ILO fladdermus
Re: ILO fladdermus
nja, nu har ju ilo valt en annan väg med sina treväxlade motorer än många andra.
man har lagt den extra växeln mellan dom andra två, och gjort en tätstegad låda.
så tvåpetens tvåa och trepetens trea är i princip identiska, och ettorna är även dom näst intill identiska. mucket trevliga motorer att köra. så kedjedreven är identiska.
12-34 för 1hk och 13-34 för 0,8hk. (28 kugg bak för monarscootens mindre hjul)
fladdermusen drar 15-34 eller 16-34 beroende på förarens vikt, och terräng.
15mm bingen är i största laget för fladdermuscylindern. lite problem med låg gashastighet vid krypkörning.
erlan
man har lagt den extra växeln mellan dom andra två, och gjort en tätstegad låda.
så tvåpetens tvåa och trepetens trea är i princip identiska, och ettorna är även dom näst intill identiska. mucket trevliga motorer att köra. så kedjedreven är identiska.
12-34 för 1hk och 13-34 för 0,8hk. (28 kugg bak för monarscootens mindre hjul)
fladdermusen drar 15-34 eller 16-34 beroende på förarens vikt, och terräng.
15mm bingen är i största laget för fladdermuscylindern. lite problem med låg gashastighet vid krypkörning.
erlan
Det här är fantastiskt! Saker jag inte hade nån aning om!
Skall sätta ihop min lilla ilo, få till Stefa tändningen och montera nån lämplig förgasare hehe. Har alltid tyckt dreven i vxlådan har skiljt mycket! Där ser man, tack för att du dela med dig
Skall sätta ihop min lilla ilo, få till Stefa tändningen och montera nån lämplig förgasare hehe. Har alltid tyckt dreven i vxlådan har skiljt mycket! Där ser man, tack för att du dela med dig
Bilder på motorn.
Är detta en nyare typ av rem?
Den här motorn är tidig (56) har den ett remhjul utan stålinsats mot konan och är av den "sämre" typen?

Nållagret sitter inpressat i vevstaken! Har beteckning INA HK 10. Verkar numera ha beteckningen HK 1010.
Kan man sänka oljeinblandningen till 2% med detta typ av nållager också?

Verkar inte ha varit isärtagen och skall inte tas isär heller.

Typplåten

Cylindern

Är detta en nyare typ av rem?
Den här motorn är tidig (56) har den ett remhjul utan stålinsats mot konan och är av den "sämre" typen?
Nållagret sitter inpressat i vevstaken! Har beteckning INA HK 10. Verkar numera ha beteckningen HK 1010.
Kan man sänka oljeinblandningen till 2% med detta typ av nållager också?
Verkar inte ha varit isärtagen och skall inte tas isär heller.
Typplåten
Cylindern
Senast redigerad av JHE den 09 nov 2015, 19:20, redigerad totalt 1 gång.
det där är nån uddavariant.
lossa gärna muttern på lilla remskivan ock kolla om det inte är fräst två flata sidor på veven och i drevet. i så fall sitter det en vev tänkt för kedjedrift där.
om dom tidigaste pianomotorerna var byggda så, eller om det är en ombyggnadssats har
jag ingen aning om.
du skriver att du inte vill ta isär den, men byt packboxarna/radialtätningarna till vevaxeln i alla fall.
motorsågsreparatörer brukar ha specialverktyg för att göra det utifrån.
2% olja är det normala med dagens oljor. jag kör aspens olja i alla mina tvåtaktare.
för det mesta med aspens bensin, men även blandad med vanlig bensin.
aspens olja säljs i enliters förpackningar. hos bl.a. välsorterade husqvarna skog och trädgårdsaffärer.
finns vanlig tvåtaktsolja och utombordsolja. helsyntet naturligtvis.
en motorsåg på 50cc har mellan 3,5 och 4 hk. med lägre effekt än så, så behöver man inte ens fundera på om aspenbränsle med 2% duger.
erlan
lossa gärna muttern på lilla remskivan ock kolla om det inte är fräst två flata sidor på veven och i drevet. i så fall sitter det en vev tänkt för kedjedrift där.
om dom tidigaste pianomotorerna var byggda så, eller om det är en ombyggnadssats har
jag ingen aning om.
du skriver att du inte vill ta isär den, men byt packboxarna/radialtätningarna till vevaxeln i alla fall.
motorsågsreparatörer brukar ha specialverktyg för att göra det utifrån.
2% olja är det normala med dagens oljor. jag kör aspens olja i alla mina tvåtaktare.
för det mesta med aspens bensin, men även blandad med vanlig bensin.
aspens olja säljs i enliters förpackningar. hos bl.a. välsorterade husqvarna skog och trädgårdsaffärer.
finns vanlig tvåtaktsolja och utombordsolja. helsyntet naturligtvis.
en motorsåg på 50cc har mellan 3,5 och 4 hk. med lägre effekt än så, så behöver man inte ens fundera på om aspenbränsle med 2% duger.
erlan
Ok erlan!
Tänkte senare att det kan ju inte finnas plats för en kona där så det är säkert som du misstänker!
Sen vet jag inte hur mycket den har gått men tror inte det kan vara speciellt mycket.
Den verkar vara i gott skick och är glappfri. Vill ogärna dela motorer då det är i utkanten av min kompetens!
Bra info angående smörjmedel!
Lämna in cyllen för uppborrning också 870:- för att borra upp den 0,75 mm radiellt lite dyrt kanske men vem bryr sig
Tänker köra med den själv skall "bara" skaffa en ram nånstans ifrån.
Skulle vara kul att göra en tredje överströmningskanal genom kolven så att färskgaserna strömmar förbi nållagret för smörjning!
Bara en flyktig tanke dock.
Tänkte senare att det kan ju inte finnas plats för en kona där så det är säkert som du misstänker!
Sen vet jag inte hur mycket den har gått men tror inte det kan vara speciellt mycket.
Den verkar vara i gott skick och är glappfri. Vill ogärna dela motorer då det är i utkanten av min kompetens!
Bra info angående smörjmedel!
Lämna in cyllen för uppborrning också 870:- för att borra upp den 0,75 mm radiellt lite dyrt kanske men vem bryr sig

