Trimtips till Yamaha DT50 MX?
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
jag kallar överdelen av förgasaren för locket, även på mopedförgasare.
oavsett om själva förgasaren hänger ihop med flotörhuslocket eller inte.
är väl en vana för att man mest skruvat bilförgasare.
men du tänkte rätt.
erlan
oavsett om själva förgasaren hänger ihop med flotörhuslocket eller inte.
är väl en vana för att man mest skruvat bilförgasare.
men du tänkte rätt.
erlan
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
Härligt att någon tycker att man tänker rätt ibland
inget ens bättre hälft håller med om för det mesta...
Hade förberett mig för en maratonskruvning på lunchen och nästan förutsatt att jag skulle få stuva in liket i min lilla ECO-bil (Chevrolet suburban 4x4 6.2L diesel -74).
Tänkte dock att jag skulle ge den en chans innan operation så jag provade och den gick igång och gick rent på första kicken! utan choke eller gas.
Vissa säger att motorer inte har ett själsligt liv...
Verkar dock inte orka varva ur på fullgas så huvudmunstycket är förmodligen för litet, skall prova med ett 95 när jag kommer hem.

Hade förberett mig för en maratonskruvning på lunchen och nästan förutsatt att jag skulle få stuva in liket i min lilla ECO-bil (Chevrolet suburban 4x4 6.2L diesel -74).
Tänkte dock att jag skulle ge den en chans innan operation så jag provade och den gick igång och gick rent på första kicken! utan choke eller gas.
Vissa säger att motorer inte har ett själsligt liv...

Verkar dock inte orka varva ur på fullgas så huvudmunstycket är förmodligen för litet, skall prova med ett 95 när jag kommer hem.
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
Då har jag forskat lite mer då... vilket jag kanske borde ha gjort INNAN jag köpte en massa saker.
2w1 cylindern satt ursprungligen på Yamaha RD50SP 1978. på den mopeden utvecklar den 6.3 HK vid 9.000 rpm och 5 Nm vid 8.500 rpm. RD:n skall vara bestyckad med en Mikuni VM20. RD motorn har samma slaglängd (39,7) som DT:n men har ett annat kompressionsförhållande (5,8:1 för DT och 6,4:1 för RD).
4AD cylindern sitter som tidigare nämnt originalmonterad i DT50R från 1992, den matas av en 14mm Dellorto förgasare i det utförandet.
Vilken cylinder som skall sitta i DT50MX i ostrypt version har jag inte lyckats lista ut trots nitiskt granskande (jag jobbar med inspektioner åt staten, jag är själva definitionen för nitisk!) Jag har jämfört reservdelskataloger för samtliga tysksålda varianter av Yamaha DT 1986-1996 och det finns 7 olika cylindrar som borde passa (4U5, 25F, 1RE, 5R0, 2L7, 3MN och 4AD) samt 7 olika toppar (12Y, 5M3, 5M5, 5N3, 5N5, 5N6 och 3HL) För att komplicera saken ytterligare så kan dessa byggas ihop med 11 olika krökar (29H, 29J, 45R, 1RE, 1JY, 1NN, 5M6, 3HL, 3MN, 3MP och 4AD) och 4 olika ljuddämpare (5J0, 36M, 1NN, 3MP)
Både Tyska och Svenska versionen av DT50MX från 1987 (2UN) skall ha 25F cylinder, 5M3 topp, 45R krök och 36M ljuddämpare. Den version som tas upp i min verkstadshandbok (2FN) finns dock inte ens med. Obegripligt!
Nog om detta, om jag nu vill varva livet ur denna stackars DT och använda den cylinder jag har, 2W1, hur skall jag bete mig då?
jag gissar att min reedventil är ett problem tillsammans med en VM20 förgasare (original DT50MX med 3 blad), RD:n hade 2 blad 1978 men jag gissar att den var större på något sätt? de kom med 3 blad senare men inte till denna cylinder.
Hur beter jag mig med krök/ljuddämpare? är det bara att prova sig fram eller går det att få fram något med hjälp av fakta/värden?
Jag gissar att diskussionen beträffande klämspalten blir högaktuell igen med tanke på att cylinder, topp, kolv och motorblock inte hör ihop. Något annat jag bör tänka på här?
2w1 cylindern satt ursprungligen på Yamaha RD50SP 1978. på den mopeden utvecklar den 6.3 HK vid 9.000 rpm och 5 Nm vid 8.500 rpm. RD:n skall vara bestyckad med en Mikuni VM20. RD motorn har samma slaglängd (39,7) som DT:n men har ett annat kompressionsförhållande (5,8:1 för DT och 6,4:1 för RD).
