Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

JoNo skrev:
Coolvette skrev:
Tittade efter avgassystem men jag hittar inte något som verkar vara avpassat för några större effektökningar.
Hittar inget större än 28 mm och det är väl för smått för att fungera med en större volym och effekt?
Var hittar man sådana system?
Det finns med 32mm för N50 modellerna. Jag har ett som ska dit på min "Montana Racing".

Bild

På bilden syns skillnaden mot ett med 28mm yttermått.
Bild




Om man vill ha tag på 4växlad V3:a till bra pris så rekommenderas att köpa i utförande med motorfäste nertill och baktill, dvs den som saknar fästet under förgasaren.
PÅ en N50 så är det lätt att göra ett fäste på bågen under motorn, antingen skruvat eller svetsat som jag gjort.

Bild
Bild
Bild
Bild

Tack för tipsen, jag får se till att jag får rätt motor då.

Vem säljer det där 32mm-röret?
Tycker att jag inte sett ett sådant men jag har kanske varit slarvig?
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 855
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av JoNo »

Jag köpte av en kille på Ebay.de som tillverkar och säljer. Just nu har han slut.
Jag har skickat förfrågan tidigare på när fler kan tänkas komma in, men tyvärr inget svar än.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3141
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Lolalola »

Allra häftigast är ju en motor med alla fyra fästena, men det verkar vara billigare och lättare att få tag på en som är så där slät uppepå.
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 855
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av JoNo »

Lolalola skrev:Allra häftigast är ju en motor med alla fyra fästena, men det verkar vara billigare och lättare att få tag på en som är så där slät uppepå.

Kanske därför jag har två som är urholkade för 74cc. En med 65cc Metra och en 74cc Gila kit.
Plus en "normal" fyrväxlad DS och en Monza sen -80 samt andra i delar.

Jag tror Muskö har rätt, mindre Puch och mer Crescent :mrgreen:
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3141
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Lolalola »

Jag har inte holkat ur någon ännu, men jag har två med de stora kanalerna, varav en med en pigg cylinder som det står Suzuki på. :)
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av selma »

Ja coolvette,fixa till lite var det :D Eller ska det go bananas :lol:
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

selma skrev:Ja coolvette,fixa till lite var det :D Eller ska det go bananas :lol:
8) Lätt att planera, sedan ska det ju genomföras också... :roll:

Jag har ju inte ens plockat ner moppen så vi får se när det blir gjort.

Min ambitionsnivå ligger lågt, lättare att genomföra projektet då. :mrgreen:
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Patrik »

Lolalola skrev:Ta och ropa in den här i kväll. Det bör ju rimligtvis vara fyrväxlad, ha stora kopplingen och går nog hyggligt bra. Kanske kärvar växlarna bara för att den legat utan olja i trettio år.

http://www.tradera.com/item/100703/2434 ... ig-startad
Finns ju sådana tvåväxlade också... :shock:

/ P
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

Dags att uppdatera denna tråd.
Basen blir den fyrväxlade motorn jag köpte av Mallgroda här på forumet.
Den har nya lager och tätningar, stor koppling, ny Ritovev samt bearbetat vevhus för att ta emot 74-cc-cylindrar:
Bild

Cylinder är ju nödvändigt och ett Gilardonikit vore kul men dom är inte så vanliga, slut hos många säljare och dyra hos dom som har sådana över. Jag är ute efter en kul mysmoppe och ingen absolut värsting, valde därför ett kit från Airsal/Eurocylinder, kostade 99 Euro plus omkostnader, ser helt OK ut:
Bild

En extra kolv köptes för att jag ska kunna "finlira" och ändå återgå till ursprunget.
Boosterportarna vid insuget är sju millimeter breda men hålen i kolven som ska mata portarna är bara fyra millimeter, där finns nog lite flöde att hämta.

Cylindern måste ha föda och råd från mister "minst-hundra-knyck-med-en-tvåväxlad-svensksåld-Sachs" gav att jag bör ha en 24-millimeters bränsleblandare.
Min budget är vad jag sålde min förra moppe för och då valde jag en PWK-klon som ser bra ut, älskar den där tratten...:
Bild

Insug till förgasaren behövs ju. Det högra är avsett för Dellorto PHBG men bara upp till 21 millimeter.
Det vänstra är ett DIY (Do It Yourself) som passar min PWK i anslutningen till förgasaren.
Mot cylindern passar det inte så bra beroende på stor förgasare och vridning på insuget.
Jag tror att jag får fixa till ett eget insug:
Bild

Att få fjutt på soppablandningen är ju viktigt och därmed tändningen.
Nu reser jag mycket i jobbet, 85-100 resdagar per år, i år har jag besökt 16 länder.
Jag kan påverka destination i hög utsträckning och i förra veckan blev det tillfälle för mig att åka till södra Holland, en timme från Bree i Belgien. Där finns HPI och i deras butik kan man handla utan VAT som lägger till 21%.
Köpte ett 2-Ten som ska vara bland det bättre och till priset 175 Euro ligger det helrätt till, dom kostar väl 2400 SEK här hemma:
Bild

Då jag varken har plåtverkstad att tillverka bitar i eller kunskap att beräkna ett aktivt system får jag förlita mig på de aktiva system som finns på marknaden, det blev en så kallad "vrålapa".
Om det låter för jobbigt blir det nog en modifiering "a la Micke S", det vill säga en modern dämpardel monterad i slutet.

Bild

Montering, och finjustering blir mitt jobb i vinter, när jag får tid.
Insug ska byggas och en adapter till avgassystemet måste fixas.

Nästa vinter blir det kanske läge att be Racepipe bygga ett aktivt system men det får vi se, jag har kanske tröttnat då...

Fortsättning följer... 8)
Senast redigerad av Coolvette den 12 dec 2015, 17:41, redigerad totalt 1 gång.
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av PUCH-60 »

Det ser bra ut det där! bastard_inside_sign
Och när du tröttnat kan du höra av dig :lol:
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Baronen »

Jag har sneglat lite på dom förgasarna också. :) Blir ett mysigt bygge detta. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av selma »

Det var mycket smaskens thumb_up
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Micke S »

Intressant bygge thumb_up
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Nima
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 okt 2015, 14:01

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Nima »

Mycket godsaker! :)
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av JRA »

Coolvette skrev: Då jag varken har plåtverkstad att tillverka bitar i eller kunskap att beräkna ett sådant system får jag förlita mig på de aktiva system som finns på marknaden, det blev en så kallad "Vrålapa".
Om det låter för jobbigt blir det nog en modifiering "a la Micke S", det vill säga en modern dämpardel monterad på vrålapan.

Bild

Montering, och finjustering blir mitt jobb i vinter, när jag får tid.
Insug ska byggas och en adapter till avgassystemet måste fixas.

Nästa vinter blir det kanske läge att be Racepipe bygga ett aktivt system men det får vi se, jag har kanske tröttnat då...

Fortsättning följer... 8)
>Spännande bygge!
Undrar hur ljudnivån blir på en sån pipa då? Lite sugen på att göra en jag med men fundersam om den blir"normal"hög i ljudnivån?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Skriv svar