HSE skrev:Lite mer än 10mm blocknyckel och motorsågsfil inblandat... Men så brukar det vara om man börjar skärskåda noga
Okej, garagegolvet också... Jo, du har rätt men med små medel så var det ändå enkelt. I den åldern gör man allt på känn och oftast så går det åt skogen. Men ibland får man det att fungera och då har man lärt sig något.
Inget nytt större drev också? Min 55 km kanske hade klarat några km till om jag kostat på omdrevning, nu varvade den kopiöst men jag gillade kraften i uppförsluten...
Jag hade inte bytt drev på den då.. Va det 13 original? Jag var ju inte första ägaren på den precis.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
HSE skrev:Lite mer än 10mm blocknyckel och motorsågsfil inblandat... Men så brukar det vara om man börjar skärskåda noga
Okej, garagegolvet också... Jo, du har rätt men med små medel så var det ändå enkelt. I den åldern gör man allt på känn och oftast så går det åt skogen. Men ibland får man det att fungera och då har man lärt sig något.
Inget nytt större drev också? Min 55 km kanske hade klarat några km till om jag kostat på omdrevning, nu varvade den kopiöst men jag gillade kraften i uppförsluten...
Jag hade inte bytt drev på den då.. Va det 13 original? Jag var ju inte första ägaren på den precis.
Original drevning på Dakota/Texas är 11-38.
Jag har en äldre bekant som med en dåres envishet hävdar att hans vita tvåväxlade Florida gjorde 90 km
när han tagit ur pluggen
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Okej, 11 alltså.. 90kmh med en 2växlad Florida är nog liite överdrivet Med ryckt plugg och original 12mm Bing och originaldämparn och 13-38 gjorde min nånstans mellan 45-50 kmh max. Dock uppmätt med originalmätaren.. Och då varvade den inte så mycket.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
orginalkrökarna på pucharna behövde väl några extra hål i flöjten för att mopparna skulle vakna.
jag tror dom flesta här i stan körde lite mer drevat.
men dom flesta brukade vrida upp orginal hastighetsmätarna i 65-70.
min 50ss som jag ansåg/trodde gjorde 60 (48 enligt hastighetsmätaren på kompisens BMW2800)
åkte dock ifrån dom flesta av dom dakotorna.
50ssen hade 3,5a med 41borr, maxborrad orginalförgasare med insugstratt i plastic padding,
14-34 i drevning
erlan
Senast redigerad av erlan den 26 dec 2015, 21:50, redigerad totalt 1 gång.
Baronen skrev:Okej, 11 alltså.. 90kmh med en 2växlad Florida är nog liite överdrivet Med ryckt plugg och original 12mm Bing och originaldämparn och 13-38 gjorde min nånstans mellan 45-50 kmh max. Dock uppmätt med originalmätaren.. Och då varvade den inte så mycket.
Låter rimligt, enligt min erfarenhet numera behövs en 2 hk för att nå uppåt 50. Mina 55 km var mätt med en kompis Lambretta 175cc och hur exakt den hastighetsmätaren var tvivlar jag på idag. På den tiden ifrågasatte man inte gärna glädjematare på egna fordonet