Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
brt666

Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Inlägg av brt666 »

Rättelse, det verkar som att 4AD är original cylindern till DT50R, läste det på http://www.garagego.se/forum/moped/tips ... n/sida167/

Behöver förstås inte vara sant men kanske en indikation. Hur som helst så tömde jag ur sodan ur avgaspipan idag och..... stor besvikelse, sodan kom ut i stort sett ofärgad.

Då körde jag ett armeringsjärn modell grövre genom den och hällde i bensin som jag ruskade om, döm om min förvåning när följande ramlade ut:

Bild

Nu är det knappt något motstånd i röret och mopeden går betydligt bättre!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det kan vara så att cylindrarna haft olika beteckningar på olika årsmodeller.
men det intresanta med den länken var ju att durationerna stod med där.
då är det ju rätt enkelt att kolla en s.k. trimcylinder med beteckningen 4AD om den är annorlunda bearbetad i höjd.
men min poäng var att du kommer alldrig att uppnå ditt mål om en motor med orginalkaraktär, med en 2WI cylinder med 40 borr.
den måste borras så mycket det går, helst till 45mm för att ha en chans att få tillbaka bottendrag.

erlan
brt666

Inlägg av brt666 »

Min tanke är att det kanske inte är så rimligt att något företag lägger ned resurser på att ta fram en egen modell av cylinder, det kräver ju en del provning/beräkningar, och sedan inte saluför det under ett varumärke. Rimligare då att man nallar en befintlig modell av cylinder och kopierar den. Därför tror jag att 2w1 är just "orginal" modellen för de ostrypta marknaderna, 4AD är den strypta modellen för dt50r och 25F är den strypta modellen för dt50mx. Annars tycker jag det borde gå att hitta "orginal" modell av cylindern på nätet för alla de kunder som äger en dt50mx i andra länder. Är mitt resonemang rimligt eller missar jag någon väsentlig detalj?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

det kan vara ett rimligt antagande. speciellt med tanke på att det förmodligen finns flera olika strypta effekter.
och det kan även vara så att man kopierar utformning på kanaler osv. men fuskar lite och ger piratcylindern lite bättre porttider.

brt666: har du orkat läsa igenom hela den DT-tråden?
har du hittat några effektuppgifter från andra länder där?

erlan
brt666

Inlägg av brt666 »

Nix, har inte orkat igenom 500 sidor med huvudsakligen irrelevant info. Mopeden går fortfarande sopigt, men på ett nytt sätt :-) , nu går den inte att varva ur om man har växel i, den varvar ur jättefint utan belastning, går jämt och fint på tomgång, går bra upp till 1/4 gas ungefär sedan dör den, även i nedförsbackar. Om man håller full gas så varvar den och dör om vartannat och förgasarsmäller. Tog 1,5 timme att köra 1,5 mil till jobbet.... Dessutom dör den helt med jämna mellanrum men går igång efter en stund. Jag gissar på att flottören står fel.

Jag skruvade precis ur trotteln och ställde upp nålen 1 hack och då gick den lite bättre, dock så såg jag att trottelnålen är krokig....... hur kan man misshandla grejerna på detta sätt? Skulle vilja renovera förgasaren men det verkar omöjligt att få tag på renoveringssatser till 16mm Mikuni?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

om förgasaren är så misshandlad som du beskriver, så kanske det är bättre att köpa en ny.
och har inte den här killen delar så får du nog leta utomlands.

http://www.braigasen.se/

för du har en farligt mager bränsleblandning, den är troligen så mager att om du skulle lyckas få den att varva ur på växel, så är risken stor för hål i kolven.

jag skulle stoppa i ett 120 munstycke nästa försök.

erlan
brt666

Inlägg av brt666 »

Ställde in flottörhöjden enligt alla konstens regler, den stod jätte fel, men nu går den inte igång alls. Bara avgas smäller lite på skoj. Börjar komma ihåg varför man slutade med moped en gång i tiden.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag hoppas du fick höja nivån. för om du sänkte den på en motor som redan gick magert,
så blev det ju ändå värre.

erlan
brt666

Inlägg av brt666 »

Jo, jag hade ställt den efter måtten för en Mikuni VM16SH, som satt original på DT50M enligt min verkstadshandbok. När jag googlar bilder på en sådan så ser den ut som den förgasare jag har men enligt Lelles MC så stämmer den inte med någon förgasare de känner till...
Oavsett vad så hade jag ställt in den efter flottörens läge då den är helt stängd men då jag söker på olika forum verkar det som att den skall mätas i ett läge där blecket på flottörarmen precis går emot det fjädrande stiftet på flottörnålen men inte trycker ned den.
Nivån höjdes rejält ja, förgasaren fylldes snabbt på men överflödade inte så jag gissar att nivån blev ganska rätt.
Dock så vart den omöjlig att få igång, jag rullade den på 2:an och sprang allt vad tygen höll men den smällde som sagt bara lite från avgasröret. Provade både med och utan choke, med och utan gaspådrag.
Då jag körde till jobbet så gick den bäst med luftskruven öppen 1 varv, tänkte att det kanske behövde ändras nu när bränsletillförseln hade ökat så jag vred ut den till 1,5 varv, inget resultat.
Tror att den kanske surat ned sig eller att jag skadat stiftet då den var snålställd innan men jag hade inte med mig någon tändstiftsnyckel så jag fick lämna den på jobbet. Kompressionen verkar vara lika som innan i vilket fall. Om den är bra vet jag inte.
brt666

Inlägg av brt666 »

Hyggligt förresten att du förbarmar dig över en stackars medmopedist Erlan :D !
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ja tyvärr så kan jag ju inte så mycket om just DTn.
men när man justerar flottörnivån så brukar man hålla förgasaren upp och ner,
och låta flottörens egen vikt vila på ventilen.
tänk då på att när den är upp och ner så är det lätt att tänka fel.
0ch det är bränslets nivå i flottörhuset v pratar om.
ju högre bränslenivån är, desto lättare är det för motorn att suga bränslet genom munstycket.

erlan
brt666

Inlägg av brt666 »

Ok, det beskrevs inte så noga i verkstadshandboken så jag trodde att jag skulle trycka ned flottören till dess stängnings läge. Så här beskrivs det:

Bild

Eftersom jag mätte från det läget första gången jag ställde in flottören och jag nu denna gång utgick ifrån ett läge med förgasaren lutad, se bild.

Bild

Så hamnade flottören närmre förgasarens ovansida, därigenom borde nivån ha stigit.
Kan det vara ett problem med att nivån är för hög, förutsatt då att den inte är så hög så det rinner ut genom dräneringsslangen?
Jag tänker på om något munstycke därigenom blir dränkt som normalt skall vara i luften, typ tomgång/lågfart?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

på din beskrivning låter det som du fått nivån för låg.
tänk på att när du håller förgasaren upp och ner, så när flottören kommer längre från locket
så blir vätskenivån lägre.

erlan
brt666

Inlägg av brt666 »

Nu förstår jag inte, om flottören kommer längre ifrån locket, dvs flottörskålen, den delen jag skruvat bort. så måste väl nivån öka? det krävs ju en högre nivå då i skålen för att flottören skall hamna position för att bryta?
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

brt666 skrev:Nu förstår jag inte, om flottören kommer längre ifrån locket, dvs flottörskålen, den delen jag skruvat bort. så måste väl nivån öka? det krävs ju en högre nivå då i skålen för att flottören skall hamna position för att bryta?
Rätt.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Skriv svar