Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

disktant skrev:Använd INTE en 2-3 kloig avdragare, du kommer bara förstöra tandrullen
jag har gjort en av en spindelledsavdragare från Biltema

http://www.raketsport.com/forum/downloa ... d=6237&t=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack. Vilken modell är det? Har du möjligtvis artikelnummer?

Hälsningar
Martin
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

jesperakesson skrev:Hej!
Nu var det ju ett tag sedan det hände något i tråden och kkanske har du fått ordning på grejerna.
Jag har upplevt samma sak som du och jag hade felinställd tändning. Den gick rent, startade lätt men var satans slö. Men efter fixad tändning är den bara ilo-slö :)

/Jesper
Intressant. Ska definitivt testa det först. Blir dock inte förrän i höst, då jag åker upp igen.

Jag tog dock loss kåpan och försökte kontrollera att allt var enligt specifikationerna, men tyckte inte det gick. Satte ett skjutmått i cylinderhålet. Försökte kolla brytaravståndet, men svårt att veta om de öppnades max då hjulet går förbi och täcker dem en bit varje varv. Men när kolven stod specificerad bit från toppen tyckte jag att de kanske inte var riktigt tillräckligt öppna enligt specifikation. Förstår inte heller hur man mäter abyss. Från magnet till brytare, men var exakt och de sitter ju på samma platta och avståndet andras ju inte. Har sett skissen på tändning men bara beskrivning att mäta avstånd.

Kan du ge en mer detaljerad beskrivning och kanske med foto med markeringar?

Hälsningar
Martin
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av erlan »

tändpunkten är exakt när brytarna BÖRJAR att öppna.
ett trick från förr var att nypa fast en remsa cigarettpapper mellan kontakterna.
sedan drog man lätt i pappret medan man vred svänghjulet.
när papperet lossnade så hade man tändpunkten.
med brytaravståndet kan du finjustera Abrissavståndet
det är bättre med för litet brytaravstånd än för storrt abrissavstånd.

erlan
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

erlan skrev:tändpunkten är exakt när brytarna BÖRJAR att öppna.
ett trick från förr var att nypa fast en remsa cigarettpapper mellan kontakterna.
sedan drog man lätt i pappret medan man vred svänghjulet.
när papperet lossnade så hade man tändpunkten.
med brytaravståndet kan du finjustera Abrissavståndet
det är bättre med för litet brytaravstånd än för storrt abrissavstånd.

erlan

Tack. Jag har försökt enligt tänka enligt instruktioner från Jim Lundberg. http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... g-pa-moped" onclick="window.open(this.href);return false;

1. Börja med att justera brytaravståndet. När detta är klart kollar du abrissmåttet ("A") precis när brytarna ska till och öppna. Om alla delar är i bra skick ska detta mått också hamna rätt.

2. Kolla att brytarna öppnar när kolven står i rätt position. Justera genom att lossa tändplattans skruvar och vrida densamma med- eller motsols. (Rör inte brytaravståndet nu - då ändras förtändningen)

Enligt bilden i länken nedan mäter man mellan en magnet i svänghjulet och en av polerna på tändspolen som på bilden ("A") när brytarna precis har öppnat (se bilden i länken). Problemet är att jag inte ser magneterna i förhållande till spolen. Magneterna sitter ju på hjulets insida.

En annan sak är hur jag mäter korrekt med skjutmåttet. Enligt instruktion, ca 2-2,5 mm från övre dödläge. Svårt att veta varifrån jag börjar dessa 2-2,5 mm. Från tändstiftshålets inre kant mot hålrummet?

/martin
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av disktant »

Här kan du lite lättare förstå förtändningen

http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... stroboskop" onclick="window.open(this.href);return false;
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
HSE
Inlägg: 5549
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av HSE »

Så jag gör, lampa finns hos ex biltema för 299 sek ellr på någon bakluckeloppis för 50-75 sek. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000020145/" onclick="window.open(this.href);return false;
umekille
Inlägg: 1528
Blev medlem: 01 sep 2009, 23:00

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av umekille »

Ett lätt sätt kolla läget är att starta och köra med borttagen ljuddämpare.
Är den igensatt blir det svårt för avgaserna att hitta ut och motståndet gör
även den friskaste motor slö.
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

Tack allihopa. Ska testa när jag kommer upp igen.
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
marp68
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 jul 2016, 15:45

Re: Newbie - Slö Monark G50 som går rent och jämt

Inlägg av marp68 »

umekille skrev:Ett lätt sätt kolla läget är att starta och köra med borttagen ljuddämpare.
Är den igensatt blir det svårt för avgaserna att hitta ut och motståndet gör
även den friskaste motor slö.
Okej, bra tips. Ska testa.

Ska det sitta någon slags insats mellan den längre delen och den bakre stumpen?

Nu sticker det bara ut två smala rör från varsin del som sedan ligger parallellt inuti när man sätter ihop den bakre stumpen på ljuddämparen. Ca 7 cm in i den längre delen sitter det en vägg med hål i som röret från motstående stump går mot. Hålet i väggen har rostat lite.
-----------------------------------------------
Monark G50 (M33), 2-vxlad med ILO-motor och Pallasförgasare (P8/1)
Skriv svar