

/ P
Njaa, jag har uppfattat det annorlunda.Micke S skrev:Det ser fint ut.
HPI backar tändningen med ungefär 8 grader från den blir aktiv till 10000 rpm. Det exakta värdet beror i.o.f.s. på vilket slag och vilken längd det är på vevstaken. På de vanligaste moppemotorerna innebär det att den statiska inställningen behöver vara ca 3 mm FÖD för att motorn ska tända vid 1,5 mm vid 10000 rpm. Du känner säkert till att det är så men jag skriver det så att även andra vet. Ställer man grundvärdet till 1,5 mm FÖD kommer gnistan på fullvarv att komma efter att kolven har vänt. Det är inte så lyckat för dels tappar man effekt över hela området och på fulla varv, dels kan man bränna kolven ovanför ringen mot avgasporten.
Micke S skrev:Det var lite lurigt. Jag har kört HPI2 på flera motorer och de har uppträtt enligt kurvan nedan (den blå) och ställt 2,5-3,5 mm FÖD enligt märkena och det har blivit rätt på fullvarv (1,3-1,5 mm). Så lite som 2,5 mm var på en långslagig motor med lång vevstake efersom kolven rör sig saktare omkring TDC med en sådan motor. Kurvan har jag fått per mail från HPI.
De kanske har ändrat i CDI boxen nu av någon anledning. Men det är lite svårt att förstå varför eftersom man vill ha mycket förtändning på låga varv. Eller så har de gjort det för att det ska gå lätt att kicka motorn och minska risken för att kicken sparkar bakut som det kan bli med för tidig tändning.
Det förklarar i vart fall varför du har valt 1,5 mm som grundinställning. Du får kolla hur det blir med lampa. En effekt man kan tänka sig är att HPI med den nya kurvan där motorn blir klen på tomgång blir ändå oroligare på tomgång än tidigare, Det ska bli intressant att höra vad du kommer fram till så småningom. Själv har jag slutat köra med HPI och kör med en egen lösning ihop med Kokusan för att få retardering. Då får man ett svänghjul med mer massa (bättre lågvarv) och slipper ha ett lyse som blinkar samt sparar en tusenlapp.
Det är ju väldigt vågat om HPI har ändrar kurvan utan att vara tydliga med det. Skulle man ställa in tändningen med den nya kurvan fast på det sätt som man gjorde förut skulle motorn gå med t.ex. 3.5 mm förtändning vid 9000 rpm och då kan man vara helt säker på att den kommer att spika sönderI de system som jag har köpt har det inte funnits någon bild med som visar kurvan och köper man ett system nu så vet man ju inte vilken version man får eftersom handlarna kan ha system som är ett eller ett par år gamla och skicka.
Micke S skrev:Alla system som jag har använt har hetat HPI2TEN.
Ja du får testa fram vad som blir bäst på din moppe. Jag skulle nog börja med 1,5 mm på den motorn för att inte riskera att få 2 mm vid 9000 rpm som det blir om du ställer den intialt till 2 mm. Djäkligt konstigt att de anger 2-4 mm som inställning. Skulle man lägga sig mitt i och ställa 3 mm statiskt blir det kanske 5 mm FÖD när momentet börjar öka på mellanvarv och det är inte svårt att räkna ut vad som händer då![]()
Jag kör 3,5 mm på tomgång på Zundappen och drygt en millimeter på fullvarv vid 11400 rpm. Så har jag kört varaktigt kilometer efter kilometer på fullgas utan problem. Tids nog lär något ge sig men inte p.g.a. olämplig tändningsinställning för då hade det varit hål i kolven för länge sedan. Den går inte heller dåligt utan ungefär jämnt med Athena 80 fast den här bara har 66 CC.selma skrev:Jag har monterat 7st system nu och alltid hamnat mellan 2-2,5mm där den gått bäst hela registret.
samtliga har varit 44 slags maskiner.Varvområde 11000-13000.
Laborerade med 4 mm på det första system jag installerade på en ekf med Athena 80
Rappt på låg och mellanregister,men tokspikade redan på 3/4 gas.
Kanske funkar på en 7-8000varvare att ligga mellan 3-4mm
Det är mina erfarenheter,lycka till med tuningen
Den där kolvfadäsen du råkade ut för, var den bestyckningsrelaterad eller vad berodde den på?Micke S skrev: Jag kör 3,5 mm på tomgång på Zundappen och drygt en millimeter på fullvarv vid 11400 rpm. Så har jag kört varaktigt kilometer efter kilometer på fullgas utan problem.