Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Re: Sachs 3-vxl växel/kopplings(?)problem

Inlägg av erlan »

" Men det måste vara så att ursprungsläget är 3:ans växel, då växelarmen verkar vara under fjädertryck. Med hjälp av växelvajern drar man sedan växelarmen i lägena för respektive 2:an, friläge och 1:an. Rätt? "
RÄTT.

Ja den aluminiumbrickan är slut.
kan beställas från en grosist som heter norscand.

har du tur är det gängan på skruven som är dålig.
och det borde det vara, för delen som den gängas i är härdad.
om du skruvar ur den skruven och inte rör nåt annat innan du hunnit skruva i en ny så borde det inte hända nåt.
stången in i lådan borde det inte vara nåt problem med på en sån motor.
men ska du ha bort växelkåpan så offra en stor skruvmejsel och slipa bort mitten på spetsen så du får tag i muttern på båda sidor om gängen som sticker fram mitt i muttern.

om du vill kan jag mäta längden på skruven till växelarmen om du vill köpa med dig en sån ut på ön nästa besök.

gissar att största felet på kopplingen är att det blivit en grop efter stötstången i kopplingshävarmen.
längs ner inne i växellådan är den formad som ett D. och stötstången ligger an mot den platta delen.
det ska inte vara nån grop alls där.

behöver du in i kopplingen så måste du ha en stor bricka ca 90mm utv med ca 7 mm hål, att klämma ihop kopplingsfjädrarna med.
eftersom dom som skruvat förut inte verkar varit så duktiga,
så skulle jag vilja kolla så den stora muttern, som håller kopplingskorgen vid kopplingslagret, verkligen sitter fast.
det händer att den släpper.
kopplingslagret har Nr 29 på sprängskissen.
det du kan göra för att få mer justermån är att byta ut den korta biten stötstång, Nr 24 på sprängskissen. momentum, och troligen även deras konkurenter, har lösa lagerrullar. diameter 4mm och längd 8mm borde ge lite justermån till. har för mig att sån lagerrulle finns nånstans i en puchmotor.
sprängskissen är den som haft sidnr 13 när dom satt ihop i en reservdelskatalog.

på sidan 62 i verkstadshandboken hittar du åtdragningsmoment.
tyvärr finns inte exakt den motorn med. men mycket är ju lika.
det tråkiga är att man måste ha två olika momentnycklar för att kunna dra alla moment korrekt.
men så himla viktigt är det inte att momentdra. har du lite känsla så går det ändå.
men vill du lära dig att meka, så är det en god investering. för att lära sig hur hårt t.ex. 1.0 kpm är.
det jag i alla fall anser ett måste är rätt bits/mejselhylsa för spårskruvarna till 1/4tums hylsnyckelsatsen.

rätt verktyg är halva jobbet.

erlan
RickardA

Inlägg av RickardA »

Hej

Nu har jag beställt lite delar på Mopedrenovering.se. Det var den enda sidan jag kunde hitta som hade bulten i fråga på lager.
Har även beställt ny alubricka. Momentnyckel av något slag får jag skaffa på första bästa gubbdagis jag kommer till.

Jag väntar lite med kopplingen dock - vill först få växlarna att fungera helt.

Återkommer!
Tack så j#vla mycket för tipsen hittills. slider_thankyou.gif

MVh
Rickard
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

RickardA skrev:Hej

Tack så j#vla mycket för tipsen hittills. slider_thankyou.gif

MVh
Rickard
Heder åt dig att du inte pekar ut någon särskild av hjälparna du fått här, du tackar alla :thumb:

Ingen nämnd och ingen glömd slider_score.gif
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor

Inlägg av ollaolle »

Ang koppling.Det kan vara så att du saknar den lilla "tryckpinnen" av dom tre ? Nummer 24 på bild. "Någon annan" kan ju ha tappat bort den vid tidigare mekande...
Bilagor
koppling.jpg
koppling.jpg (67.64 KiB) Visad 4716 gånger
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

då går det inte att koppla ur alls. justeringen räcker inte in till stötstängerna.

erlan
RickardA

Inlägg av RickardA »

Hej

Avrapportering

Reservdelar beställdes och kom fram snabbt (tack Mopedrenovering! Ursäkt reklamen...). Så fort jag kom tillbaka till min flakmoped satte jag igång. Först bytte jag ut skruven med trasiga gängor samt aluminiumbrickan och gav mig sen ut på ny tur: succé! ... i en minut, sedan hoppade alla växlar ur läge igen! Först blev man ju galen men jag lossade skruven igen och såg mycket riktigt att det blivit flera gropar i den nya alubrickan. Så jag gjorde om allt och drog fast riktigt ordentligt! Och nu kan jag växla!!! mistick_yes.gif :D

Jag har också beställt nytt filterhus till förgasarn som jag satte dit (den saknades f.ö. helt) och sedan bjöd jag delar av familjen på en halv moppetur. Det är först då jag inser att jag hittills kört på tvåan - ettan har jag helt enkelt aldrig fått in!
På tillbakavägen börjar dock moppen hosta och hacka. Det tar en liten stund innan den startar igen och den går då bra på tomgång. Men börjar hacka och hosta igen så fort men drar på lite gas. Jag tog bort filterhuset för att se om det skulle kunna hjälpa men icke.
Därav beskrivningen "en halv moppetur" - vi fick gå tillbaka. Jag ömsom hackade mig fram, ömsom puttade moppen tillbaka.
Skulle tippa på skit i förgasarn och/eller bränsleslangen. Säljaren tipsade mig att rensa tanken på ev. skräp.