Tänker köra med den själv skall "bara" skaffa en ram nånstans ifrån.
Skulle vara kul att göra en tredje överströmningskanal genom kolven så att färskgaserna strömmar förbi nållagret för smörjning!
Bara en flyktig tanke dock.
Det är en väldigt tidig piano, första Pianomotorerna hade sånt tandhjul, och vevaxeln är den gamla för kedjedrift.
ifall behovet skulle uppstå: tvåväxlade ilo är förmodligen den enklaste moppemotorn att dela och få ihop igen. bör vara svårt att göra en motor med färre delar i.
erlan
erlan
Den är ju från 1956, vilket har sin betydelse: Vad som heller inte stämmer överens är vevaxeln då tandrullen sitter med en kona på JLO Piano motorn och ett rektangulärt ovalfäste på den kedjedrivna G50 motorn. I sammanhanget måste påpekas det fanns en övergångsmodell 1956 med tandrem och den kedjedrivna motorns vevaxel. Ett igenkänningsmärke är tre skruvar till svänghjulskåpan istället för två som på Pianomotorn.Amarace skrev:Det är en väldigt tidig piano, första Pianomotorerna hade sånt tandhjul, och vevaxeln är den gamla för kedjedrift.
Även den fläktkylda varianten har tre fästhål i svänghjulskåpan.
HSE skrev:Den är ju från 1956, vilket har sin betydelse: Vad som heller inte stämmer överens är vevaxeln då tandrullen sitter med en kona på JLO Piano motorn och ett rektangulärt ovalfäste på den kedjedrivna G50 motorn. I sammanhanget måste påpekas det fanns en övergångsmodell 1956 med tandrem och den kedjedrivna motorns vevaxel. Ett igenkänningsmärke är tre skruvar till svänghjulskåpan istället för två som på Pianomotorn.Amarace skrev:Det är en väldigt tidig piano, första Pianomotorerna hade sånt tandhjul, och vevaxeln är den gamla för kedjedrift.
Det var ju det jag skrev, fast kortfattat, att det är vevaxel för kedjetrans, med tandhjul för rem och att det satt på första pianomotorn. Tre skruvar för svänghjulskåpan har ingen betydelse, vevhushalvorna är ändå inte samma som för kedjedriftmotorn (som har metallbussningar i motorfästena, istället för gjutna som Piano har, samt annorlunda på höger sida mellan dreven, och transkåpan ör annorlunda på insidan samt kort stoppklack för bromsarmen).
Det enda som "ärvts" från kedjedriftmotorn är alltså vevaxeln, och 56 fanns först denna i tråden, sen kom den "rätta" pianomotorn.