Tändningsproblem(?) Sachs 50/3LS
-
Re: Tändningsproblem(?) Sachs 50/3LS
Jag har nu justerat brytaravstånd från knappt 0,3mm till drygt 0,4mm. Gnistan ungefär lika med tidigare, dvs sporadisk ej på varje varv.
Motorn startar lite villigare men bara om jag toktrampar, men samma problem som tidigare, den stannar när gasen minskas ytterst lite från fullt pådrag.
Motorn startar lite villigare men bara om jag toktrampar, men samma problem som tidigare, den stannar när gasen minskas ytterst lite från fullt pådrag.
I det läget skulle jag ta en ordentlig titt på brytarna och kolla att det är friska (fila dem försiktigt vid behov) och byta kondensator. Det är inte alls säkert att kondensatorn är dålig för det är inte sådana symptom men då kan man bocka av den och har i alla fall en ny. När ändå svänghjulet är borta kan man ta en titt så att det inte har tagit in några polskor och att det inte är något som sitter löst eller kan kortsluta.
Är tändstiftet och tändkabeln i bra skick?
Är tändstiftet och tändkabeln i bra skick?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
Alright
Din fråga om något sitter löst är intressant, jag har vid två tillfällen hört ett främmande ljud någon sekund som skulle kunna vara något som tar emot en roterande del t.ex svänghjulet.
Att tändstiftet är OK utgår jag ifrån har ett nytt och flera gamla alla med samma gnista.
Hur kollar jag tändkabeln enklast?
det ska bli, behöver bara fixa en avdragare och kondensator. Gör en tripp till fastlandet i morron. Har Biltema eller Clasisjön nåt sånt? Jag behöver kanske även lite handledning i hur man frigör svänghjulet, min motor är en Sachs 50/3LS, ventilatorhuset måste ju bort eller hur?Micke S » 25 maj 2016, 07:19
-I det läget skulle jag ta en ordentlig titt på brytarna och kolla att det är friska (fila dem försiktigt vid behov) och byta kondensator. Det är inte alls säkert att kondensatorn är dålig för det är inte sådana symptom men då kan man bocka av den och har i alla fall en ny.
-När ändå svänghjulet är borta kan man ta en titt så att det inte har tagit in några polskor och att det inte är något som sitter löst eller kan kortsluta.
-Är tändstiftet och tändkabeln i bra skick?
Din fråga om något sitter löst är intressant, jag har vid två tillfällen hört ett främmande ljud någon sekund som skulle kunna vara något som tar emot en roterande del t.ex svänghjulet.
Att tändstiftet är OK utgår jag ifrån har ett nytt och flera gamla alla med samma gnista.
Hur kollar jag tändkabeln enklast?
det är inte så att ramlagren är så dåliga så att svänghjulet tar i spolarna?
erlan
erlan
-
Vet inte, men borde det inte i så fall vara missljud "hela" tiden?erlan skrev:det är inte så att ramlagren är så dåliga så att svänghjulet tar i spolarna?
erlan
Motorn har gått fint alla 10 år jag haft den och inte kört så värst mycket max några km/veckan de första 7 åren, "nästan inget" de sista tre åren eftersom vi skaffade en Melex elbil. (Vi bor på en ö på västkusten där man inte har bilar) Felet kom plötsligt för ungefär en månad sedan.
Ska bli spännande att se hur det ser ut innanförsvänghjulet när jag får av det...(.se mitt förra inlägg ovan.)
Hej. Eftersom du håller till i närheten så kan du få låna en svänghjulsavdragare och kanske en annan tändplatta att felsöka utifrån. Har lite moppegrejer ute i Seläter.
Hör av dig isf.
0703233329/Mattis
Hör av dig isf.
0703233329/Mattis
-
Hej Mattis, hyvens! Nu har jag både en avdragare på G från Norscand och en att leta reda på i grannhusets bråte och en att låna av dig.
Jag ringer dig gärna om jag behöver en annan tändplatta!

Jag ringer dig gärna om jag behöver en annan tändplatta!
-
Idag kom kondensator(er) på posten. Plockade av kåpa, ventilationshuset och svänghjulet, det lyckades efter lite funderingar och googling.