Men: jag fixade växeln! Jag gav mig f*n på det och jag grejade - skitnöjd! :lol:

Nästa steg blir förgasarn och därefter kopplingen som är alldeles för hård. Idag har jag träningsvärk i vänsterhanden.

Tack igen för all hjälp - med er hjälp gick det att lösa! slider_thankyou.gif
Mvh
Rickard
Senast redigerad av RickardA den 13 jul 2015, 08:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

"kopplingen som är alldeles för hård. Idag har jag träningsvärk i vänsterhanden."

tyder på stor grop i den flata delen längst ner på kopplingsarmen.
är ingen grop alls där på en ny arm.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

här har du det du behöver för att få isär kopplingen, och få loss muttrarna.
fattas en avdragare för lamellnavet, som kostar ca en hundring hor mopedbutikerna.

erlan
RickardA

Inlägg av RickardA »

Hej igen

Inget mekande med kopplingen än - jag vill ha mer tid och lugn först...
Men motorn, som jag nämnde tidigare går lite hackigt och tappar i effekt. Det löser sig mha att skruva åt ... vad den nu heter som man reglerar tomgången med...? Problemet blir då naturligtvis för hög tomgång.
Förgasarn är rengjord och problemet uppstår inte med ovan nämnt reglage lite åtskruvat och dök ju dessutom upp innan jag rengjorde förgasarn. Det är inte förgasarn mao.
Filterhuset fanns inte alls då jag köpte den - kan det vara dålig lufttillförsel på något vis?

En helt annan fråga: det var ett monstruöst pilligt jobb att få på förgasarn igen! Ena halvan av motorblocket har en del som går upp över cyl.flänsarna vilket INTE underlättar bortmontering av förgasarn. Ena muttern får man ju lägga försiktigt på plats, hålla den kvar mha något verktyg och försiktigt försiktigt gänga på, millimeter för millimeter... Finns det något enklare sätt?

Mvh
Rickard
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

sachs konstruktörer har nog tänkt att man ska plocka bort fläktkåpan.
jag antar att det är den som du kallar motorblock.
under muttrarna ska man även pilla dit en fiberbricka och en planbricka.

det låter på beskrivningen som du har en dålig packbox/radialtätning på vevaxeln.
alternativt en dålig cylinderfotspackning.

vanligen är det packboxen innanför svänghjulet som går först.
då märker man att det blir oljigt inne vid tändsystemet.

erlan
RickardA

Inlägg av RickardA »

Hej och tack för ytterligare svar!

Är det möjligt ta bort fläktkåpan utan att demontera hela kopplingsmekanismen? Om ja, gör jag om hela proceduren och monterar ordentligt. Fiberbricka och planbricka - ska de vara under muttrarna som man skruvar fast förgasaren på cylindern med?

För att begripa alla begrepp och beståndsdelar ni beskriver måste jag kolla in sprängskisserna - cylinderfotspackningen hittar jag (nr 20) men packboxen/radialtätningen på vevaxeln gar jag nog bet på... Men jag letar vidare så begripe jag nog såsmåningom.

Tack återigen!

/Rickard
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kopplingsviren häktar du bara ur kopplingshävarmen.
och om växelstången är korrekt monterad inne i motorn (nitad)
så kan du bara skruva loss spårmuttern från växelstången.
jag har slipat ur mitten på en stor skruvmejsel så den del av stången som sticker upp i mejselspåret får plats.

ja brickorna ska ligga mellan förgasare och muttrar.
själv brukar jag ofta utelämna fiberbrickan. men planbrickan lägger jag alltid dit.

erlan
RickardA

Inlägg av RickardA »

Hej igen

Nu har jag upplevt en hyfsat lång tid utan större växlingsproblem. Vilket är bra! :D

Men efter ett tag har ettan börjar krångla. Jag har pendlat mellan att tro det handlar om att den helt enkelt inte åker i ordenligt och att den slirar. Men eftersom det varken slirar på tvåan eller trean så har jag nog blivit övertygad om att det är växeln som inte vill.
När ettan är i har den ömsom drivit, ömsom slirat och till sist häromdagen åkte den ut helt - den ligger precis och nästan driver, man hör kuggarna som slirar på kedjan utan att haka i. Idag försökte jag finjustera det hela och resultatet blev som förra gången: det funkade ett tag men till sist inte alls. Som det verkar nu vill inte ettan i alls.
Hävarmen vars spår sätter stopp för hur långt man kan dra växeln, slår i botten både för ettan och trean så det är förmodligen inte heller fel på läget för hävarmen (som jag justerade med hjälp av ny mutter).

För tillfället har jag bara två växlar, tvåan och trean, vilket inte är så bra... :(

Måste vara något mekaniskt inuti som nötts ut/sönder?
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Kilen kan ha lossnat på stången den är ju bara gängad på och inte låst med könslag .
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ska vara låst med "körnslag"

erlan
Skriv svar