Ta bort rost med elektolyt

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
JanneHagnell

Re: Ta bort rost med elektolyt

Inlägg av JanneHagnell »

Tycker du kaustiksoda är läskigt går det utmärkt med vanlig målarsoda. Syftet är som sagt att få vätskan att leda ström bättre. Fördelen med elektrolys, förutom att batteriladdaren gör jobbet och du slipper, är att den även tar lackrester. Slutresultatet blir en del som med bara lite roterande stålborste blir skinande!
Vill du sedan gå vidare kan du byta till ett surt bad (tex citronsyra) och sätta en offeranod till båt istället för kolstålet, och vips har du ett förzinkningsbad! Detta kräver dock lite mer tålamod och vändande på föremålet för att komma åt överallt. Allra bäst funkar det när badet puttrat på ett tag så badet är mättat med zink, och eftersom det endast är zinken som förbrukas (och den tillför du ju ständigt) så hår det bra att spara på badet till nästa gång
Jag kör också fosforsyra på delar som inte går att sänka i elektrolysbad.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Bra tips JH!

Nu har jag i alla fall köpt en 12 l låda med ordentligt lock som smörjan ska förvaras i. Det blir en test i kväll med bilder i morgon.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Kör hårt och glöm inte att elektrolys genererar vätgas som i luften blir knallgas! Bra vädring och slå på och av strömnen genom att dra ur kontakten i väggen, på bra avstånd från badet. Är du osäker på hur effektiv vädringen är så vädra ut först INNAN du tänder eventuella lysrör i lokalen.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det kanske är lika bra att köra elvarianten utomhus då så att garaget inte ser ut som en semla sedan :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Har faktiskt gjort just det även så här års. Får man fnutt på reaktionen är den så värmeavgivande att badet inte fryser trots flera minusgrader! Sedan tror jag iof sig att sodan hjälper till att sänka fryspunkten också.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Micke S skrev:Det kanske är lika bra att köra elvarianten utomhus då så att garaget inte ser ut som en semla sedan :shock:
Har inte sprängt elektrolys, men väl ett överladdat batteri, i verkstaden. :twisted: vad det smällde och flög svavelsyra! Tack och lov lydde jag mitt eget råd och stod långt bort när jag satte batteriladdarens kontakt i väggen...
HSE

Inlägg av HSE »

JanneHagnell skrev:
Micke S skrev:Det kanske är lika bra att köra elvarianten utomhus då så att garaget inte ser ut som en semla sedan :shock:
Har inte sprängt elektrolys, men väl ett överladdat batteri, i verkstaden. :twisted: vad det smällde och flög svavelsyra! Tack och lov lydde jag mitt eget råd och stod långt bort när jag satte batteriladdarens kontakt i väggen...
Jag sprängde mitt batteri i bilen när jag hjälpte igång en granne med startkablarna :evil: Jag kopplade enligt kostens alla regler men när hans bil startade var vi alla glada och lättade och jag glömde av mig och lossade +klämman från mitt batteri först cocos_acc.gif Det måste blivit en gnista då för batteriet exploderade i ansiktet på mig :cry: Så jag fick slänga mig på knäna i en smältvattenpöl och skölja ögonen och ansiktet så gott det gick. Kunde gått riktigt illa men jag tyckte det var illa nog att stå där med batterisyran rinnande under min bil bara för att jag var hjälpsam mot en granne, fast givetvis var det mitt eget fel, handen var snabbare än hjärnan när jag hade bråttom att avsluta hjälpinsatsen :oops:
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Det smäller bra om bilbatterier, det gör det. Men när ett dåligt vattnat 80v batteri skjuter ska man vara glad om det bara är kalsongerna som tatt skada! Gamla ASEA truckar fanns med 110v batterier. Där var det lättare att få överslag och gnistbildning. Förr expimenterades det också med lut batterier i truckar och att få lut på huden är mycket värre en syra. Har vart på lite olika riskutbildningar och sett ansikten strax efter lutexponering. Man vill säga upp sig och bli bibliotekarie då.. :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
HSE

Inlägg av HSE »

Baronen skrev:Det smäller bra om bilbatterier, det gör det. Men när ett dåligt vattnat 80v batteri skjuter ska man vara glad om det bara är kalsongerna som tatt skada! Gamla ASEA truckar fanns med 110v batterier. Där var det lättare att få överslag och gnistbildning. Förr expimenterades det också med lut batterier i truckar och att få lut på huden är mycket värre en syra. Har vart på lite olika riskutbildningar och sett ansikten strax efter lutexponering. Man vill säga upp sig och bli bibliotekarie då.. :)
Vi hade ett truckbatteri som small när trucken stod på laddstationen en gång i tiden på mitt jobb. Som väl var fans ingen i närheten då så det var mest en kostnad + att det fick rycka in en diesel truck tills den var reparerad. Truckbatterier är dyra kunde jag konstatera. Vi hade ett antal uppgraderingar av laddstationerna med automatiska vattenpåfyllare mm men truckar som jobbar tre skift sliter ont.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Hasse-syran testad med fullgott resultat :D Jag är jättenöjd med hur det blev. Alla grejorna var röda av rost innan men det var ingen rejäl Opel-rost på dem. De har legat i badet i ca 15 timmar.

Det som ser ut som en passare upp till höger är en riktigt full-i-fan grunka. Den kan användas som passare och för att mäta in och utvändiga diamterar. Den liksom så mycket annat skoj följde med Bahcosvarven.

Sista bilden är en s.k. Carriage Stop för att eliminera att verktyg krockar med chucken när man svarvar eller för att ställa i svarvdjup m.m.
Bilagor
DSC04878.JPG
DSC04876.JPG
DSC04879.JPG
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Snyyyygt!! slider_score.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Fosforsyra verkar vara som gjort för att snygga till skabbiga skiftnycklar. Det är trevligare att använda grejor som inte är röda av rost och just den här nyckeln är i mycket fint skick. Den är en 12 tummare (30 cm).
Bilagor
DSC05016.JPG
TolvNollNio

Inlägg av TolvNollNio »

Sett det sålts Smedjans på diverse veteranmarknader men varit tveksam, tills nu när Hasse och Micke S berömt det.

Kan undra om dom här slår över det på mindre burkar och säljer: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... 000017147/
För nog låter det väldigt likt?
Blå/vit Monark 1209
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det är säkert samma fast till ett högt pris. De anger ju att det kan fungera som primer och det är ju det fosforsyra kan användas till.
gtBen

Inlägg av gtBen »

En sån här mojäng skulle man ha istället :shock: jag har aldrig gillat att slabba med kemikalier och att blästra gör sig inte själv heller

för rostborttagning

eller för färgborttagning

Bengt
Rambler 2000 -57 ...mycket patina
fd.Raket ...röd & fin
fd.Roulette ...Lyx
fd.Crescent Compact 2vxl 70-tal
fd.Crescent Compact 3vxl -77
fd.Flakmoped m.ILO
fd.Puch Alabama -65
fd.Monark Husqvarna 50-tal
† Puch Florida 60-tal