4AD cylindern sitter som tidigare nämnt originalmonterad i DT50R från 1992, den matas av en 14mm Dellorto förgasare i det utförandet.
Vilken cylinder som skall sitta i DT50MX i ostrypt version har jag inte lyckats lista ut trots nitiskt granskande (jag jobbar med inspektioner åt staten, jag är själva definitionen för nitisk!) Jag har jämfört reservdelskataloger för samtliga tysksålda varianter av Yamaha DT 1986-1996 och det finns 7 olika cylindrar som borde passa (4U5, 25F, 1RE, 5R0, 2L7, 3MN och 4AD) samt 7 olika toppar (12Y, 5M3, 5M5, 5N3, 5N5, 5N6 och 3HL) För att komplicera saken ytterligare så kan dessa byggas ihop med 11 olika krökar (29H, 29J, 45R, 1RE, 1JY, 1NN, 5M6, 3HL, 3MN, 3MP och 4AD) och 4 olika ljuddämpare (5J0, 36M, 1NN, 3MP)
Både Tyska och Svenska versionen av DT50MX från 1987 (2UN) skall ha 25F cylinder, 5M3 topp, 45R krök och 36M ljuddämpare. Den version som tas upp i min verkstadshandbok (2FN) finns dock inte ens med. Obegripligt!
Nog om detta, om jag nu vill varva livet ur denna stackars DT och använda den cylinder jag har, 2W1, hur skall jag bete mig då?
jag gissar att min reedventil är ett problem tillsammans med en VM20 förgasare (original DT50MX med 3 blad), RD:n hade 2 blad 1978 men jag gissar att den var större på något sätt? de kom med 3 blad senare men inte till denna cylinder.
Hur beter jag mig med krök/ljuddämpare? är det bara att prova sig fram eller går det att få fram något med hjälp av fakta/värden?
Jag gissar att diskussionen beträffande klämspalten blir högaktuell igen med tanke på att cylinder, topp, kolv och motorblock inte hör ihop. Något annat jag bör tänka på här?
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
RD är en landsvägsmaskin med nedåtgående krök, så dom avgasdelarna kan du sortera bort direkt.
och förmodligen kan du sortera bort alla krökar för MOFA versioner. om du kan identifiera dom.
MOFA är strypta till 25 kmh.
vad jag läst mig fram till så brukar dom flesta använda en trimkrök från jamarcol eller luaho.
hur stor är gropen/förbränningsrummet i toppen?
jag gissar att dom har ungefär samma diameter som cylindern?
i så fall har du ingen yta att göra klämspalt emot.
så kallade högkompstoppar har ett förbränningsrum som är betydligt mindre än cylinderdiametern.
ytan utanför förbränningsrummet ska ha aningen mindre radie än kolvtoppen.
så klämspalten blir aningen större mot förbränningsrummet än mot cylinderväggen.
prova att skaffa kolfiberblad till reedventilen, om det inte redan sitter sådana där.
det är lite svårt att hitta bättre reedventiler till DT idag. reed till honda mb/mt och AM6 går att få dit.
men man får fila lite i hålen, och slipa ur i reedutrymmet på cylindern. eller montera distans mellan reed och cylinder.
dom flesta vill jag minnas ansåg att treläppade orginal räckte till 43mm cylindrarna som fanns.
det var till dom värre/riktiga 70cc cylindrarna (45 borr) som det behövdes större reed.
intresant att RD var på 6,3 hk. det förklarar varför cylindern är lite ettrig.
men som jag sagt förut, en grövre kolv gör den snällare.(samma portarea på större slagvolym)
du råkade inte lägga på minnet vilka motorkoder som var 5växlade när du läste reservdelskataloger?
jag antar att den du nämner är det, men är alla RDmotorer 5växlade?
om du hittar totala utväxlingsförhållandet på en moppe med 2w1 cylindern orginal, så bör du kunna räkna fram en lämplig drevning att börja med.
erlan
och förmodligen kan du sortera bort alla krökar för MOFA versioner. om du kan identifiera dom.
