Korkad fråga?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Matte

Korkad fråga?

Inlägg av Matte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När vi trimmade moppar mitten 70-tal så var det mycket luckade och jackade kolvar, men vissa klämde även in en bit kork i kolven ovanför kolvbulten/vevstaken. Kolvvikten ökade inte nämnvärt eftersom vi alltid luckade kolvarna ganska mycket.
Orsaken till denna korkbit var att öka vevhuskompressionen och det fungerade förvånansvärt bra.

Nu undrar jag; Var detta ett Jämtlands-fenomen eller var detta korkade knep allmänt känt? <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->betydligt bättre än min ide fyllde med lödtenn :oops:
jag kastade hela motorn sen :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo klart det "korkades kolvar" förr
men nu "muras det" med kemisk metall i vevhuset med samma resultat. :idea:
förr fanns det väl inge bra smet som fastnade i vevhuset.
Men det får väl inte bli för hög vevhuskomp för då blåser man väl iväg packboxarna :bigeyebouns: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bodda skrev:betydligt bättre än min ide fyllde med lödtenn :oops:
jag kastade hela motorn sen :evil:
Det stora felet vad att du stängde av den :nod: <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den stängde nog av sig själv :bike_pedalare:
`Men det får väl inte bli för hög vevhuskomp för då blåser man väl iväg packboxarna ` locktite då ? <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag minns att vi korkade våra kolvar på 70-talet uppe i byn, så nog tror jag
att det fanns lite var stans i landet killar/tjejer med uppfinnarförmåga :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och en del hade balsaträ i kolven :wink:
Inte blåser man packboxarna. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->o hur funka det med balsaträ ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad, Om Silverpilen hade balsaträ i vevhuset , då var det en guldpil 200cc, alltså det gick att höja cc talet med balsaträ i vevhuset. , jag har sett en sådan motor, rätta mej om jag har fel :shock: :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fel o fel, ja men man måste ändra på slaglängden eller diametern i cylindern för att öka volymen.
Jag hade ingen skitraka gissar att Silverpilen hade 175 cc och Guldpien 200 cc och billigaste var nog att öka cylinderdiametern.
Om man sedan har en hel regnskog i vevhuset gör ingen skillnad.
Vad jag mins var att det förekomm mycket olika trimmningar på Hva och moppar. Ex Viktoria skulle man slipa ner toppen på och folk filade bort en del av kylflänsarna. och sedan gick dom minst 100. :wink: Ja jag var 10 år och hade ingen aning. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK Conrad ,ja silverpilen var på 175 cc, vad var balsaträet bra för, var det för att höja kompresionen, för den motor jag såg det i var en guldpil,och dom var ju 200 cc och det var ju möjligt att den var uppborrad dom här bågarna fanns ju på min tid, men inte hade jag råd , fick hålla mej till rödqvarna :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Luft är fjädrande.
När kolven går upp och den drar in bränsleblandning, fins ett visst motstånd i insuget, vilket gör att man drar isär luften. När kolven går ner komprimeras luften tills att överströmmarna öppnar och ju mera man kan komprimera luften ju snabbare sticker den upp genom överströmmarna, med bättre fyllnadsgrad över kolven.
Med mindre vevhus som det blir med balsa eller kork så blir luftmassan mindre och mindre att dra "isär" det betyder en snabbare puls.
Ja säger någon,men det blir ju mindre med luft i vevhuset när man fyllt i med balsa eller kork.
På en motor med 50 cc drar kolven in 50 cc när den går upp i teorin i verkligheten mindre. Mindre för att luftmassan dras isär.
Sedan kan man ju förbättra flödet genom längre insugningsrör och insugningstrattar, som sparar en del av pulsen tills nästa puls kommer.
Och hela härligheten är en kopromiss och varierar vid olika varv. <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag prova med balsaträ och arladit lim utanpå fyllde kolvtoppen,på min Husqvarna flinta gick mycket bättre men värmenöp ständigt så det skrotades. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad för ett mycket utförligt svar, nu fick man verkligen lära sig något Tack :worship: <!-- </EdIndex> --></div>
Amstaff_Loco

Inlägg av Amstaff_Loco »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rolig läsning för en som inte hade en aning om detta! Tack å bock slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar