Ställa förtändningen, kokusan på en zündapp

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
MattiasPettersson

Re: Ställa förtändningen, kokusan på en zündapp

Inlägg av MattiasPettersson »

Planade toppen, började först med P240 på en spegel, sedan när jag kört rätt många 8or så avslutade jag med några 8or på P320. tog bort ca 0.2mm, inte myckt men den skulle bara jämnas till!
Det håller tätt nu och det svårstartade problemet är veck!
Men då var det dax för en provtur...
började uppför en backe, kunde till och med köra på 3ans växel utan problem uppför hela backen! :lol:
Sedan fortsatte resan vidare tills ännu en uppförsbacke kom..
Då började moppen kännas ostabil och vinglig. Tog en pause när jag kom upp på backkrönet, kollade bakdrevet om dess bultar börjat vibrera lös eftersom det vinglade lite mycket.
Nejdå dom var ok, fortsatte nerför, tog det väldigt lugnt då det var en korsning jag började närma mig. ca 30 meter innan en 3 vägskorsning rasslade det till och bakhjulet låste sig! Var snabb med att hålla in kopplingen då jag trodde att kolven värmenöp, bakhjulet släppte inte, och jag kände hur hela moppen for omkull, mitt knä var det första som tog i grusvägen så jag skrapade upp det rejält! Kedjelåset hade lossnat och kedjan rullade upp sig på hjulnavet och låste bakhjulet.
Snabbt sprang jag fram och reste upp moppen som gick fint och ostört på tomgången :shock: lite skador på strålkastare men inget mer på moppen, satte mig därefter på dikeskanten och vilade, var troligtvis i chocktillstånd illamående och kallsvettig.
När jag samlat mig plockade jag bort kedjan, och styrde moppen hem, tur det var mest nerför backar hem så då kunde man sitta och rulla :wink:
Tur i oturen, det gick inte fortare än 40 så jag är glad att jag tog det lugnt.
Mycket viktig grej jag lärt mig är att kolla så kedjelåsets clips sitter korrekt och åt rätt riktning, troligtvis var den inte satt åt rätt riktning och slogs utav tillslut.
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Roligt att den går bra maskinellt nu thumb_up

Problem med att kedjan vill hoppa av kan bero på många saker. Att kedjelåset är felvänt som du skriver. Men även om det är rättvänt så måste det gå fritt från kedjeskydd och annat. En glapp sving eller ett glappt lager i drevnavet kan också ställa till det. Det gäller också att kedjespännarna och öronen för dem på svingen är friska så att hjulet inte kan flytta sig när kedjan belastas. Hjulaxeln måste säkras med kedjespännare annars glider den i längsled oavsett hur hårt hjulaxelmuttern är dragen och då hoppar kejdan av efter ett tag.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Tur det inte gick värre! Det där med kedja som låser bakhjulet är något som jag faktiskt oroar mig för när jag kör fort med tvåhjuling :shock: Har ju råkat ut för motor nypningar några gånger och det är otrevligt men man hinner ju rädda läget med kopplingen. Men det är ju kört om det inte skulle hjälpa att dra in kopplingen, man kan slå sig illa om det händer vid fel tillfälle :cry: Råkade förresten ut för bakhjulslåsning på en Scania med full last på motorvägen en gång, motorn nöp och drivhjulen låste sig tills jag fick ned kopplingen! Helt otroligt! Vilka krafter! Och ändå underligare var att när jag provade att släppa upp kopplingen igen lossade motorn och gick igen. Men den lät illa så det blev att hanka sig fram 10 km till Scania verkstaden i Kungälv och lämna lastbilen där, blev byte av en kolv med foder. Tur det hände så nära verkstaden...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

MattiasPettersson skrev: Då började moppen kännas ostabil och vinglig. Tog en pause när jag kom upp på backkrönet, kollade bakdrevet om dess bultar börjat vibrera lös eftersom det vinglade lite mycket.
Nejdå dom var ok, fortsatte nerför, tog det väldigt lugnt då det var en korsning jag började närma mig. ca 30 meter innan en 3 vägskorsning rasslade det till och bakhjulet låste sig!
Det låter som att bakhjulet inte var stabilt fixerat genom att moppen vinglade innan det hände.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
MattiasPettersson

Micke S skrev:Passa på att plana till toppen när den är loss. Det fungerar bra att lägga ett ark 240 papper på hällspisen och dra omkring i åttor några vändor så blir det tillräckligt plant.
Nog för att en hällspis är tillräckligt plan, men damm och spån som slipas bort från ett topplock blir nästan omöjligt att få bort från hällen, och absolut inte bra om man ska tillaga mat där senare. Spegel, eller inte allt för tunn glasskiva är nog det bästa om man ska plana med slippapper. Tillade grannen då jag nämnde att jag skulle plana toppen och att jag skulle plana på hällspisen
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Det är mycket roligare att köra gammal moped än ny! /så länge det vill fungera dvs!
MattiasPettersson

