Bakhjul som liksom sitter löst
Bakhjul som liksom sitter löst
Hej på er,
Det här är säkert en idiotfråga.
'
Jag bytte innerslang på mitt bakhjul (flakmoped), men efter att ha kört rätt fint ett tag märkte jag att det var något skumt med bakhjulet, vobblade och lät som något som slog i. Har skruvat av och på hjulet och dragit åt muttrarna på axeln ordentligt, men hjulet går att vicka för hand rätt rejält i sidledes så vid körning åker ju nav och kedja hit och dit. Visst fan ska hjulet sitta fast?
Så vad är det nu som är fel? Hjullagret? Eller kan jag ha undgått att dra åt något och monterat på hjulet fel?
Tacksam för svar. Hjul och nav har jag inte mekat med tidigare.
Det här är säkert en idiotfråga.
'
Jag bytte innerslang på mitt bakhjul (flakmoped), men efter att ha kört rätt fint ett tag märkte jag att det var något skumt med bakhjulet, vobblade och lät som något som slog i. Har skruvat av och på hjulet och dragit åt muttrarna på axeln ordentligt, men hjulet går att vicka för hand rätt rejält i sidledes så vid körning åker ju nav och kedja hit och dit. Visst fan ska hjulet sitta fast?
Så vad är det nu som är fel? Hjullagret? Eller kan jag ha undgått att dra åt något och monterat på hjulet fel?
Tacksam för svar. Hjul och nav har jag inte mekat med tidigare.
Re: Bakhjul som liksom sitter löst
Som du säger, kolla hjullagren.
Re: Bakhjul som liksom sitter löst
Jag har noll koll på hur ett hjulnav fungerar och hur det hela hänger ihop. Vet vad ett hjullager är för något men har svårt att föreställa mig hur det kan leda till ett svajigt hjul. Någon med tålamod att förklara detta eller länka till en text som gör det? Har själv letat.HSE skrev:Som du säger, kolla hjullagren.
Re: Bakhjul som liksom sitter löst

Du har rubbat axialspelet på navet, ta av hjulet och kolla vilken kona/låsmutter som är lös.
Bild 4 & 5 i bild http://www.raketsport.com/katalog_transport.htm
skruva in 4 till knappt kännbart glapp håll fast 4 dra 5 mot den blir det trögt får man lossa lite på 5 och dra 4 mot den
Ska rulla lätt utan glapp en god idé är att ta isär och göra rent och fetta in på nytt alternativt bygga om till fasta lager
http://www.mopedrenovering.se/crescent/ ... lager.html
Re: Bakhjul som liksom sitter löst
Tack, Du har rätt båda dessa konor/muttrar sladdrade. Lite osäker vad du menar mot sprängskisserna, menar du med 5:an konan mot drevet och 4:an konan mot bromsen?T M skrev:![]()
Du har rubbat axialspelet på navet, ta av hjulet och kolla vilken kona/låsmutter som är lös.
Bild 4 & 5 i bild http://www.raketsport.com/katalog_transport.htm
skruva in 4 till knappt kännbart glapp håll fast 4 dra 5 mot den blir det trögt får man lossa lite på 5 och dra 4 mot den
Ska rulla lätt utan glapp en god idé är att ta isär och göra rent och fetta in på nytt alternativt bygga om till fasta lager
http://www.mopedrenovering.se/crescent/ ... lager.html
Sen undrar jag inte särskilt oväntat en sak till. Vad finns det för steg för steg strategi för att skruva fast hjulet rätt på navet så att det hamnar rätt mot framdrevet? Har lite distanser men fotade dumt nog inte hur de satt innan jag tog av hjulet första gången, och känns som detta aldrig blivit helt rätt igen
Re: Bakhjul som liksom sitter löst
Råkade skriva 4 istf 6, konan är 5 0ch kontramuttern är 6.brillan skrev:Tack, Du har rätt båda dessa konor/muttrar sladdrade. Lite osäker vad du menar mot sprängskisserna, menar du med 5:an konan mot drevet och 4:an konan mot bromsen?T M skrev:![]()
Du har rubbat axialspelet på navet, ta av hjulet och kolla vilken kona/låsmutter som är lös.
Bild 5 & 6 i bild http://www.raketsport.com/katalog_transport.htm
skruva in 5 till knappt kännbart glapp håll fast 5 dra 6 mot den blir det trögt får man lossa lite på 6 och dra 5 mot den
Ska rulla lätt utan glapp en god idé är att ta isär och göra rent och fetta in på nytt alternativt bygga om till fasta lager
http://www.mopedrenovering.se/crescent/ ... lager.html
Sen undrar jag inte särskilt oväntat en sak till. Vad finns det för steg för steg strategi för att skruva fast hjulet rätt på navet så att det hamnar rätt mot framdrevet? Har lite distanser men fotade dumt nog inte hur de satt innan jag tog av hjulet första gången, och känns som detta aldrig blivit helt rätt igen
Distanser är nr 22 ska ligga mellan mutter 23 och kedjesträckare 24
Axeln ska sticka ut lika mycket på båda sidor mät även så att axeln inte bottnar i muttern
Steg för steg???????????
Lyft i hjulet haka kedjan på halva drevet rikta in bromsstoppet stoppa i axeln i ramen peta i bromsstaget lyft kedjan rätt lägg dit kedjesträckarna så gängan är inne i gaffeln distanser muttrar dras med fingrar skruva in mutter på sträckarna så hjulet sitter rakt och kedjan lagom spänd, ska gå att lyfta runt 20 mm mitt mellan dreven dra åt hjulmuttrar justera broms
Ungefär så gör jag, det finns säkert fler varianter
Re: Bakhjul som liksom sitter löst
Menade mer hur man fixar så att hjulet hamnar i rätt position sidledes i hänsyn till framdrevet, men jag gör så att jag följer sprängskissen även om det inte är exakt samma nav. Du ska ha stort tack för hjälpen.T M skrev:Råkade skriva 4 istf 6, konan är 5 0ch kontramuttern är 6.brillan skrev:Tack, Du har rätt båda dessa konor/muttrar sladdrade. Lite osäker vad du menar mot sprängskisserna, menar du med 5:an konan mot drevet och 4:an konan mot bromsen?T M skrev:![]()
Du har rubbat axialspelet på navet, ta av hjulet och kolla vilken kona/låsmutter som är lös.
Bild 5 & 6 i bild http://www.raketsport.com/katalog_transport.htm
skruva in 5 till knappt kännbart glapp håll fast 5 dra 6 mot den blir det trögt får man lossa lite på 6 och dra 5 mot den
Ska rulla lätt utan glapp en god idé är att ta isär och göra rent och fetta in på nytt alternativt bygga om till fasta lager
http://www.mopedrenovering.se/crescent/ ... lager.html
Sen undrar jag inte särskilt oväntat en sak till. Vad finns det för steg för steg strategi för att skruva fast hjulet rätt på navet så att det hamnar rätt mot framdrevet? Har lite distanser men fotade dumt nog inte hur de satt innan jag tog av hjulet första gången, och känns som detta aldrig blivit helt rätt igen
Distanser är nr 22 ska ligga mellan mutter 23 och kedjesträckare 24
Axeln ska sticka ut lika mycket på båda sidor mät även så att axeln inte bottnar i muttern
Steg för steg???????????
Lyft i hjulet haka kedjan på halva drevet rikta in bromsstoppet stoppa i axeln i ramen peta i bromsstaget lyft kedjan rätt lägg dit kedjesträckarna så gängan är inne i gaffeln distanser muttrar dras med fingrar skruva in mutter på sträckarna så hjulet sitter rakt och kedjan lagom spänd, ska gå att lyfta runt 20 mm mitt mellan dreven dra åt hjulmuttrar justera broms
Ungefär så gör jag, det finns säkert fler varianter
Re: Bakhjul som liksom sitter löst
Skruvade upp för att rengöra och återfetta. På drevsidan sitter inget hjullager. Skålen finns men kulorna saknas.
Re: Bakhjul som liksom sitter löst
Brukar gå att köpa lösa kulor hos ex cykelhandlare.brillan skrev:Skruvade upp för att rengöra och återfetta. På drevsidan sitter inget hjullager. Skålen finns men kulorna saknas.
Re: Bakhjul som liksom sitter löst
Om kulorna är snustorra (utan fett) så rullar dom in i hjulnavet när du tar bort konan...men det kan även vara
så att dom ligger utspridda på vägen du senast åkte på...
så att dom ligger utspridda på vägen du senast åkte på...

