100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Ja det var verkligen en häftig svar. Nästan så att man får lust att bygga en själv :D Om man utgår från ett par bilmotorer så får man 5-lagrad spindel och dubbdocka som blir stadiga. Chucken sätter man på svänghjulssidan som har kraftigaste ramlagret och så får man en bra yta för planskiva. Sedan behövs ett knippe järnvägsräls och kullager som dubbdockan får löpa på. Dubbdockan görs justerbar i alla ledder och mäts in där den används så slipper man stök med att få till egna prismor med tusendelspassning.

Så fort man slås av en annorlunda tanke kan man dock vara ganska säker på att någon annan redan har gjort likadant, t.ex. i Indien. Nu är inte det här något som lockar att göra själv men det borde kunna fungera.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

Sura skrev:
Den stora planremmen som fanns på jobbet hittade en ny ägare ganska så fort efter att bilden kom ut.
thumb_up slider_thankyou.gif
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev:Ja det var verkligen en häftig svar. Nästan så att man får lust att bygga en själv :D Om man utgår från ett par bilmotorer så får man 5-lagrad spindel och dubbdocka som blir stadiga. Chucken sätter man på svänghjulssidan som har kraftigaste ramlagret och så får man en bra yta för planskiva. Sedan behövs ett knippe järnvägsräls och kullager som dubbdockan får löpa på. Dubbdockan görs justerbar i alla ledder och mäts in där den används så slipper man stök med att få till egna prismor med tusendelspassning.

Så fort man slås av en annorlunda tanke kan man dock vara ganska säker på att någon annan redan har gjort likadant, t.ex. i Indien. Nu är inte det här något som lockar att göra själv men det borde kunna fungera.
Jo, den svarven var rejäl, men tänk då hjulsvarvarna till snälltågsloken som kunde ha hjul som var över 2 meter höga :shock:

• Bild
  • Bild
Användarens profilbild
Sura
Kontakt:

Inlägg av Sura »

Det här tåget såg jag på järnvägs museumet i Gävle!
Bild

Och när jag kollade närmare på dom gigantiska bakhjulen så fick jag se att dom var gjorda här i Surahammar !
Bild
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Verkligen roligt att sådana saker bevaras. Det ser ut att stå 1931 på hjulet. Undrar om det kan ha varit det första serieexemplaret (nummer 1001).
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

1001 tror jag är SJ:s nummer för just det loket.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Littera

1931 gissar jag på är året som hjulet senast blivit omsvarvat.
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det har du rätt i. Jag hittade en del intressant information om det loket på http://remtrack.blogspot.se/2015/05/lit ... -1001.html

#Loket ska ha tillverkats av Motala Mekaniska Verkstad år 1907 och var kapabel till en toppfart på nästan 140 km/h :shock:
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Ursäkta att jag OT:ar lite här Micke men jag tänkte flika in med lite svensk maskinhistoria från
Bygg och Transportekonomi AB
Bild

Bild

Har vart på kurs 2 dar i Mjölby och knäppte ett par bilder på dessa inne på Truckhuset. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jag har haft en sån blå BT som kan varit äldre än den på bilden. Den staplaren vart något större och hade lyftmotorn driven med 380 Volt 3~ så det fordrades vägguttag och kabel. Inget var ombyggt utan det var så i original. Fram var det rullar i vanlig ordning och tvillingstyrhjul bak. Sen var det också länkhjul på varje sida som satt på konsoler på varje sida om stativet så den svårare skulle kunna välta med lasten högst upp.
  • Bild
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Baronen skrev:Ursäkta att jag OT:ar lite här Micke....
Det här är min all-times-favvo men det ska vara förarskydd på den förstås thumb_up

• Bild
Nu snackar vi om 1970-talet Baronen..... :)
  • Bild
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Stämmer bra sachsmaster, den blå har en 3fas asea motor i sig och kräver kabel. :) Den orangea tycker jag verkar vettig i konstruktionen. Synd att inget liknande finns idag. Komatsun var häftig! Själv skulle jag nog vilja ha en monster Clark från 60/70 talet. Gärna en med Continental sidsexa! Den motorgången är silkeslen och underbar att somna till :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Jag läste att motorn i Komatsu FG10-10 (Nissan D11-PU40) egentligen har sitt ursprung i Austin A motorn, den motortyp som senare kom och hamna i BMC hundkojan men kanske då något slimmad. Hursomhelst är det en rejäl gjutjärnsklump med trelagrad vevaxel och ett överdimensionerat topplock som klarar gasoldrift utan och bränna ventiler :D

• Bild
  • Bild
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev:.
Micke.....
Har just kollat tompas11 första film 8)
Hälsa honom det kallas ventilavlastad och inte "friblåsande" för det var enkla färgsprutor som kallades så.
Överst på tryckregulatorn finns en lettrad ratt och om man öppnar den nåt varv släpps luft fram till avlastningsventilerna och man kan starta kompressorn med fullt tryck i behållaren. När sen kompressorn varvat upp kan man stänga igen och då sätter kompressorn igång och pumpa luft eller avvaktar tills trycket sjunkit i behållaren. Det är en äldre konstruktion så kanske inte alla känner till det idag då så gott som alla kompressorer är helauto med tryckströmbrytare. Den här modellen kallades ibland även halvauto.

För nåt femtontal år sedan byggde jag en startautomatik av skrotdelar till en femtonhästars kompressor som fanns hos en firma vars ägare jag känner. Innehållet var tre kontaktorer, en bimetall, två tidreläer, säkringshållare för manöverströmmen + omkopplare för halvauto/helauto samt kontrollampor. Möjligen har jag glömt något...

Starten gick i flera steg. Vid tillslaget gick avlastningen på samt motorn startade i stjärna. Efter fyra sekunder växlade kontaktorerna till triangel och motorn gick fullt. Ytterligare en sekund senare släppte avlastningen och kompressorn laddade. Beroende på hur omkopplaren stod kunde sen kompressorn stanna när fullt tryck uppnåddes eller avlasta om dom körde blästern för då vill man inte att motorn ska starta och stoppa hela tiden.

En sån här kompressor var det, Atlas Copco NT9
  • Bild
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Intressant info Sachsmaster. Tompas11 följer säkert den här tråden och ser vad du har skrivit. Det är ju inte förbjudet att ansluta dig till det andra forumet också om du ändå är där ibland :)
sachsmaster

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev: Det är ju inte förbjudet att ansluta dig till det andra forumet också om du ändå är där ibland :)
Hej

Tack, men jag blir nog kvar här. Säkert hatad av somliga men trogen. Alla kan inte gilla alla det har jag alltid sagt.... :lol:
  • Bild
Skriv svar