Nej det ångrar jag inte och det är ett bra köp som drar igång nu som nytt projekt. Den här ska bli bra funktionellt och estetiskt tilltalande.sachsmaster skrev:Det köpet ångrar du inte, eller hur?

Nej det ångrar jag inte och det är ett bra köp som drar igång nu som nytt projekt. Den här ska bli bra funktionellt och estetiskt tilltalande.sachsmaster skrev:Det köpet ångrar du inte, eller hur?
Förstår... det är kanonaffär med allt du fick till den. Bara en sån ledbar arbetslampa kan kosta 400-500 kr på Tradera...Micke S skrev:Nej det ångrar jag inte och det är ett bra köp som drar igång nu som nytt projekt. Den här ska bli bra funktionellt och estetiskt tilltalande.sachsmaster skrev:Det köpet ångrar du inte, eller hur?
Lite nyfiken.... Vad heter motorn mer än ASEA?Micke S skrev: Elmotorn till Bachosvarven är en bullig gammal ASEA 4 hp motor (utan kylflänsar förstås) som säkert är original. Man får ta i även om man är två som lyfter den![]()
Ja, +- något år, har en graf och följaMicke S skrev: Kan du datera motorn?
Intressant för elmotorn jag länkade till har samma typnummer men är mycket klenare specad. Det var ju inte mer än rätt att man fick sportmodellen. När svarven var så fuktansvärt dyr och man blev påtvingad en massa stålhållare och skär och en ful gammal lampasachsmaster skrev:Micke S skrev: En intressant detalj är att det kan skilja något på kW och ström på likadana motorer vilket visar att varje motor blev individuellt testad och märkt med de data som provaren kom fram till, jämför senare masstillverkningar där kanske en eller några motorer utprovades och sen fick alla motorer samma märkning.
Glöm för allt i världen inte skyddsglasögon!Micke S skrev:Intressant för elmotorn jag länkade till har samma typnummer men är mycket klenare specad. Det var ju inte mer än rätt att man fick sportmodellen. När svarven var så fuktansvärt dyr och man blev påtvingad en massa stålhållare och skär och en ful gammal lampasachsmaster skrev:Micke S skrev: En intressant detalj är att det kan skilja något på kW och ström på likadana motorer vilket visar att varje motor blev individuellt testad och märkt med de data som provaren kom fram till, jämför senare masstillverkningar där kanske en eller några motorer utprovades och sen fick alla motorer samma märkning.Det var även med en Sandvikhållare med ett keramisk vändskär. Det ska sparas tills när något som är riktigt härdat ska svarvas. En grej som jag särskilt uppskattar är att det var med fyra nya 30 mm tjocka Sandvik Cormant svarvstål med pålödda skär. Plus pinnfräsar, kuggfräsar m.m. you name it
![]()
Jag har i dag laddat upp med roterande stålborstar och ett knippe andningsskydd med ventiler. Jag valde att köpa Tyska roterande stålborstar på Momentum för att slippa bli perforerad av Biltemagrejor. Men det är ju ändå jätteviktigt att man har ordentliga skydd för att slippa se som efter ett anfall av ilskna indianer.