Zündapp KM50, behöver trimtips

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Zündapp KM50, behöver trimtips

Inlägg av Micke S »

Eftersom du har borrat i insuget kan du lika gärna såga av det så att du kan fullborda slipningen. Sedan kan du lämna in det för ihopsvetsning på vilken svetsfirma som helst. Det bör inte kosta mer än ett par tre hundringar att få det gjort.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
TolvNollNio

Inlägg av TolvNollNio »

Förstått det som att du har 2 orginalinsug, isåfall:
Kapa med bågfil, ta bort strypningen/slipa ur till önskad diameter, montera ihop insuget tillfälligt med slang+klämmor och provkör!
Sen om det gav önskat resultat kan du ordna svetsningen, eller jaga rätt på ett ostrypt insug.

Har fått lära mig detta:
Bredda avgas - högre effekt på samma varv.
Kanske något som passar i ditt fall?

Höja avgas . högre effekt på högre varv.
Inte riktigt det du ville uppnå.
Blå/vit Monark 1209
Hedbergz

Inlägg av Hedbergz »

Micke S skrev:Eftersom du har borrat i insuget kan du lika gärna såga av det så att du kan fullborda slipningen. Sedan kan du lämna in det för ihopsvetsning på vilken svetsfirma som helst. Det bör inte kosta mer än ett par tre hundringar att få det gjort.
Yes, när jag har tid blir det att kapa röret för det verkar var ända lösningen. Svetsningen borde gå att lösa gratis på farsans jobb, om vi lyckas ta reda på vad materialet är, ser ur som ett det är 2 olika eftersom det är en skarv där det skiftar färg.
Hedbergz

Inlägg av Hedbergz »

TolvNollNio skrev:Har fått lära mig detta:
Bredda avgas - högre effekt på samma varv.
Kanske något som passar i ditt fall?

Höja avgas . högre effekt på högre varv.
Inte riktigt det du ville uppnå.
Tack, kan vara bra att veta!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Hedbergz

Inlägg av Hedbergz »

Jag ursäktar att jag varit inaktiv under en längre tid men att leta trim och få ordning på mopeden har stannat upp ett tag pga så mycket annat runt om. Men nu känner jag att det är dags att få ordning på motorn. Dock Micke S, det är exakt ett sånt där insugsrör som jag har, ostrypt. Jag behöver det som går ut på höger sida.
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor

Inlägg av ollaolle »

Skriv svar