HSE skrev:Tur det inte gick värre! Det där med kedja som låser bakhjulet är något som jag faktiskt oroar mig för när jag kör fort med tvåhjuling :shock: Har ju råkat ut för motor nypningar några gånger och det är otrevligt men man hinner ju rädda läget med kopplingen. Men det är ju kört om det inte skulle hjälpa att dra in kopplingen, man kan slå sig illa om det händer vid fel tillfälle :cry: Råkade förresten ut för bakhjulslåsning på en Scania med full last på motorvägen en gång, motorn nöp och drivhjulen låste sig tills jag fick ned kopplingen! Helt otroligt! Vilka krafter! Och ändå underligare var att när jag provade att släppa upp kopplingen igen lossade motorn och gick igen. Men den lät illa så det blev att hanka sig fram 10 km till Scania verkstaden i Kungälv och lämna lastbilen där, blev byte av en kolv med foder. Tur det hände så nära verkstaden...
Ja, 30/40 låter inte som så fort, men det är tillräckligt farligt när något sådant sker. Bara för att försäkra mig lite mer så ska jag droppa loctite 270 på låsclipset när det sitter ordentligt och det viktigaste, åt rätt riktning!
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
MattiasPettersson

Anledningen till varför det hände som det hände var att kedjelåset släppte, det är puts veck. Det finns några till saker som måste åtgärdas, kedjeskyddet är bucklat på baksidan så att det skulle kunna rubba kedjan. Antingen har det varit så förut eller så har det hänt nu, iaf så ska det rätas ut. Kedjespännaren var inte alls sträck och spännar muttern är i mitten av gängorna, såklart blir det åtgärdat sedan när jag satt dit kedjan.
IMG_4066.JPG
Drevhållaren glappar,man kan trycka in och ut drevhållaren ca 5mm... Kanske att man kan sätta en eller flera stora brickor som distans för att åtgärda det
IMG_4073.JPG
Kickade igång motorn och den gick fint, ända skadan som blev var några fula märken på strålkastarens kromade sarg
IMG_4068.JPG
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

MattiasPettersson skrev:
Micke S skrev:Passa på att plana till toppen när den är loss. Det fungerar bra att lägga ett ark 240 papper på hällspisen och dra omkring i åttor några vändor så blir det tillräckligt plant.
Nog för att en hällspis är tillräckligt plan, men damm och spån som slipas bort från ett topplock blir nästan omöjligt att få bort från hällen, och absolut inte bra om man ska tillaga mat där senare. Spegel, eller inte allt för tunn glasskiva är nog det bästa om man ska plana med slippapper. Tillade grannen då jag nämnde att jag skulle plana toppen och att jag skulle plana på hällspisen
Svårt att få bort damm på en spishäll av glas? cocos_acc.gif

Du får ta bort drevnavet och kolla om det är lagret som har havererat, eller om distansbrickan #6 saknas eller är skadad och att hylsa #5 inte glappar i drevhållarens lager.
Bilagor
31-540486-large_2.jpg
31-540486-large_2.jpg (30.24 KiB) Visad 3478 gånger
Gösta
Forumsponsor

Inlägg av Gösta »

MP du verkar vara målinriktad och envis som få,ett gott tecken. Att ge upp verkar inte vara din grej, är också imponerad av alla tips du erhållit här på RS.
Ger en eloge till alla i denna tråd, det visar ju också att det är så här ett riktigt moppeforum ska fungera. Tack för trevlig läsning.
MattiasPettersson

Gösta skrev:MP du verkar vara målinriktad och envis som få,ett gott tecken. Att ge upp verkar inte vara din grej, är också imponerad av alla tips du erhållit här på RS.
Ger en eloge till alla i denna tråd, det visar ju också att det är så här ett riktigt moppeforum ska fungera. Tack för trevlig läsning.
Tackar!
Är väldigt tacksam att det finns så många här som är så otroligt kunniga och hjälpsamma!

Förresten så fann jag tillslut varför drevhållaren glappade, det var lagret som har snurrat inuti drevhållaren och slipat upp kanterna, en enkel lösning som jag tror kommer fungera i längden till och med var att jag rengjorde, droppade en liten droppe loctite på utsidan av lagret, pressade in lagret i botten av hållaren och la typ en metall sarg som jag kilade fast med att slå in med flatmejsel. Nu bör det hålla och kommer inte att vara omöjligt att byta nån gång senare.
Ägare av:
Zündapp ks50 -74
Crescent mcb 1254 -78
Motorhispania RYZ -03
Ockelbo 600-2 -79
Skriv svar