Mickes KS50 -70

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Re: Mickes KS50 -71

Inlägg av Hasse »

fatchance skrev:
Ps Mina sprutpistoler ligger i prisspannet 5-8 tusen

:shock: Det var det jävligaste. Mina är betydligt billigare.

Bild
TolvNollNio

Inlägg av TolvNollNio »

Nu blev man nyfiken! Visst är det nån mer än jag som vill se en jämförelse mellan Hasses och Fatchance lackjobb?!!
Blå/vit Monark 1209
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

zappafan skrev:
Förstod Thinnerjesus skulle vakna till :D :wink:
You bet i do! :thumb:

TolvNollNio skrev:Nu blev man nyfiken! Visst är det nån mer än jag som vill se en jämförelse mellan Hasses och Fatchance lackjobb?!!
Ja vafan, jag kan börja! Här är några gamla "reprisbilder" på ett gäng tankar.
(Ursäkta trådkladdet Micke - du får fria händer att lattja i min tråd! thumb_up )

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

zappafan skrev: Förstod Thinnerjesus skulle vakna till :D :wink: , jo jag vet "riktig" lack är dyr , men jag har större förståelse att lägga pengarna/arbetet på en veteranbil av nåt slag än en Moped, men det är ju min åsikt det.... 8)
Alla har inte möjlighet att välja mellan att lacka en intressant veteranbil eller en moped och ska man lacka en värdefull bil så handlar det om helt andra pengar. Åtminstone 20 kkr för en acceptabel lack. Men är det mycket underarbete och lite mer avancerat så pratar vi helt andra summor. Samtidigt är det ju lacken som till slut avgör utseende och värde så det är bättre att kosta på än att snåla. Speciellt om det är saker som man tänker behålla och vill kunna vara nöjd med på riktigt. Har man inte lust att lägga sådana pengar är det mycket bättre att ha en charmig relativt orörd moppe som du har. Den är i alla fall inte förstörd och är mycket fin precis som den är.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Jag tror nog inte att jag nånsin kommer att lägga ner tid och pengar på att lacka en bil. Ännu en sak att oroa sig över när man ställt sig på en bilträff eller om man ger sig ut över en grusväg. Allt jobb att få bilen rak, slät och len och alla pengar på material. Nä, bilar får gärna inte vara så perfekta. Däremot har jag gärna en blank och fin moped. Lättare att handskas med och att hålla fin. Dessutom har jag råd att ha en rishög extra att glida på dom otjänliga dagarna :mrgreen:
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

fatchance skrev:
zappafan skrev:
Förstod Thinnerjesus skulle vakna till :D :wink:
You bet i do! :thumb:

TolvNollNio skrev:Nu blev man nyfiken! Visst är det nån mer än jag som vill se en jämförelse mellan Hasses och Fatchance lackjobb?!!
Ja vafan, jag kan börja! Här är några gamla "reprisbilder" på ett gäng tankar.
(Ursäkta trådkladdet Micke - du får fria händer att lattja i min tråd! thumb_up )

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Du är en konstnär, fatchance! :)
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Håller helt med dig Baronen. Man måste kunna använda en bil och handlar det inte om verkliga dyrgripar som t.ex. Dodge Challenger med Big Block och liknande utan om något som man vill använda och ha kul med så behöver det inte läggas en massa pengar på lack. Bättre i så fall att lägga pengar på en sund motorrenovering och på trim :D
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Micke S skrev:Håller helt med dig Baronen. Man måste kunna använda en bil och handlar det inte om verkliga dyrgripar som t.ex. Dodge Challenger med Big Block och liknande utan om något som man vill använda och ha kul med så behöver det inte läggas en massa pengar på lack. Bättre i så fall att lägga pengar på en sund motorrenovering och på trim :D
mistick_yes.gif
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Säcken
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Baronen skrev:
Micke S skrev:Håller helt med dig Baronen. Man måste kunna använda en bil och handlar det inte om verkliga dyrgripar som t.ex. Dodge Challenger med Big Block och liknande utan om något som man vill använda och ha kul med så behöver det inte läggas en massa pengar på lack. Bättre i så fall att lägga pengar på en sund motorrenovering och på trim :D
mistick_yes.gif
Det räcker allt att lägga pengarna på bensin å brännvin å dom mest nödvändiga reservdelarna...
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Säger så här - lika liten risk att jag skulle lägga 35-40.000:- på en tex. Zündapp, likadant med 350-400.000:- på en jänk... :sorry: ( offtopic )
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det vill man ju slippa. Fast har man möjlighet att sy ihop en kanonfräsch Dodge Challenger med Big Block eller en Cuda för 400 kkr så är det en bra mycket bättre affär och roligare än att köpa en ny Volvo som åtskilliga 100 tusen Svenskar har gjort. Jag själv t.ex. vid ett par tillfällen. Men misstag behöver ju inte upprepas så nu är det slut med det och det jag köper i bilväg ska åtminstone vara roligt. Om det sedan är en intressant gammal Volvo eller Saab häck eller en risig djänkare eller vad det är spelar mindre roll, så läge det är roligt för en sådan kan fortfarande duga fint till precis allt.

