Tändningsproblem(?) Sachs 50/3LS

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bopakoster
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 maj 2016, 17:39

Tändningsproblem(?) Sachs 50/3LS

Inlägg av bopakoster »

Hej, jag vill gärna ha hjälp av forumet med min Flakmoppemotor (Sachs 3-växlad på en Crescent modell1189, vet dock inte om motorn är original ) som började krångla häromveckan efter att ha gått i stort sett felfritt sedan köpet 2007.
Symptom: Startar och går normalt typ någon minut men dör sen, kan hacka igång igen under skakig körning men helt ovillig att starta om den stannat stillastående.
-Bränsle,Har kollat det mesta på bränsle försörjning det verkar OK. Kör med 2%. Använde en skvätt alkydbensin i våras, (det gick den dåligt på) men är tillbaka till vanlig egenblandad soppa.
-Tändning: Här är det nåt skumt, efter stopp: har inte gnista, byter stift: har gnista startar men stannar efter en stund , kollar gnista: ingen gnista, byter till förra stiftet: har gnista, provstarter går en stund stannar, kollar ingen gnista..
Är det fel på tändhatt? tändkabel? tändplatta? etc...Hur kollar jag enklast vilket?
Bilagor
IMG_5039.JPG
IMG_5040.JPG
Senast redigerad av bopakoster den 24 maj 2016, 10:16, redigerad totalt 1 gånger.
HSE
Inlägg: 5554
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av HSE »

Brukar vara tändspolen men kan givet vis vara annat som glappkontakt/dålig lödning vid kondensatorn eller dödarknapp. Men tändspolar är förbrukningsartiklar så börja med att byt ut den.
bopakoster
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 maj 2016, 17:39

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av bopakoster »

Hej, tack för svar!
Jag bor lite otillgängligt så tändspole har jag ingen att byta med nu. Ska till stan på onsdag..
Jag har kollat dödarknappen, tog bort rost på fästet, annars inget onormalt. Problem med stopp efter start kvarstår. Gnistar svagt?, men jag vet inte hur stark gnistan skall vara..
Kollade flottören och rensade botten i flottörhuset från lite skräp. Hade ingen inverkan, motorn startar när den är kall och flödas rusar på fullgas men dör efter någon tid kanske en halv minut.
Ska gå vidare nedåt på tändsidan. Det är väl inte troligt att det är fel på tändkabeln eftersom motorn startar när den vilat(svalnat?) ett tag?
HSE
Inlägg: 5554
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av HSE »

Gamla tändspolar har utsatts för värmeväxlingar många gånger i sitt liv, till slut blir det problem i det tunna lindningarna och typist så kommer problemen när spolen blir varm. En tändspole måste kunna i vanlig luft av atmosfärstryck kunna ge minst 10 mm gnista. I cylindern med kolven i övre läget råder cirka 10 atm övertryck. Det gör det svårare för gnistan att ta sig över. Därför motsvarar 10 mm luft 1 atm cirka 1 mm vid 10 atm.
bopakoster
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 maj 2016, 17:39

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av bopakoster »

Tack HSE , man får lära sig nya saker hela livet!
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1461
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Har du ett gammalt stift så klipp av sidoelektroden är spolen kry ska gnistan kunna hoppa över .
bopakoster
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 maj 2016, 17:39

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av bopakoster »

HUSQVARNA SPORT skrev:Har du ett gammalt stift så klipp av sidoelektroden är spolen kry ska gnistan kunna hoppa över .
Tack, Ska pröva det.


Om det är så att gnistan minskar/försvinner när spolen blir varm så borde det inte bli gnista vid ett test direkt efter motorstopp men däremot när den svalnat, eller hur?
Bild på utböjd sidoelektrod
Bild på utböjd sidoelektrod
Nu testade jag gnista kallstart, Ja gnista funkar. Efter 3 varmkörningar (motorn stannar efter en halvminut, försöker jag köra så orkar den inte) Så prövade jag gnista igen med utböjda elektroden, Ja det blir gnista.

Slutsats: Inte fel på tändspole, stämmer det?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av erlan »

Nu testade jag gnista kallstart, Ja gnista funkar. Efter 3 varmkörningar (motorn stannar efter en halvminut, försöker jag köra så orkar den inte)

den här felbeskrivningen får du nog utveckla lite.
om en motor stannar så står den ju stilla. vad menar du med inte orkar? orkar du inte trampa runt den, för att den går tungt?

erlan
bopakoster
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 maj 2016, 17:39

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av bopakoster »

Jag ska försöka erlan,

Syftet med försöket var att utröna om tändspolen funkar eller är defekt när den är varm enligt HSE och HUSKVARNA SPORT se citaten.
HSE skrev:Gamla tändspolar har utsatts för värmeväxlingar många gånger i sitt liv, till slut blir det problem i det tunna lindningarna och typist så kommer problemen när spolen blir varm. En tändspole måste kunna i vanlig luft av atmosfärstryck kunna ge minst 10 mm gnista. I cylindern med kolven i övre läget råder cirka 10 atm övertryck. Det gör det svårare för gnistan att ta sig över. Därför motsvarar 10 mm luft 1 atm cirka 1 mm vid 10 atm.
HUSQVARNA SPORT skrev:Har du ett gammalt stift så klipp av sidoelektroden är spolen kry ska gnistan kunna hoppa över .
Först prövade jag om försöksstiftet med utböjd sidoelektrod, se bild i förra inlägget, hade gnista innan motorn gått (dvs kall tändspole) Det gnistrade bra.
Sedan startade jag motorn och lät den gå tills den dog inom någon minut (det är det som är problemet) ett antal gånger. Prövade även att lägga i ettan och köra en bit men misslyckas eftersom motorn inte orkar dra, den stannar.
Efter dessa körningar antar jag att tändspolen är varm och prövar med försöksstiftet om det blir någon gnista. Svaret är ja det blev det.

Så därför, om nu tändspolen blev varm nog, borde den vara OK och något annat är orsak till problemet.
Moppe Micke
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 nov 2014, 05:52
Ort: Bjuv

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av Moppe Micke »

Hej hade samma fel på min flakmoped. Dödar sladden låg emot metall där av gick den ojämnt och starta ibland.
Mvh Micke.
bopakoster
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 maj 2016, 17:39

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av bopakoster »

Hej Moppe Micke, tack för tipset, Jag har kollat dödarkontakten, se mitt inlägg ovan, men inte granskat sladden i motorhuset t.ex...
menar du att din hade isoleringen avskavd?
Moppe Micke
Inlägg: 28
Blev medlem: 29 nov 2014, 05:52
Ort: Bjuv

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av Moppe Micke »

Ja precis blecket låg i mot metallen. Så jag koppla bort dödaren.
HillBilly
Forumsponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 16 feb 2009, 00:00
Ort: Karlstad Värmland Sverige

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av HillBilly »

låter som kondensatorn givit upp
ta en från en bil o montera utanpå
Glad skit
bopakoster
Inlägg: 30
Blev medlem: 13 maj 2016, 17:39

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av bopakoster »

Ingen konding i sikte för närvarande (bor på en billös ö). Kan det finnas nåt användbart i en gammal oljebrännare, den har ju elstart dvs måste kunna göra en ljusbåge/gnista?
Under tiden ska jag kolla brytarspetsarna, putsa dom och mäta avståndet.
Kommentarer?
HSE
Inlägg: 5554
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av HSE »

Tycks ju inte vara tändningen eftersom du har fin gnista, nästa steg är att kolla förgasaren och bränsle tillförseln. Om du öppnar kranen och låter det rinna fritt i en burk, har du stark fin stråle då?
Skriv svar