MOFA är strypta till 25 kmh.
vad jag läst mig fram till så brukar dom flesta använda en trimkrök från jamarcol eller luaho.
hur stor är gropen/förbränningsrummet i toppen?
jag gissar att dom har ungefär samma diameter som cylindern?
i så fall har du ingen yta att göra klämspalt emot.
så kallade högkompstoppar har ett förbränningsrum som är betydligt mindre än cylinderdiametern.
ytan utanför förbränningsrummet ska ha aningen mindre radie än kolvtoppen.
så klämspalten blir aningen större mot förbränningsrummet än mot cylinderväggen.
prova att skaffa kolfiberblad till reedventilen, om det inte redan sitter sådana där.
det är lite svårt att hitta bättre reedventiler till DT idag. reed till honda mb/mt och AM6 går att få dit.
men man får fila lite i hålen, och slipa ur i reedutrymmet på cylindern. eller montera distans mellan reed och cylinder.
dom flesta vill jag minnas ansåg att treläppade orginal räckte till 43mm cylindrarna som fanns.
det var till dom värre/riktiga 70cc cylindrarna (45 borr) som det behövdes större reed.
intresant att RD var på 6,3 hk. det förklarar varför cylindern är lite ettrig.
men som jag sagt förut, en grövre kolv gör den snällare.(samma portarea på större slagvolym)
du råkade inte lägga på minnet vilka motorkoder som var 5växlade när du läste reservdelskataloger?
jag antar att den du nämner är det, men är alla RDmotorer 5växlade?
om du hittar totala utväxlingsförhållandet på en moppe med 2w1 cylindern orginal, så bör du kunna räkna fram en lämplig drevning att börja med.
erlan
-
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
Då skall du ha Luaho krök. Dock blev det som sagt inte körbart på min DT men varva det gjorde den =)brt666 skrev:
Nog om detta, om jag nu vill varva livet ur denna stackars DT och använda den cylinder jag har, 2W1, hur skall jag bete mig då?
Eftersom du pratar i lite originalbetonad trimning så antar jag att ett underliggande system inte finns på kartan?
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
Idag gick det undan! 70 km/h kom jag upp i utan problem så struten höll på att blåsa av. huvudmunstycket är bytt till Kehini 100.
Erlan satte mig på spåret med växellådor, jag sorterade bort alla som hade färre än 5 växlar och har samma växellåda i övrigt som DT50MX -86, följande blev kvar:
Modell Modellkod År Cylinder Topp Krök Ljuddämpare
DT50 29H 1986 4U5 12Y 29H 5J0
DT50 54Y 1986 25F 5M3 45R 36M (saknas skydd)
DT50M 1NN 1986 5R0 5N6 1NN 1NN (saknas skydd)
DT50M 2FN 1986 2L7 5M5 5M6 5J0
DT50M 5M6 1986 2L7 5M5 5M6 5J0
DT50MX 2UN 1987 25F 5M3 45R 36M (saknas skydd)
DT50R 3MN1 1989 3MN 3HL 3MN 3MP (saknas skydd)
DT50R 3MR1 1989 25F 3HL 3MR 3MP (saknas skydd)
DT50R 3MS1 1989 4U5 12Y 3MS 3MP (saknas skydd)
DT50R 3MN2 1991 3MN 3HL 3MN 3MN (saknas skydd)
DT50R 3MN3 1995 3MN 3HL 3MN 3MN (saknas skydd)
DT50R 4CT6 1996 3MN 3HL 3HL - (saknas skydd)
29H Fakta saknas totalt
54Y används i Norge och är strypt
1NN kallas även DT50MX-S och har 4,1 hk vid 5750 rpm (4,4 Nm vid 5250 rpm) med en Kehini 12 mm förgasare. Den skall i det utförandet komma upp i 51 km/h och sopa i sig 0,34 l/mil
2FN hittar jag inget på förutom att den såldes i England
5M6 Även den såld i England
2UN Detta verkar vara den Svensksålda varianten eftersom den har 25F cylinder
3MN1/2/3 är Minarelli motorer och de ligger på 3,1 hk vid 6000 rpm (4,2 Nm vid 5000 rpm) med Dell'Orto PHBD 14
3MR1 Uppenbarligen strypt med 25F cylinder
3MS1 Intressant eftersom det finns 3 varianter av samma modell det året, en uppenbart strypt, en på 3,1 hk och så denna med samma cylinder som på den mystiska DT50 -86 som råkar ha rätt avgassystem.
Vid närmare kontroll visar det sig att cylindern 4U5 även används till glidaren RX50 där den utvecklar 7,5 hp och mini-motorcykeln YSR50 där den ger 7,1 hp vid 8500 rpm (5,8 Nm) bestyckad med 16mm förgasare.
