Dags att uppdatera denna tråd.
Basen blir den fyrväxlade motorn jag köpte av Mallgroda här på forumet.
Den har nya lager och tätningar, stor koppling, ny Ritovev samt bearbetat vevhus för att ta emot 74-cc-cylindrar:
Cylinder är ju nödvändigt och ett Gilardonikit vore kul men dom är inte så vanliga, slut hos många säljare och dyra hos dom som har sådana över. Jag är ute efter en kul mysmoppe och ingen absolut värsting, valde därför ett kit från Airsal/Eurocylinder, kostade 99 Euro plus omkostnader, ser helt OK ut:
En extra kolv köptes för att jag ska kunna "finlira" och ändå återgå till ursprunget.
Boosterportarna vid insuget är sju millimeter breda men hålen i kolven som ska mata portarna är bara fyra millimeter, där finns nog lite flöde att hämta.
Cylindern måste ha föda och råd från mister "minst-hundra-knyck-med-en-tvåväxlad-svensksåld-Sachs" gav att jag bör ha en 24-millimeters bränsleblandare.
Min budget är vad jag sålde min förra moppe för och då valde jag en PWK-klon som ser bra ut, älskar den där tratten...:
Insug till förgasaren behövs ju. Det högra är avsett för Dellorto PHBG men bara upp till 21 millimeter.
Det vänstra är ett DIY (Do It Yourself) som passar min PWK i anslutningen till förgasaren.
Mot cylindern passar det inte så bra beroende på stor förgasare och vridning på insuget.
Jag tror att jag får fixa till ett eget insug:
Att få fjutt på soppablandningen är ju viktigt och därmed tändningen.
Nu reser jag mycket i jobbet, 85-100 resdagar per år, i år har jag besökt 16 länder.
Jag kan påverka destination i hög utsträckning och i förra veckan blev det tillfälle för mig att åka till södra Holland, en timme från Bree i Belgien. Där finns HPI och i deras butik kan man handla utan VAT som lägger till 21%.
Köpte ett 2-Ten som ska vara bland det bättre och till priset 175 Euro ligger det helrätt till, dom kostar väl 2400 SEK här hemma:
Då jag varken har plåtverkstad att tillverka bitar i eller kunskap att beräkna ett aktivt system får jag förlita mig på de aktiva system som finns på marknaden, det blev en så kallad "vrålapa".
Om det låter för jobbigt blir det nog en modifiering "a la Micke S", det vill säga en modern dämpardel monterad i slutet.
Montering, och finjustering blir mitt jobb i vinter, när jag får tid.
Insug ska byggas och en adapter till avgassystemet måste fixas.
Nästa vinter blir det kanske läge att be Racepipe bygga ett aktivt system men det får vi se, jag har kanske tröttnat då...
Fortsättning följer...