100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
Drömmen vore ju att ha en gammal " hit and miss" motor stående i trädgården så man kan ligga i en hammock och dricka öl och bara njuta av ljudet !
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Ja det vore fint. Jag håller ögonen öppna efter en trädgårdsmotor att få starta ibland. Det som ligger närmast till hand och skulle passa bra är en gammal tändkulemotor om det dyker upp 
Här finns lite att välja på om de är kvar http://www.veteranmotorer.se/MotorerTillSalu/Saljes.htm

Här finns lite att välja på om de är kvar http://www.veteranmotorer.se/MotorerTillSalu/Saljes.htm
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
Sura skrev:Drömmen vore ju att ha en gammal " hit and miss" motor stående i trädgården så man kan ligga i en hammock och dricka öl och bara njuta av ljudet !

Har några motorer men också sålt tyvärr tidigare

Hade en De Dion Bouton precis som bilden nedan, fint skick också. Troligen sent 1800-tal. Blank mässing, skinande vevhus, stor magnet och Schebler förgasare. Ett vevparti i jätteformat inne i vevhuset och stånkade nåt underbart på tomgång och lågtändning. Sålde tyvärr sen för några hundringar när man tyckte det ur tiden

-
Den sista, Berg VL-3 finns härMicke S skrev:Ja det vore fint. Jag håller ögonen öppna efter en trädgårdsmotor att få starta ibland. Det som ligger närmast till hand och skulle passa bra är en gammal tändkulemotor om det dyker upp

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-

Kolla filmen nedan....
Nu blir jag dock lite undrande...

På min motor var den lilla plåtkåpan över den lilla kamaxelkåpan i mässing borta och där stack en axeltapp ut med ett kedjedrev på som via rullkedja (cykeltyp) gick till magneten. Men nu när jag ser filmen nedan så verkar motorn ha glödstift, som en modellmotor. Skulle det egentligen vara glödtändning som original, vad tror du?
Man kunde se magneten inte var original, ej heller Scheblerförgasaren. Det var något som var ändrat senare men såg gammalt ut ändå.
https://www.youtube.com/watch?v=uuYdpyLZxPU
Vet ej 

-
Du är inte ensam, jag vet inte heller så vi är iaf 2 som inte vetMicke S skrev:Vet ej

Jag hittade en motor ikväll samma som din ASEA kan man säja men den här var något senare, c:a 1942, och 1410 r/m annars stämmer övriga data med typskylten. Motorn har suttit på en revolversvarv som jag skrotade för några år sedan, så motorns ålder verkar stämma med svarvens ålder. Liten remskiva liknande din men kanske var fyra spår, i vart fall B-rep men det har väl du också på din?
Såg även en något äldre tysk motor, HINZ, alu motor 50-tal skulle jag tro. Tyskarna var ju mycket för aluminium och lättmetall.
Den motorn är på 1,36 kW ut och har även cos fi angivelse 0,88 och kör jag då ekvationen ineffekt vs. uteffekt så får jag en effiency på 0,87 och det mycket bra verkningsgrad på en sån liten motor.
Egentligen skulle man kunna testa det här rätt enkelt, det är ju bara och köra motorn fullbelastad nån timme kanske och blir motorn då inte varm (man kan ju även ta bort fläkten om det nu finns nån utvändigt), ja då måste det ju vara en mycket bra verkningsgrad för vart skulle annars energin ta vägen?
-
Typiskt glidlager. Kedjan brukar kallas för smörjkedja och det har jag läst om nån gång om. Här gällde toleranser och det fanns angivelser om hur lång smörjkedjan skulle vara och blev den för lång kunde den ta i och inte hänga med runt och smörjningen upphörde. Inte så bra.... Smörjringar som Conrad säjer var kanske vanligare. Finns också i alla äldre och mindre Atlas Copco luftkompressorer för och få in olja till vevstakslagret.Micke S skrev: Det sitter kulkedjor runt respektive lageryta på spindelaxlen som drar upp olja i mitten på lagren. Ganska listig konstruktion för nu förstår jag varför det fungerar med bara små hål att hälla i olja i då och då. Den hamnar i behållare under respektive lager och så finns det nivåpluggar i underdelen på lagerbockarna för att kolla att det är rätt mängd.
Zundapp, was sonst?sachsmaster skrev:--- Tyskarna var ju mycket för aluminium och lättmetall...

I dag är det fint väder så det passade bra att klara av lite skitjobb som måste göras. Svarven är förmodligen aldrig rengjord ordentligt överallt tidigare.
Behållare för droppsmörjning har kommit. De är till Myford 7 svarvar. Utförandet är bättre än jag hade trott genom att de är gjorda av glas och mässing.
-
Super Micke... Här vet du en som alltid släpar ut grejerna om det ska rengöras
Faktum är att jag står hellre ute och grejar om det bara är någorlunda väder till det, på dan är det så gott som alltid bättre lyse och sen framför allt frisk luft
Fast den senaste tiden har det väl varit nästan väl bra av den saken
När jag ser det där du håller på med utanför så blir jag faktiskt inspirerad. Jag tror det där blir en fin svarv när den är färdig
På eftermiddagen slutade det och blåsa och solen ville nästan lysa igenom. Det blev som ett stilla lugn och plötsligt kom all lust tillbaka

Faktum är att jag står hellre ute och grejar om det bara är någorlunda väder till det, på dan är det så gott som alltid bättre lyse och sen framför allt frisk luft

När jag ser det där du håller på med utanför så blir jag faktiskt inspirerad. Jag tror det där blir en fin svarv när den är färdig

På eftermiddagen slutade det och blåsa och solen ville nästan lysa igenom. Det blev som ett stilla lugn och plötsligt kom all lust tillbaka

Tack för uppmuntran !
Ja det är bara att ta på sig sparkdressen så kan man vara ute och hålla på nu när det är så många plusgrader. Jag hade hoppats att få en bild när solen var framme men den gick i moln innan jag hann ta en bild
Det är skönt att nu ha fått in svarven rengjord. Det blir förstås en del skrapande ändå där jag missade. Den fasttorkade oljan sitter mycket hårt. Jag körde flera omgångar med Biltemas kallavfettning och sedan högtryck med en vass roterande stråle som man använder för att tvätta trädgårdsplattor med. Den tar hårt sittande mossa och alger hur lätt som hels. Men oljan på Bachosvarven, som mer liknar hårt intorkad tjära, fick den jobba hårt med.
Ja det är bara att ta på sig sparkdressen så kan man vara ute och hålla på nu när det är så många plusgrader. Jag hade hoppats att få en bild när solen var framme men den gick i moln innan jag hann ta en bild

-
Tack för tacket. Jag kan vara bra på och uppmuntra om det är rätt läge och rätt grejer
Den intorkade oljan kan säkert vara gammal gängolja. Linolja, hovolja och alla möjliga godsaker
Men just dom oljorna tror jag inte var några farliga produkter, säkert mera naturprodukter. Det syntetiska kom först senare.
Häromkvällen tog jag bilder på motorerna i delar som jag nämnde förut. Kanske jag flikar in dom senare ikväll.
Vill du se min fräs?
Missförstå mig nu inte bara

Den intorkade oljan kan säkert vara gammal gängolja. Linolja, hovolja och alla möjliga godsaker

Men just dom oljorna tror jag inte var några farliga produkter, säkert mera naturprodukter. Det syntetiska kom först senare.
Häromkvällen tog jag bilder på motorerna i delar som jag nämnde förut. Kanske jag flikar in dom senare ikväll.
Vill du se min fräs?
Missförstå mig nu inte bara