Ja motorn hänger rakt ner på den bilden så att remmen skulle inte gå helt fri, men nästan faktiskt för den kommer att gå på den stora drivrullen. Jag hade inte monterat en vantskruv där som gör att motoraxeln justeras för att ligga horisontellt med spindeln och frigången blir då mycket bra.
Fästramen för motorn är helt klar och ska bara penslas på en gång till i morgon. Jag väntar fortfarande på bladmässing för inshimsning av lager och spindeldocka. Jag kollar även upp att dubbdockan sitter OK och shimsar vid behov. Sedan väntar jag på ett 100 mm svarvämne som ska grejas till och utgöra drivtrumma på motorn. En ny chuck ska också monteras och centreras. Men på det hela taget är det inte mycket jobb kvar och framför allt inga tråkiga skitjobb
Bilagor
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jag tycker du ska fundera på en brytrulle av två anledningar, den ena är att du får motorn närmare svarven och ett kompaktare bygge och den andra anledningen är att du får större omliggning på skivorna så att slirningen kommer att minska alt. du inte behöver ha fiolspänd rem.
Annars förstår jag vitsen nu med den högvarviga motorn och du lägger remmen på den största skivan för att få högsta möjliga vridande moment. Bra idé, och då kan man leva med det höga motorvarvet som också gör att remmen kommer slira mindre på den mindre remskivan som finns på motorn.
Ja det är tanken, att motorn ska arbeta lätt och ändå leverera god kraft på spindeln. Trumman på motorn kommer att ha samma diameter som trumman på kvarnhjulet som förut drev den stora trumman på spindeln. Så det ska inte slira med förutsättning att det inte slirade med den utväxlingen original och det vet man ju inte. I så fall är det enkelt att göra en spännare utan att ändra uppbygganden eller geometrin i övrigt men jag liggert lågt på det så länge. Bra dock att ha lite reservammunition om det krävs och jag är tacksam för tips
Bilagor
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Tacksam för tips?
I dag är jag lite tuffare men det får du ta
Att svarven är rengjord, målad och iordningsställd är bra och det ser ju fint ut också och det är ju det som amatören kan utföra riktigt bra men sen kan man även betrakta konstruktionarbeten och där är det inte lika självklart att få till ett stiligt resultat för det är egentligen ingenjörens arbete. Ärligt talat... plåtrör och vantskruvar och kanske då i rostfritt är helt otänkbart för mig i ett sådant här sammanhang och jag förstår inte heller varför du behöver göra den där ramen. Jag hade monterat motorn fast mot svarven med div. plattstål som jag bockat till. Sen hade jag ordnat remspänningen med brytrullen och på så vis utnyttjat den konstruktionen till fullo. Det är vad jag skulle gjort men du gör ju precis hur du vill
Svarven är bokad av en kille som ska ställa den på två verktygsskåp och det tycker jag låter som en utmärkt idé. Det gör att motorlösningen måste fungera även efter att benen är demonterade.
Bilagor
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Jag har inte lovat något annat än att personen får köpa svarven till det pris han har erbjudit. Om jag bestämmer att sälja den och om ingen annan vill ge betydligt mer vid en eventuell öppen budgivning. Så vi får se vad som händer. Jag behöver suga på det lite när den är helt klar. Innan vi kommer så långt vill jag vara säker på att svarven blir helt okey och att jag inte kommer att ångra mig.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Lite småjobb i dag med montering av ledarskruv för matning m.m.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Svarven provkörd med mycket lyckat resultat Det kommer ytterligare någon bild sedan med monterad chuck och provsvarvning men i stort är den helt klar nu. Jag kunde inte märka någon form av obalans ens vid 3000 rpm på spindeln. Så fort ska den inte köras men då vet jag att det är OK:
Bilagor
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Funderade du inte när du såg måttet 23,85 på axeln?
Lite skrämmande faktiskt hur folk litar på siffror på en display... Faktum är att jag genast hade ifrågasatt det måttet och kollat så inte axeltappen var avnött - om inte måste måttuppgiften vara fel. Jag har knappt inga displayer alls, förutom klockradion vid sängen och några multimetrar men dom är ju kassa så fort det rör sig om störningar eller flukturerande mätresultat.
Förr hade man en uppsättning håltolkar. Ena änden skulle gå och dra genom hålet och den andra änden inte, och då var måttet rätt. Har en sådan för remskiva på 50 axel. Det kallas tolerans h8 eller nåt i den stilen. erlan kan nog det bättre än jag...
jag letar förtvivlat efter vad som är mätt till 23,85 men hittar det inte i tråden.
men min första tanke är tummått. 15/16 dels tum ligger bra nära.
och mätt med display? ett digitalt skjutmått får normalt sett ha en felvisning på +/- 0,10 mm innan det underkänns vid kalibrering. däremot en digital mikrometer föredras av många kvalitetsansvariga
av den enda orsaken är att dom är säkrare att läsa av.
den vanligaste toleransen kallas H7/h7 . 50 H7 är ett hål som får vara mellan 50,00 och 50,025
och 50 h7 är en axel som får vara mellan 49,975 0ch 50.00.
jag får lämna "brasklapp" om sista tusendelen här, är osäker på om det är exakt 25 tusendelar i tolerans.
mäta axlar och hål går väl an. men jag fick en gång uppgiften att svarva en invändig gänga, M80x3,
utan tillgång till tolk att prova med. dessutom skulle stången härdas, och därmed krympa i gängan.
stången ifråga var 100mm i diameter, och 1600 lång, samt i verktygsstål, så det var inget billigt ämne.
den gången blev det att läsa på ordentligt innan jag svarvade.
det kändes rätt bra att den passade i maskinen den skulle sitta i, när den så småningom blev klar.
Funderade du inte när du såg måttet 23,85 på axeln?
Varför undrar du om jag funderade eller inte när jag såg måttet 23,85 på axeln?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Därför standard axeltapp är jämna mått 19, 24, 28, 38, 48, 55 osv. och har varit så länge. Tappmåttet är också baserat på byggstorleken eftersom den följer varvtal och poltal.
33 fanns också men försvann ganska tidigt.
Måtten är logiska eftersom de är baserade på kullagrets invändiga diameter. Standardkullager grov typ med en trea som andra siffra.
Jag läste det andra forumet men kan inte kommentera där men jag visste ju du skulle läsa här
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018