Bakhjul som liksom sitter löst

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
brillan

Bakhjul som liksom sitter löst

Inlägg av brillan »

Hej på er,

Det här är säkert en idiotfråga.
'
Jag bytte innerslang på mitt bakhjul (flakmoped), men efter att ha kört rätt fint ett tag märkte jag att det var något skumt med bakhjulet, vobblade och lät som något som slog i. Har skruvat av och på hjulet och dragit åt muttrarna på axeln ordentligt, men hjulet går att vicka för hand rätt rejält i sidledes så vid körning åker ju nav och kedja hit och dit. Visst fan ska hjulet sitta fast?

Så vad är det nu som är fel? Hjullagret? Eller kan jag ha undgått att dra åt något och monterat på hjulet fel?

Tacksam för svar. Hjul och nav har jag inte mekat med tidigare.
HSE

Re: Bakhjul som liksom sitter löst

Inlägg av HSE »

Som du säger, kolla hjullagren.
brillan

Inlägg av brillan »

HSE skrev:Som du säger, kolla hjullagren.
Jag har noll koll på hur ett hjulnav fungerar och hur det hela hänger ihop. Vet vad ett hjullager är för något men har svårt att föreställa mig hur det kan leda till ett svajigt hjul. Någon med tålamod att förklara detta eller länka till en text som gör det? Har själv letat.
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

Inlägg av T M »

:twisted:
Du har rubbat axialspelet på navet, ta av hjulet och kolla vilken kona/låsmutter som är lös.
Bild 4 & 5 i bild http://www.raketsport.com/katalog_transport.htm
skruva in 4 till knappt kännbart glapp håll fast 4 dra 5 mot den blir det trögt får man lossa lite på 5 och dra 4 mot den
Ska rulla lätt utan glapp en god idé är att ta isär och göra rent och fetta in på nytt alternativt bygga om till fasta lager

http://www.mopedrenovering.se/crescent/ ... lager.html
brillan

Inlägg av brillan »

T M skrev::twisted:
Du har rubbat axialspelet på navet, ta av hjulet och kolla vilken kona/låsmutter som är lös.
Bild 4 & 5 i bild http://www.raketsport.com/katalog_transport.htm
skruva in 4 till knappt kännbart glapp håll fast 4 dra 5 mot den blir det trögt får man lossa lite på 5 och dra 4 mot den
Ska rulla lätt utan glapp en god idé är att ta isär och göra rent och fetta in på nytt alternativt bygga om till fasta lager

Tack, Du har rätt båda dessa konor/muttrar sladdrade. Lite osäker vad du menar mot sprängskisserna, menar du med 5:an konan mot drevet och 4:an konan mot bromsen?

Sen undrar jag inte särskilt oväntat en sak till. Vad finns det för steg för steg strategi för att skruva fast hjulet rätt på navet så att det hamnar rätt mot framdrevet? Har lite distanser men fotade dumt nog inte hur de satt innan jag tog av hjulet första gången, och känns som detta aldrig blivit helt rätt igen
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

Inlägg av T M »

brillan skrev:
Bild 5 & 6 i bild http://www.raketsport.com/katalog_transport.htm
skruva in 5 till knappt kännbart glapp håll fast 5 dra 6 mot den blir det trögt får man lossa lite på 6 och dra 5 mot den

Tack, Du har rätt båda dessa konor/muttrar sladdrade. Lite osäker vad du menar mot sprängskisserna, menar du med 5:an konan mot drevet och 4:an konan mot bromsen?

Sen undrar jag inte särskilt oväntat en sak till. Vad finns det för steg för steg strategi för att skruva fast hjulet rätt på navet så att det hamnar rätt mot framdrevet? Har lite distanser men fotade dumt nog inte hur de satt innan jag tog av hjulet första gången, och känns som detta aldrig blivit helt rätt igen
Råkade skriva 4 istf 6, konan är 5 0ch kontramuttern är 6.
Distanser är nr 22 ska ligga mellan mutter 23 och kedjesträckare 24
Axeln ska sticka ut lika mycket på båda sidor mät även så att axeln inte bottnar i muttern

Steg för steg???????????
Lyft i hjulet haka kedjan på halva drevet rikta in bromsstoppet stoppa i axeln i ramen peta i bromsstaget lyft kedjan rätt lägg dit kedjesträckarna så gängan är inne i gaffeln distanser muttrar dras med fingrar skruva in mutter på sträckarna så hjulet sitter rakt och kedjan lagom spänd, ska gå att lyfta runt 20 mm mitt mellan dreven dra åt hjulmuttrar justera broms

