ILO Piano, demontera plugg?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

ILO Piano, demontera plugg?

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Tips hur man på ett smidigt sätt blir av med den förhatliga strypningen i inloppet mottages vänligt men bestämt... :D
Gäller aluminiumcylinder. <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra
Inlägg: 1748
Blev medlem: 14 dec 2009, 00:00
Ort: Kil värmland

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja,
Det jag gjorde var att jag tog ett frässtål, finns att köpa på biltema, Tog dremeln och körde, den kan vara lite hård, men det går :)

Edit* bild Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodu det är bara att ett lämpligt verktyg, t.ex en dremel och ett bra slipstift
för hårdmetall och slipa och slipa och slipa igen.
Det är nog enda sättet.('hate-wall.gif') <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Re: ILO Piano, demontera plugg?

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ZVEZDA M50 skrev:Hej !

Tips hur man på ett smidigt sätt blir av med den förhatliga strypningen i inloppet mottages


Du får väl kika över någon dag kanske så får vi se om det finns något passande i lådan:
Bild


Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej !

Hmm, jag som trodde att det fanns nå'n spray eller nå't som tog bort pluggen... :D Kanske TV-shop har det?

Nåväl, lite mer allvarligt, som jag misstänkte så är det bara vanligt hederligt arbete som gäller. Jag har redan tittat i lådan, men alla verkade ha lunch...

Tack för svaren! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ZVEZDA M50 skrev:, men alla verkade ha lunch...

Jo, vi brukar ju ta en halvtimmes rast mellan 11:15 till 12:10 ungefär.. 8)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Matte
Inlägg: 188
Blev medlem: 30 jul 2009, 23:00
Ort: 4 mil öster om Nymans Byhåla

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När vi drog pluggar på Sachs-cylindrarna när jag var grabb uppe i Jämtland använde vi en 8mm lagom lång vagnsbult som vi sågade av hatten på. Trädde in den i i insuget från cylindern. Bulten i sig går igenom insuget och pluggen men fyrkantgreppet på bulten fastnar mot pluggen. Sedan på med lagom antal brickor på gängan som sticker ut och sedan drog vi ur pluggen med muttern.
Visst, man skadade loppet vid insugskanalen ibland, men det gick alltid att putsa till. <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s
Inlägg: 192
Blev medlem: 20 jul 2008, 23:00
Ort: KÖPING

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad sa att om cyllen är gjutjärn o pluggen är i stål går det att blåsa ut den med skärbrännare, den tar nämligen inte så bra i gjutjärn men desto bättre i stål. Jag provade på resterna i min cyl på "Flintan" HVA och det funkade hyffsat, eftersom skärmunstycket på jobbet är kass... men med ett fräscht skärmunstycke tror jag det blir kalas! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så vitt jag vet är gjutjärnscylindrarna utan plugg och då är det bara att köra på med slipstift i "sand" eller diamant. Det har jag gjort.
Däremot har väl alucyllen en stålplugg som är jobbig.

Enklare att köpa en gjutjärnscylle och borra upp kanalerna på och sedan borra cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar