Ställa förtändningen, kokusan på en zündapp
-
Ställa förtändningen, kokusan på en zündapp
Som rubriken lyder så ska jag ställa tändningen på mitt splitter nya kokusan 12v brytarlöst. Det är på zündapp ks50 som det ska sitta på.
Hur vet jag när gnistan kommer? Har ingen stroboskopslampa men hoppas att man ska kunna lösa det ändå.
Tack på förhand!
Hur vet jag när gnistan kommer? Har ingen stroboskopslampa men hoppas att man ska kunna lösa det ändå.
Tack på förhand!
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
-
Re: Ställa förtändningen, kokusan på en zündapp
Har du ingen lampa kan du lika gärna ställa på känn.
Jag körde en hel sommar med tändplattan ställd "mitt i hålen" och det gick bra.
När jag sedan mätte in det visade det sig att jag kört med för sen tändning hela tiden och gått miste om rätt mycket ös i mellanregistret.
Tändningsinställning kan göra ganska mycket, bromsades en maskin hos Agge på Tivedens motor i lördags som gav 3 häst mer på hjulet efter lite tändjusteringar.
För tidig tändning kan ge motorskador.
= Kan vara värt att göra det ordentligt.
När jag sedan mätte in det visade det sig att jag kört med för sen tändning hela tiden och gått miste om rätt mycket ös i mellanregistret.
Tändningsinställning kan göra ganska mycket, bromsades en maskin hos Agge på Tivedens motor i lördags som gav 3 häst mer på hjulet efter lite tändjusteringar.
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
För sen tändning kan också ge motorskador vill jag tillägga. Bränd kolv. 

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
-
Kan prova med att ha den lite tidigare innan mittenläget på statorplattan. Vad hade du för förtändning (hur långt innan dödläge) då ungefär när du hade den mitt i, jonTe-Zündapp?jonTe-Zündapp skrev:Har du ingen lampa kan du lika gärna ställa på känn.
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
-
Kan inte minnas det exakt men jag har för mig att jag inte hade 1mm ens utan ännu mindre.MattiasPettersson skrev:Kan prova med att ha den lite tidigare innan mittenläget på statorplattan. Vad hade du för förtändning (hur långt innan dödläge) då ungefär när du hade den mitt i, jonTe-Zündapp?jonTe-Zündapp skrev:Har du ingen lampa kan du lika gärna ställa på känn.
Nu kör jag 1.3 och då fick jag vrida en bit tidigare än mitten. Kommer inte ihåg vilken komponent på plattan det är men någonting sitter i vägen för ena skruven så det är stårt att vrida i bott åt det tidiga hållet.
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
-
1,3 låter väldigt lite, fick låna en stroboskopslampa av 2 snälla kompisar så då kunde jag ställa på riktigt, fick det till 1.8 som det original ska vara, fick då igång den med hjälp av borrmaskin.jonTe-Zündapp skrev:Kan inte minnas det exakt men jag har för mig att jag inte hade 1mm ens utan ännu mindre.MattiasPettersson skrev:Kan prova med att ha den lite tidigare innan mittenläget på statorplattan. Vad hade du för förtändning (hur långt innan dödläge) då ungefär när du hade den mitt i, jonTe-Zündapp?jonTe-Zündapp skrev:Har du ingen lampa kan du lika gärna ställa på känn.
Nu kör jag 1.3 och då fick jag vrida en bit tidigare än mitten. Kommer inte ihåg vilken komponent på plattan det är men någonting sitter i vägen för ena skruven så det är stårt att vrida i bott åt det tidiga hållet.
Idag så lödde jag dit alla kablar så nu ska all el vara ok..
Men tammefan att han ville starta så lätt då

Tändstiftet funkar korrekt, ljusblå gnista, testade ett annat tändstift men de vart ingen skillnad... När jag väl får igång han så går han fint, han självdör inte, men om jag snabb gasar så hänger han inte med, men om jag gasar upp lämpligt fort så hinner han med, har ingen aning om vad det kan vara som är fel...
Förgasare rengjorde jag, och alla packboxar och tätningar är bytta sen jag renoverade motorn. såhär ser tändstiftet ut efter att jag äntligen fick igång den och kunde varva upp den lite
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
jonTe tog antagligen för givet att du kör trimmat som nästan alla zyndappåkare,
när han skrev 1,3 mm förtändning.
erlan
erlan
Känner en som hade problem med att få moppen att gå klokt ända tills han ändrade avståndet på tändstiftet till 1,5 - 2 mm.
Varför?
Vet ej, men det funkar...
// Andazon
Varför?
Vet ej, men det funkar...
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
-
Jo det sitter en 5,5 solfjäder på, 17mm bing och ett jamacol avgassystem, men jag trodde man brukar har tidigare förtändning när man kör trimmaterlan skrev:jonTe tog antagligen för givet att du kör trimmat som nästan alla zyndappåkare,
erlan
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Ryker den mycket ? När du lirkar upp varvet med gasen bluddrar den då eller tvärdör den när du är för snabb? Tvärdör den få den för lite, bluddrar den och kvävs få den för mycket. Får den exakt lagom så svarar den blixtsnabbt på gasen och varvar glatt men man vill att en tvåtaktare går lite rikt för att ha lite säkerhetsmarginal. För att kolla om den får för lite när du kickar och tvekar att starta så ge den en dos startgas innan, hjälper det så får den för lite...
inte på tvåtaktare. det är skillnad på tvåtakt och fyrtakt i det fallet.MattiasPettersson skrev:Jo det sitter en 5,5 solfjäder på, 17mm bing och ett jamacol avgassystem, men jag trodde man brukar har tidigare förtändning när man kör trimmaterlan skrev:jonTe tog antagligen för givet att du kör trimmat som nästan alla zyndappåkare,
erlan
erlan
Det skiljer mycket mellan hur en tändkurva för 2T och 4T ser ut som Erlan skriver.MattiasPettersson skrev: Jo det sitter en 5,5 solfjäder på, 17mm bing och ett jamacol avgassystem, men jag trodde man brukar har tidigare förtändning när man kör trimmat
Orsaken är att förbränningshastigheten är relativt oberoende av varvtalet i en fyrtaktare. Förbränningsrummet är slutet genom att ventilerna är stängda när förbränningen sker vilket ger en låg virvelbildning av bränsle/luft bladningen. Så ju mer varvtalet ökar desto tidigare måste tändningen ske för att det maximala trycket ska inträffa vid rätt tidpunkt, 10-20 grader efter att kolven har vänt, så att motorn utveckar max moment.
Tvåtaktare fungerar utmärkt med fast tändning. Även trimmade motorer. Men förbränningshastigheten varierar med varvtalet så att det går mycket fortare att uppnå det maximala trycket på höga varv än på låga varvtal. Vill man då köra med fast tändläge på en trimmad motor som kanske varvar 10000 rpm måste man anpassa tändningen till det och t.ex. ha 1,5 mm förtändning i.s.f. 2,5 mm som det kan vara på en otrimmad lågvarvig motor. Gör man inte denna minskning kommer motorn att spika, trycktoppen inträffar för tidigt på höga varvtal så att den uppåtgående rörelsen på kolven motarbetas av explosionen.
Bensin brinner i grunden långsamt. Det går ju nästan att springa ifrån en antänd sträng med bensin som har hällts ut på marken. Inte helt olikt hur en trimmad maskin arbetar på låga varv p.g.a att kanalerna är stora och gashastigheten därför blir låg och bränslet kommer mer in i droppform i cylindern än som en bensindimma.
På höga varv blir det tvärtom. Bensinen finfördelas bra och den påbörjade förbränningen utvecklas mycket snabbt tack vare virvelbildning i hela kedjan insug-förbränningsrum. Det gör att förbränningshastigheten ökar, så att tändningen måste ske senare för att trycket inte ska bli för högt för tidigt.
Det 'är här nyttan, även om det inte behövs, av en tändning som retarderar kommer in. Med en retarderande tändning kan man ha tidig förtändning på en trimmad motor på låga varv där den annars skulle gå dåligt, samtidigt som man kan ha en sen tändning på höga varvtal där den måste vara sen för att motorn inte ska spika och för att den ska utveckla hög effekt.
Det finns ju massor av trimamde 2T motorer som går väldigt fort med fast tändning. De går inte heller ett dugg fortare med en retarderande tändning. Det som skiljer till fördel för en retarderande tändning är att motorn blir mycket starkare på låga och mellanvarv som är väldigt positivt för att få en bra körbarhet och kraft ut ur kurvor vid pådrag om man inte ligger på fullvarv för jämnan.

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
När jag fick igång den rök den hyfsat mycket, och jag justerade munstycket då för att få den att hänga med när jag tvärgasar men han visade inga tecken då jag skruvade ut eller in munstycket.HSE skrev:Ryker den mycket ? När du lirkar upp varvet med gasen bluddrar den då eller tvärdör den när du är för snabb? Tvärdör den få den för lite, bluddrar den och kvävs få den för mycket. Får den exakt lagom så svarar den blixtsnabbt på gasen och varvar glatt men man vill att en tvåtaktare går lite rikt för att ha lite säkerhetsmarginal. För att kolla om den får för lite när du kickar och tvekar att starta så ge den en dos startgas innan, hjälper det så får den för lite...
Men nu sedan när jag har kickat så har jag provat att justera munstycket till fetare och snålare blandning men det slutar alltid med att den blir sur.
En kompis trodde att den kanske tjuvläkte luft från cylindern, och det visade sig vara att topplocksmuttrarna satt inte så hårt. Jag har haft gängpaj på 2 pinnbultar i blocket så dom har rört på sig när jag har dragit åt topplocksmuttrarna, nu imorse så rengjorde jag hålen för pinnbultarna så gott jag kunde och tryckte in lite kemisk metall som jag lät stå ca 1min innan jag försiktigt gängade dit pinnbultarna, efter det ska jag limma fast dom med loctite gänglåsning och låta dom stå tills det har härdat.
Efter det så ska jag lägga på ett lager packningscement på cylinderfotspackningen och sätta på cylinder med topplock, men jag ska inte dra åt muttrarna fören det har torka i några timmar
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
-
Tack erlan och Micke S för era mycket informerande svar!
Nu har jag lärt mig något nytt! Om jag skulle minska förtändningen lite grann kanske det skulle kunna bidra till att den blir lättare att starta? Den står på +0.1/0.2 1.8mm i förtändning, isf skulle jag kunna minska till 1.5mm åtominstone

Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det kommer nog inte att göra någon skillnad till det bättre för att den ska starta lättare. Vill man ha bättre lågvarv går man åt andra hållet t.ex. till 2 mm eller mer. Men då finns ju risk att motorn spikar på höga varv. Så håll dig kring 1,5-1,8 mm som är en bra kompromiss för fast tändläge på måttligt trimmade moppemotoer. Börjar det varva 10000 och mer och man dessutom har en effektiv klämspalt så kan man vinna både effekt och säkerhet på att gå ner mot en millimeter.
Det gör nog ingen nytta att använda Loctite efter att pinnbultarna är monterade. Eller skruvar du kanske bort dem först när den kemiskametallen har stelnat och lägger på Loctite sedan?
Det gör nog ingen nytta att använda Loctite efter att pinnbultarna är monterade. Eller skruvar du kanske bort dem först när den kemiskametallen har stelnat och lägger på Loctite sedan?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018