projekt Erling om du väljer att publicera det här. Det är som du skriver ingen lag på att det är bilder men det uppskattas alltid. Lägger med en bild på en Flinta motor som jag gjorde iordning så att det inte bara blir text :D
Bilagor
DSC02853.JPG
DSC02853.JPG (250.89 KiB) Visad 4064 gånger
Skriv svar