Alltså verkar det som att modellkod 29H är vad jag letar efter och det jag behöver hitta är:
Cylinder 4U5-11311-00
Topp 12Y-11111-00
Krök 29H-14610-00
Ljuddämpare 5J0-14753-00
För att få 5:e växel behöver jag:
1 st Bearing 93306-20303
1 st Gear, 5th Wheel 353-17251-00
2 st Circlip 93440-16030
Men..... verkligheten ser ju annorlunda ut. Delarna finns inte att få tag på eller så är de astronomiskt dyra
men då vet jag vad jag ska sikta på. Tills vidare tänker jag försöka få ned ljudnivån för nu låter den som en påtänd bålgeting. Ljuddämparen som sitter på ljuddämpar uppenbarligen inte så mycket.
Erlan satte mig på spåret med växellådor, jag sorterade bort alla som hade färre än 5 växlar och har samma växellåda i övrigt som DT50MX -86, följande blev kvar:
Modell Modellkod År Cylinder Topp Krök Ljuddämpare
DT50 29H 1986 4U5 12Y 29H 5J0
DT50 54Y 1986 25F 5M3 45R 36M (saknas skydd)
DT50M 1NN 1986 5R0 5N6 1NN 1NN (saknas skydd)
DT50M 2FN 1986 2L7 5M5 5M6 5J0
DT50M 5M6 1986 2L7 5M5 5M6 5J0
DT50MX 2UN 1987 25F 5M3 45R 36M (saknas skydd)
DT50R 3MN1 1989 3MN 3HL 3MN 3MP (saknas skydd)
DT50R 3MR1 1989 25F 3HL 3MR 3MP (saknas skydd)
DT50R 3MS1 1989 4U5 12Y 3MS 3MP (saknas skydd)
DT50R 3MN2 1991 3MN 3HL 3MN 3MN (saknas skydd)
DT50R 3MN3 1995 3MN 3HL 3MN 3MN (saknas skydd)
DT50R 4CT6 1996 3MN 3HL 3HL - (saknas skydd)
29H Fakta saknas totalt
54Y används i Norge och är strypt
1NN kallas även DT50MX-S och har 4,1 hk vid 5750 rpm (4,4 Nm vid 5250 rpm) med en Kehini 12 mm förgasare. Den skall i det utförandet komma upp i 51 km/h och sopa i sig 0,34 l/mil
2FN hittar jag inget på förutom att den såldes i England
5M6 Även den såld i England
2UN Detta verkar vara den Svensksålda varianten eftersom den har 25F cylinder
3MN1/2/3 är Minarelli motorer och de ligger på 3,1 hk vid 6000 rpm (4,2 Nm vid 5000 rpm) med Dell'Orto PHBD 14
3MR1 Uppenbarligen strypt med 25F cylinder
3MS1 Intressant eftersom det finns 3 varianter av samma modell det året, en uppenbart strypt, en på 3,1 hk och så denna med samma cylinder som på den mystiska DT50 -86 som råkar ha rätt avgassystem.
Vid närmare kontroll visar det sig att cylindern 4U5 även används till glidaren RX50 där den utvecklar 7,5 hp och mini-motorcykeln YSR50 där den ger 7,1 hp vid 8500 rpm (5,8 Nm) bestyckad med 16mm förgasare.
Alltså verkar det som att modellkod 29H är vad jag letar efter och det jag behöver hitta är:
Cylinder 4U5-11311-00
Topp 12Y-11111-00
Krök 29H-14610-00
Ljuddämpare 5J0-14753-00
För att få 5:e växel behöver jag:
1 st Bearing 93306-20303
1 st Gear, 5th Wheel 353-17251-00
2 st Circlip 93440-16030
Men..... verkligheten ser ju annorlunda ut. Delarna finns inte att få tag på eller så är de astronomiskt dyra

-
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
Grymt forskat! Det där kan nog fler bli hjälpta av!
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?

Du är bäst i Sverige på DT nu!

RX50 och YSR50 har 50x50 i bultdelning, så det inte blir en överraskning om du handlar på t.ex ebay
(DT har väl 45x45 om jag minns rätt)
Har en YSR cylle i garaget, ska kolla vad den har för beteckning.
(Har även en RX80 cylle på en moppe. 50x50 delning även på den. Karaktären är som dieselmotor.)