Ungefär så gör jag, det finns säkert fler varianter
brillan

Inlägg av brillan »

T M skrev:
brillan skrev:
Bild 5 & 6 i bild http://www.raketsport.com/katalog_transport.htm
skruva in 5 till knappt kännbart glapp håll fast 5 dra 6 mot den blir det trögt får man lossa lite på 6 och dra 5 mot den

Råkade skriva 4 istf 6, konan är 5 0ch kontramuttern är 6.
Distanser är nr 22 ska ligga mellan mutter 23 och kedjesträckare 24
Axeln ska sticka ut lika mycket på båda sidor mät även så att axeln inte bottnar i muttern

Steg för steg???????????
Lyft i hjulet haka kedjan på halva drevet rikta in bromsstoppet stoppa i axeln i ramen peta i bromsstaget lyft kedjan rätt lägg dit kedjesträckarna så gängan är inne i gaffeln distanser muttrar dras med fingrar skruva in mutter på sträckarna så hjulet sitter rakt och kedjan lagom spänd, ska gå att lyfta runt 20 mm mitt mellan dreven dra åt hjulmuttrar justera broms

Ungefär så gör jag, det finns säkert fler varianter
Menade mer hur man fixar så att hjulet hamnar i rätt position sidledes i hänsyn till framdrevet, men jag gör så att jag följer sprängskissen även om det inte är exakt samma nav. Du ska ha stort tack för hjälpen.
brillan

Inlägg av brillan »

Skruvade upp för att rengöra och återfetta. På drevsidan sitter inget hjullager. Skålen finns men kulorna saknas.
HSE

Inlägg av HSE »

brillan skrev:Skruvade upp för att rengöra och återfetta. På drevsidan sitter inget hjullager. Skålen finns men kulorna saknas.
Brukar gå att köpa lösa kulor hos ex cykelhandlare.
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor

Inlägg av ollaolle »

Om kulorna är snustorra (utan fett) så rullar dom in i hjulnavet när du tar bort konan...men det kan även vara
så att dom ligger utspridda på vägen du senast åkte på... :?
brillan

Inlägg av brillan »

ollaolle skrev:Om kulorna är snustorra (utan fett) så rullar dom in i hjulnavet när du tar bort konan...men det kan även vara
så att dom ligger utspridda på vägen du senast åkte på... :?
Själva skålen är väl egentligen navet där kulring av äldre typ ligger. Både kulorna och kulringen saknas på drevsidan och axeln ser dessutom för djävlig ut där, gängorna är sylta.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

skålen är utbytbar i navet.
och det brukar inte vara kulring på mopednaven. det brukar vara fullt med kulor i stället.
6,35mm ska väl kulorna vara om jag minns rätt.
norscand har kompletta satser med axel och allt.
finns även en ombyggnadssats för spårkullager. men den kräver lite mer känsla för att få bra.
behöver ibland kompleteras med tunnare schims.

erlan
HSE

Inlägg av HSE »

Tekniskt lite svårare att byta till "riktiga" kullager men väl värt det. Man måste ändå byta lagerskålar och konorna om det gått så långt som i detta fallet och det är ganska känsligt jobb det också :wink: Lagerskålarna måste pressas rätt och sedan är lagerspelet noga och om man inte låser konorna ordentligt så kan de röra sig och förändra lagerspelet när man skruvar av och på hjulet...
brillan

Inlägg av brillan »

Kulring
Kulring
erlan skrev:skålen är utbytbar i navet.
och det brukar inte vara kulring på mopednaven. det brukar vara fullt med kulor i stället.
6,35mm ska väl kulorna vara om jag minns rätt.
norscand har kompletta satser med axel och allt.
finns även en ombyggnadssats för spårkullager. men den kräver lite mer känsla för att få bra.
behöver ibland kompleteras med tunnare schims.

erlan
Vad är det för sats du menar? Är osäker på fabrikatet på navet, och ärligt talat på mopedramen också, men axeln bör vara 155mm M11. Se bifogad fil för foto på den kulring som satt i. Inte så lätt att få tag i en sådan, verkar det som. Åtta kulor drygt 6mm.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

här är det nog dags för lite bilder på nav och moped så vi ser vad du har.
jag tog för givet att det var den vanliga gröna .

erlan
Skriv svar