eller kan man damma till skruvskallen med hammare och sen lossa skruvmejsel

men du gjorde förstås rätt
Jo gavlarna är fixerade men jag tänkte det kunde varit löst längre tid och uppglappat.
Jag lyfte fram min lille motor i rummet ikväll, la en liten flat stropp om lyfte som man lyfter en resväska och man kan säja det var precis vad jag orkade utan det gjorde ont. Men har man otur kan det göra ont efteråt i axel eller rygg. Nu ska jag bara rigga upp en fjädervåg och göra lyftet med en vanlig lastspännare. Motorn är liten och man tror inte den väger så mycket som den gör, den ser så liten och nätt ut du ska få se...
Motorn är på 0,9 kW och 1,2 hk men strömmen är inte mer än 1,8 Ampere och varför det är så låg ström vore intressant och veta. I en resistiv krets kan man multiplicera ström x spänning och få effekt i Watt men i en induktiv krets får man bara voltampere som brukar kallas skenbar effekt och blir då inte mer än en storleksordning.
380 Volt x 1,73 x 1,8 Ampere blir då 1,18 kVA men för att få reda på effekten måste man veta fasförskjutningen, brukar anges som en faktor co sinus fi som kan variera mellan olika motorer men högt varvtal (färre poler) brukar ge högt cos fi.
På senare motorer (men även gamla tyska) finns det angivet på märkplåten men ASEA var väldigt sena med den angivelsen och alla provdata är nog sedan länge försvunna.
Det enda man då borde kunna säja är att en jämförelsevis låg ström ger hög verkningsgrad eller högt cos fi eller båda i en kombination.
Nu finns inte 380 Volt längre utan det är 400 Volt som huvudspänning och på en sån här motor gör det då att strömmen sjunker något ytterligare men samtidigt ökar magnetiseringseffekten något så en mindre temperaturökning blir det men här talar man om marginella skillnader som i praktiken inte har någon betydelse.