Ja det vill man ju slippa. Fast har man möjlighet att sy ihop en kanonfräsch Dodge Challenger med Big Block eller en Cuda för 400 kkr så är det en bra mycket bättre affär och roligare än att köpa en ny Volvo som åtskilliga 100 tusen Svenskar har gjort. Jag själv t.ex. vid ett par tillfällen. Men misstag behöver ju inte upprepas så nu är det slut med det och det jag köper i bilväg ska åtminstone vara roligt. Om det sedan är en intressant gammal Volvo eller Saab häck eller en risig djänkare eller vad det är spelar mindre roll, så läge det är roligt för en sådan kan fortfarande duga fint till precis allt.
Det är inte gratis att göra iordning moppar så har man turen att komma över något som är iordninggjort för en skälig peng är man lyckligt lottad. Fast det är ju inte lika kul och ger inte alls samma känsla som för något som man har ordnat till själv. När man ändå gör det kan det vara anledning att välja med hjärtat och ett vettigt objekt för det kostar ju precis lika mycket oavsett typ av moped. Efetersom du nämner Zundapp, som man kan hata eller älska, båda synsätten är förstås helt OK så länge man tycker det själv och inte är en mes som faller för grupptryck, så kan det bli så här. Jag jämför med DBS som inte alls brukar kosta lika mycket som en Zundapp oavsett hur fina de än är. Det gör ju DBS till en mycket prisvärd moppe, som jag för övrigt gillar skarp själv.
Inköp komplett fast mycket risig moppe som behöver göras iordning.
DBS 5000
Zundapp 10000
Fälgar, ekrar, däck, stötdämpare, sadelöverdrag, handtag, bromsgrejor, elprylar, sprayfärger etc.
3000 kr
Greja till en motor som går lite (fast det är ju en helt frivillig kostnad). Antag en 4 vx EKF, eller 5 vx S-motor eller 4 el, 5 vx Zundappmaskin. Med motorblock, prylar till det som lager och koppling, cylinderkit, förgasare och tändsystem och avgassystem så blir det ca
15000 kr
DBS är nu uppe i 23000 kr och Zundappen i 28000 kr. Men skillnaden i värde är ca 10000 kr till fördel Zundappen som har ett marknadsvärde på 30 och DBS 20 kkr.
Det är dock inte alls därför jag har Zundappar och HD utan för att jag gillar dem lika mycket som de hatas av andra

Men DBSen jag hade gick nog iväg lite för fort för den var ju allmänt fin, i mycket bra skick och gick skitbra både maskinellt och chassimässigt

Så framöver ser jag till att hålla i grejor som är riktigt trevliga som den var.

Precis som du förmodligen redan har kommit fram till med din fina Crescent med EKF.