Re: Bakhjul som liksom sitter löst
Själva skålen är väl egentligen navet där kulring av äldre typ ligger. Både kulorna och kulringen saknas på drevsidan och axeln ser dessutom för djävlig ut där, gängorna är sylta.ollaolle skrev:Om kulorna är snustorra (utan fett) så rullar dom in i hjulnavet när du tar bort konan...men det kan även vara
så att dom ligger utspridda på vägen du senast åkte på...
Re: Bakhjul som liksom sitter löst
skålen är utbytbar i navet.
och det brukar inte vara kulring på mopednaven. det brukar vara fullt med kulor i stället.
6,35mm ska väl kulorna vara om jag minns rätt.
norscand har kompletta satser med axel och allt.
finns även en ombyggnadssats för spårkullager. men den kräver lite mer känsla för att få bra.
behöver ibland kompleteras med tunnare schims.
erlan
och det brukar inte vara kulring på mopednaven. det brukar vara fullt med kulor i stället.
6,35mm ska väl kulorna vara om jag minns rätt.
norscand har kompletta satser med axel och allt.
finns även en ombyggnadssats för spårkullager. men den kräver lite mer känsla för att få bra.
behöver ibland kompleteras med tunnare schims.
erlan
Re: Bakhjul som liksom sitter löst
Tekniskt lite svårare att byta till "riktiga" kullager men väl värt det. Man måste ändå byta lagerskålar och konorna om det gått så långt som i detta fallet och det är ganska känsligt jobb det också
Lagerskålarna måste pressas rätt och sedan är lagerspelet noga och om man inte låser konorna ordentligt så kan de röra sig och förändra lagerspelet när man skruvar av och på hjulet...

Re: Bakhjul som liksom sitter löst
Vad är det för sats du menar? Är osäker på fabrikatet på navet, och ärligt talat på mopedramen också, men axeln bör vara 155mm M11. Se bifogad fil för foto på den kulring som satt i. Inte så lätt att få tag i en sådan, verkar det som. Åtta kulor drygt 6mm.erlan skrev:skålen är utbytbar i navet.
och det brukar inte vara kulring på mopednaven. det brukar vara fullt med kulor i stället.
6,35mm ska väl kulorna vara om jag minns rätt.
norscand har kompletta satser med axel och allt.
finns även en ombyggnadssats för spårkullager. men den kräver lite mer känsla för att få bra.
behöver ibland kompleteras med tunnare schims.
erlan
Re: Bakhjul som liksom sitter löst
här är det nog dags för lite bilder på nav och moped så vi ser vad du har.
jag tog för givet att det var den vanliga gröna .
erlan
jag tog för givet att det var den vanliga gröna .
erlan