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
Klart intressant info, överallt där jag har läst så står det att motorerna är identiska så om de har olika pinbulltsmönster så är det högintrtessant för då borde man ju kunna få på en större cylinderfatchance skrev:RX50 och YSR50 har 50x50 i bultdelning, så det inte blir en överraskning om du handlar på t.ex ebay
(DT har väl 45x45 om jag minns rätt)

-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
ang 5:e växeln,behöver du inte lite mer?. det här är köpt för länge sen som ombyggnads-sats till DT från Yamaha

upload pic

upload pic
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
intresant faktasamling. en snabb sökning på ebay.de hittade bl.a. det här.
http://www.ebay.de/itm/Yamaha-RD-50-Mok ... SwKtlWoT0B
http://www.ebay.de/itm/GETRIEBE-TOP-KEI ... xyRNJSc8SK
det här ska bli intresant att följa. yamaha brukar veta vad dom sysslar med, så lyckas du hitta rätt orginaldelar som matchar, så bör det bli en trevlig maskin.
kan bifoga ett tips om du vill ha tag på en topp med klämspalt tills vidare, så passar casaltoppen ovanpå cylindern. men om ljuddämparen får plats vet jag inte.
erlan
http://www.ebay.de/itm/Yamaha-RD-50-Mok ... SwKtlWoT0B
http://www.ebay.de/itm/GETRIEBE-TOP-KEI ... xyRNJSc8SK
det här ska bli intresant att följa. yamaha brukar veta vad dom sysslar med, så lyckas du hitta rätt orginaldelar som matchar, så bör det bli en trevlig maskin.
kan bifoga ett tips om du vill ha tag på en topp med klämspalt tills vidare, så passar casaltoppen ovanpå cylindern. men om ljuddämparen får plats vet jag inte.
erlan
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
Skumt... kollar man på http://www.yamaha-motor.eu/se/tjanster/ ... index.aspx och jämför sprängskisserna och reservdelsnumren så verkar det endast vara de delar jag har tagit upp som skiljer och enligt min Haynes manual ska man kunna pressa på 5:e växeldrevet på axeln.musköchrister skrev:ang 5:e växeln,behöver du inte lite mer?. det här är köpt för länge sen som ombyggnads-sats till DT från Yamaha
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
Jag tror inte resten av RD motorn är samma som DT:n det är väl endast cylindern? Jo jag inbillar mig också att de nog hade klurat lite men precis som du säger så finns det nog marginal på sakerna som kan behöva justeras.erlan skrev:intresant faktasamling. en snabb sökning på ebay.de hittade bl.a. det här.
det här ska bli intresant att följa. yamaha brukar veta vad dom sysslar med, så lyckas du hitta rätt orginaldelar som matchar, så bör det bli en trevlig maskin.
kan bifoga ett tips om du vill ha tag på en topp med klämspalt tills vidare, så passar casaltoppen ovanpå cylindern. men om ljuddämparen får plats vet jag inte.
erlan
Någon Casaltopp har jag inte liggande men en Zundappmotor har jag däremot liggandes i en hög med skräp, kanske kan prova med den om förbränningsrummet är mindre? annars tycker jag det verkar som att alla Yamahas toppar jag har sett till DT är tämligen lika i förbränningsrummet, bara höjden på kanten fram till "konen" upp till stiftet som verkar skilja. Den enda topp som verkligen avviker är trimtoppen från Malossi. Den topp som säljs som "högkomp topp" är endast en avfräst original 5M3 topp. Har det stor betydelse hur förbränningsrummet är utformat eller är det bara volymen som har betydelse?
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
det har rätt stor betydelse hur förbränningsrummet är utformat.
jag tror zyndapptoppen är något bättre än orginal.
erlan
jag tror zyndapptoppen är något bättre än orginal.
erlan
-
- Inlägg: 227
- Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
- Ort: Mariestad
Re: Trimtips till Yamaha DT50 MX?
Nä det stämmer inte, för lite grejjer.brt666 skrev:Skumt... kollar man på http://www.yamaha-motor.eu/se/tjanster/ ... index.aspx och jämför sprängskisserna och reservdelsnumren så verkar det endast vara de delar jag har tagit upp som skiljer och enligt min Haynes manual ska man kunna pressa på 5:e växeldrevet på axeln.musköchrister skrev:ang 5:e växeln,behöver du inte lite mer?. det här är köpt för länge sen som ombyggnads-sats till DT från Yamaha
En sak som jag vet måste vara med är "växelklockan" (den stora delen med spår i längst upp i bild)
Den överför spakrörelsen för att flytta dreven och på en 4 växlad "tar den slut" när 4:an ligger i = en sådan 5 växlad är ett måste.
mvh Jonas
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59