Jag tror jag har listat ut vad problemet är. Förmodligen är det flottörnålen som trilskas igen, den är ju ursprungligen inte till denna förgasare så det kan väl tänkas att den kärvar i vissa temperaturintervall. Slutsatsen stöds av att problemen uppstår efter en kort bit, förmodligen då bensinen i flottörhuset tar slut, och anledningen till att det inte var ett problem då jag åkte hem var att det var varmare ute då. Dessutom försvann problemet nästan helt då jag fyllde tanken helt full = högre tryck på nålen. Jag försöker ignorera problemet till dess jag får på 20 mm Mikunin.
Min slutsats hittills av trimningen är att man definitivt bör välja ett Malossi topplock framför det något billigare "hög komp" topplocket. "hög komp" topplocket är endast ett nedfräst originallock och har därför samma förbränningsrum som original. Malossi toppen har ett mindre förbränningsrum och dessutom klämspalt. Den praktiska skillnaden blev bättre segdrag, jämnare gång på motorn, utsmetad effektpuckel men något lägre toppfart. Förut verkade den kunna varva hur mycket som helst men nu stoppar den vid ett visst varvtal.
Slutdämparen påverkade även den effektpuckeln. Innan jag satte på den större dämparen så var det en mer påtaglig ketchup effekt vid ett visst varvtal. Slutdämparen tog bort något av effekttoppen. Jag behåller den dock eftersom den tog ned ljudnivån betydligt.
Kanske värt att notera är att RD50 hade 3 st friktionsplattor i kopplingen, DT har 2 st. De har samma reservdelsnummer och jag har läst att det ska gå att svarva något så man får plats med 3 st. Det är ett kommande projekt.
Jag har länge funderat på att byta reed ventilen mot en med fler blad eftersom det påstås att DT:ns original reeds endast klarar upp till 18mm förgasare och RD50SP (vars spec. jag försöker efterlikna) har 20 mm förgasare. Jag väntar med detta eftersom RD och DT har samma reed ventil enligt de sprängskisser jag hittar. Förmodligen därför det inte går att få tag i någon som passar rakt i utan modifiering.