Korkad fråga?
Korkad fråga?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När vi trimmade moppar mitten 70-tal så var det mycket luckade och jackade kolvar, men vissa klämde även in en bit kork i kolven ovanför kolvbulten/vevstaken. Kolvvikten ökade inte nämnvärt eftersom vi alltid luckade kolvarna ganska mycket.
Orsaken till denna korkbit var att öka vevhuskompressionen och det fungerade förvånansvärt bra.
Nu undrar jag; Var detta ett Jämtlands-fenomen eller var detta korkade knep allmänt känt? <!-- </EdIndex> --></div>
Orsaken till denna korkbit var att öka vevhuskompressionen och det fungerade förvånansvärt bra.
Nu undrar jag; Var detta ett Jämtlands-fenomen eller var detta korkade knep allmänt känt? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo klart det "korkades kolvar" förr
men nu "muras det" med kemisk metall i vevhuset med samma resultat.
förr fanns det väl inge bra smet som fastnade i vevhuset.
Men det får väl inte bli för hög vevhuskomp för då blåser man väl iväg packboxarna
<!-- </EdIndex> --></div>
men nu "muras det" med kemisk metall i vevhuset med samma resultat.

förr fanns det väl inge bra smet som fastnade i vevhuset.
Men det får väl inte bli för hög vevhuskomp för då blåser man väl iväg packboxarna

Ordförande i Hallstamoppers 

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fel o fel, ja men man måste ändra på slaglängden eller diametern i cylindern för att öka volymen.
Jag hade ingen skitraka gissar att Silverpilen hade 175 cc och Guldpien 200 cc och billigaste var nog att öka cylinderdiametern.
Om man sedan har en hel regnskog i vevhuset gör ingen skillnad.
Vad jag mins var att det förekomm mycket olika trimmningar på Hva och moppar. Ex Viktoria skulle man slipa ner toppen på och folk filade bort en del av kylflänsarna. och sedan gick dom minst 100.
Ja jag var 10 år och hade ingen aning. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag hade ingen skitraka gissar att Silverpilen hade 175 cc och Guldpien 200 cc och billigaste var nog att öka cylinderdiametern.
Om man sedan har en hel regnskog i vevhuset gör ingen skillnad.
Vad jag mins var att det förekomm mycket olika trimmningar på Hva och moppar. Ex Viktoria skulle man slipa ner toppen på och folk filade bort en del av kylflänsarna. och sedan gick dom minst 100.

- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK Conrad ,ja silverpilen var på 175 cc, vad var balsaträet bra för, var det för att höja kompresionen, för den motor jag såg det i var en guldpil,och dom var ju 200 cc och det var ju möjligt att den var uppborrad dom här bågarna fanns ju på min tid, men inte hade jag råd , fick hålla mej till rödqvarna
<!-- </EdIndex> --></div>

min avatarbild : är min gamla "SUKA"
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Luft är fjädrande.
När kolven går upp och den drar in bränsleblandning, fins ett visst motstånd i insuget, vilket gör att man drar isär luften. När kolven går ner komprimeras luften tills att överströmmarna öppnar och ju mera man kan komprimera luften ju snabbare sticker den upp genom överströmmarna, med bättre fyllnadsgrad över kolven.
Med mindre vevhus som det blir med balsa eller kork så blir luftmassan mindre och mindre att dra "isär" det betyder en snabbare puls.
Ja säger någon,men det blir ju mindre med luft i vevhuset när man fyllt i med balsa eller kork.
På en motor med 50 cc drar kolven in 50 cc när den går upp i teorin i verkligheten mindre. Mindre för att luftmassan dras isär.
Sedan kan man ju förbättra flödet genom längre insugningsrör och insugningstrattar, som sparar en del av pulsen tills nästa puls kommer.
Och hela härligheten är en kopromiss och varierar vid olika varv. <!-- </EdIndex> --></div>
När kolven går upp och den drar in bränsleblandning, fins ett visst motstånd i insuget, vilket gör att man drar isär luften. När kolven går ner komprimeras luften tills att överströmmarna öppnar och ju mera man kan komprimera luften ju snabbare sticker den upp genom överströmmarna, med bättre fyllnadsgrad över kolven.
Med mindre vevhus som det blir med balsa eller kork så blir luftmassan mindre och mindre att dra "isär" det betyder en snabbare puls.
Ja säger någon,men det blir ju mindre med luft i vevhuset när man fyllt i med balsa eller kork.
På en motor med 50 cc drar kolven in 50 cc när den går upp i teorin i verkligheten mindre. Mindre för att luftmassan dras isär.
Sedan kan man ju förbättra flödet genom längre insugningsrör och insugningstrattar, som sparar en del av pulsen tills nästa puls kommer.
Och hela härligheten är en kopromiss och varierar vid olika varv. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1473
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
-
- Inlägg: 471
- Blev medlem: 08 jan 2010, 00:00
- Ort: Lödöse