Tips hur man på ett smidigt sätt blir av med den förhatliga strypningen i inloppet mottages vänligt men bestämt...
Gäller aluminiumcylinder. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tja,
Det jag gjorde var att jag tog ett frässtål, finns att köpa på biltema, Tog dremeln och körde, den kan vara lite hård, men det går
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodu det är bara att ett lämpligt verktyg, t.ex en dremel och ett bra slipstift
för hårdmetall och slipa och slipa och slipa igen.
Det är nog enda sättet.('hate-wall.gif') <!-- </EdIndex> --></div>
Hmm, jag som trodde att det fanns nå'n spray eller nå't som tog bort pluggen... Kanske TV-shop har det?
Nåväl, lite mer allvarligt, som jag misstänkte så är det bara vanligt hederligt arbete som gäller. Jag har redan tittat i lådan, men alla verkade ha lunch...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När vi drog pluggar på Sachs-cylindrarna när jag var grabb uppe i Jämtland använde vi en 8mm lagom lång vagnsbult som vi sågade av hatten på. Trädde in den i i insuget från cylindern. Bulten i sig går igenom insuget och pluggen men fyrkantgreppet på bulten fastnar mot pluggen. Sedan på med lagom antal brickor på gängan som sticker ut och sedan drog vi ur pluggen med muttern.
Visst, man skadade loppet vid insugskanalen ibland, men det gick alltid att putsa till. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad sa att om cyllen är gjutjärn o pluggen är i stål går det att blåsa ut den med skärbrännare, den tar nämligen inte så bra i gjutjärn men desto bättre i stål. Jag provade på resterna i min cyl på "Flintan" HVA och det funkade hyffsat, eftersom skärmunstycket på jobbet är kass... men med ett fräscht skärmunstycke tror jag det blir kalas! <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så vitt jag vet är gjutjärnscylindrarna utan plugg och då är det bara att köra på med slipstift i "sand" eller diamant. Det har jag gjort.
Däremot har väl alucyllen en stålplugg som är jobbig.
Enklare att köpa en gjutjärnscylle och borra upp kanalerna på och sedan borra cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60