Det är inte gratis att göra iordning moppar så har man turen att komma över något som är iordninggjort för en skälig peng är man lyckligt lottad. Fast det är ju inte lika kul och ger inte alls samma känsla som för något som man har ordnat till själv. När man ändå gör det kan det vara anledning att välja med hjärtat och ett vettigt objekt för det kostar ju precis lika mycket oavsett typ av moped. Efetersom du nämner Zundapp, som man kan hata eller älska, båda synsätten är förstås helt OK så länge man tycker det själv och inte är en mes som faller för grupptryck, så kan det bli så här. Jag jämför med DBS som inte alls brukar kosta lika mycket som en Zundapp oavsett hur fina de än är. Det gör ju DBS till en mycket prisvärd moppe, som jag för övrigt gillar skarp själv.

Inköp komplett fast mycket risig moppe som behöver göras iordning.
DBS 5000
Zundapp 10000 :shock:

Fälgar, ekrar, däck, stötdämpare, sadelöverdrag, handtag, bromsgrejor, elprylar, sprayfärger etc.
3000 kr

Greja till en motor som går lite (fast det är ju en helt frivillig kostnad). Antag en 4 vx EKF, eller 5 vx S-motor eller 4 el, 5 vx Zundappmaskin. Med motorblock, prylar till det som lager och koppling, cylinderkit, förgasare och tändsystem och avgassystem så blir det ca
15000 kr

DBS är nu uppe i 23000 kr och Zundappen i 28000 kr. Men skillnaden i värde är ca 10000 kr till fördel Zundappen som har ett marknadsvärde på 30 och DBS 20 kkr.

Det är dock inte alls därför jag har Zundappar och HD utan för att jag gillar dem lika mycket som de hatas av andra :P Men DBSen jag hade gick nog iväg lite för fort för den var ju allmänt fin, i mycket bra skick och gick skitbra både maskinellt och chassimässigt :( Så framöver ser jag till att hålla i grejor som är riktigt trevliga som den var. :) Precis som du förmodligen redan har kommit fram till med din fina Crescent med EKF.
Bilagor
DSC04161.JPG
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

.
.
Det var super biligt....min trumpet har kosta över 250.000. Vade skönt ja...men kostade så smakade bra.. :mrgreen:
Jag fick en dotter då trumpet ville,,,,,Super gött å bra. Hon säger att jag inte får åka på mina så kallade moper...vadå... :mrgreen:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jag har väl knappt börjat med den blå Zundappen men en 5 vx motor är klar och nu även ett framhjul med 160 mm nav. Det är ett baknav till en MCB Cross som har gjorts om för att passa. Det är inte roligt att köra med trim om bromsarna är dåliga och originalets 120 mm nav är för dåligt om man behöver bromsa hårt i högre farter.
Bilagor
DSC05065.JPG
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor

Inlägg av JoNo »

Micke S skrev:Jag har väl knappt börjat med den blå Zundappen men en 5 vx motor är klar och nu även ett framhjul med 160 mm nav. Det är ett baknav till en MCB Cross som har gjorts om för att passa. Det är inte roligt att köra med trim om bromsarna är dåliga och originalets 120 mm nav är för dåligt om man behöver bromsa hårt i högre farter.
Snyggt gjort!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

slider_thankyou.gif
Skriv svar