Dom där är små mysiga och kompakta motorer, lätta också när det mesta är alu. Om alla lager är OK går dom väldigt tyst och fint också men lager är ofta kassa i dom, kanske för dom är bränslesmorda.
Förra sommaren fick jag tag i en sån motor på en veteranmarknad men det fattas kolv-cylle-topp. En topp har jag köpt på Tradera men resten saknas. För bara lite sedan såldes en fin sån cylle och topp på Tradera och utropspriset var 250 kronor så jag tvekade och inga andra bud heller. Sen kördes auktionen igen och då kom ett bud och cyllen såldes. Cyllen och toppen såg helt OK ut och i eftertankens kranka blekhet så ångrade jag att jag inte budade på cyllen i första omgången
Är det modellen med motor och växellåda från Renault 16? Min favorit, haft 5 stycken R 16 TS, bra motorer. Senare modeller med Fordmotorer anser jag inte vara lika bra... https://sv.wikipedia.org/wiki/Lotus_Europa" onclick="window.open(this.href);return false;
För den som eventuellt vill veta.
Lotus modell nr 46 Europa (alla Lotusar för allmänna vägar har modellnamn som börjar på E ) t.ex Elan, Elite, Esprit, Eclat, Evora.
Den här är en tidig Serie 1, årsmodell 67 chassie nr 68.
Originalmotorn är bytt till en R16 TS, kolvar & foder Renault Alpine 1600 cc, Dubbla Dellorto 40, kamaxel R17
Växellåda är bytt till 5-vxl R16 TX.
posch skrev:För den som eventuellt vill veta.
Lotus modell nr 46 Europa (alla Lotusar för allmänna vägar har modellnamn som börjar på E ) t.ex Elan, Elite, Esprit, Eclat, Evora.
Den här är en tidig Serie 1, årsmodell 67 chassie nr 68.
Originalmotorn är bytt till en R16 TS, kolvar & foder Renault Alpine 1600 cc, Dubbla Dellorto 40, kamaxel R17
Växellåda är bytt till 5-vxl R16 TX.
Över 100 hästar med andra ord. Sista R16 jag hade var ju på 90/1600cc/ hästar original. Jag har jobbat mycket med de där motorerna, största problemet när de satt i R 16 var att de började läcka olja i bröstet mellan topp och block där kamkedjan går och slänger runt olja. Det är en tunn gummitätning som åldras och inte håller tätt men för att byta den måste toppen lyftas och det får göras försiktigt för att inte de våta fodren skall påverkas och sluta hålla tätt. Brukade vara dags att göra det vart tredje år men när motorn satt i andra bilmodeller fanns inte det problemet så orsaken var nog att det var så trångt i motorrummet på R 16 att värmen från avgassystemet åldrade tätningens gummi i förtid. Så förhoppningsvis finns inte problemet på Lotusen.