Bild på kondensatorn visar att sladden från tändspolen kanske haft kontakt med jord? Har finjustera och putsat brytarspetsarna och ersatt den befintliga kondingen med en ny, men inte testat något än, jag har lite problem med att justera in koppling och växeln. Den mjuka brickan är på gränsen till utsliten....
Är det någon som kan hjälpa mig eller hänvisa till en sida där det står hur man ska göra det på bästa sätt?
Bild på axel med kil i kilspår När jag satte tillbaka svänghjulet (andra gången) så var kilen väldigt intryckt, nästan kloss med axelns kona bara några tiondelar stack ut, försökte få ut den mer utan att lyckas, det ska väl inte vara så eller räcker det att dra fast hjulet med muttern?
Bild på kondensatorn visar att sladden från tändspolen kanske haft kontakt med jord? Har finjustera och putsat brytarspetsarna och ersatt den befintliga kondingen med en ny, men inte testat något än, jag har lite problem med att justera in koppling och växeln. Den mjuka brickan är på gränsen till utsliten....
Är det någon som kan hjälpa mig eller hänvisa till en sida där det står hur man ska göra det på bästa sätt?
Bild på axel med kil i kilspår När jag satte tillbaka svänghjulet (andra gången) så var kilen väldigt intryckt, nästan kloss med axelns kona bara några tiondelar stack ut, försökte få ut den mer utan att lyckas, det ska väl inte vara så eller räcker det att dra fast hjulet med muttern?
Kilen är bara till för att man skall få en styrning när man sätter på svänghjulet så det hamnar på rätt position, finns motorer utan kil, där får man själv hålla reda på vilket läge svänghjulet skall vara i när man drar fast det 

-
Du verkar ha mycket olja på tändspolen läker inte packboxen bakom tänd plattan .
upp och ner (radiellt) ska vevaxeln vara nästan stum. lite antydan till spel.
ut och in (axiellt) ska det vara mellan 0,05 och 0,10 mm spel. populärt kallat "sachsglapp".
så oljigt som det är där så gissar jag att det är större spel/glapp så inte packboxen orkar hålla tätt i alla lägen.
erlan
ut och in (axiellt) ska det vara mellan 0,05 och 0,10 mm spel. populärt kallat "sachsglapp".
så oljigt som det är där så gissar jag att det är större spel/glapp så inte packboxen orkar hålla tätt i alla lägen.
erlan
-
TackHSE skrev:Kilen är bara till för att man skall få en styrning när man sätter på svänghjulet så det hamnar på rätt position, finns motorer utan kil, där får man själv hålla reda på vilket läge svänghjulet skall vara i när man drar fast det
HUSQVARNA SPORT skrev:Du verkar ha mycket olja på tändspolen läker inte packboxen bakom tänd plattan .
kan detta ha orsakat tändingsproblemen?erlan skrev:upp och ner (radiellt) ska vevaxeln vara nästan stum. lite antydan till spel.
erlan
Det är nog de spretande kardelerna på kabeln till kondingen som har kortslutit. Men oljesölet behöver också åtgärdas.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
ja, när det blir så glappt att magneterna snuddar i spolarna.bopakoster skrev:TackHSE skrev:Kilen är bara till för att man skall få en styrning när man sätter på svänghjulet så det hamnar på rätt position, finns motorer utan kil, där får man själv hålla reda på vilket läge svänghjulet skall vara i när man drar fast detHUSQVARNA SPORT skrev:Du verkar ha mycket olja på tändspolen läker inte packboxen bakom tänd plattan .kan detta ha orsakat tändingsproblemen?erlan skrev:upp och ner (radiellt) ska vevaxeln vara nästan stum. lite antydan till spel.
erlan
när inte packboxarna orkar hålla lufttätt längre så blir det svårt att få tomgång och lågfart att funka.
erlan
-
Tack.erlan skrev: ja, när det blir så glappt att magneterna snuddar i spolarna.
när inte packboxarna orkar hålla lufttätt längre så blir det svårt att få tomgång och lågfart att funka.
erlan
Näe så glappt är det inte, egentligen kan jag inte känna något glapp alls vare sig axiellt eller radiellt när jag känner på svänghjulet. Men oljigt var det...
Har lite paus i meckandet ett tag, högre makter styr min verksamhet...