När han fyllde 15 så hade jag ordnat en Mustang Cobra 5000 som han trivdes bra med. Men när han fyllde 18 och skaffat bil, så då blev det en Crescent Autoped istället och en NV11.
NV11:an har gått bra hela tiden, men Autopeden har gått bra när den gått...

Har varit lite förgasarkrångel, men mestadels så har det varit tändningen som spökat. Inför Fredriksbergs mopedrally i år så gick den lite varmt så sonen kom och ville ha ett större munstycke, men eftersom att den gått fint förut så misstänkte jag att förtändningen var tokig.
Så in i svänghjulet och justerade brytarna som stod på 0,20mm upp till 0,40mm, sedan tändpunkten som stod på 2,6mm f.ö.d och blev ställd på 2,2mm f.ö.d.
Provstart= inte ett slag

Nu är ju inte brytarspetsar till Stefa C2 något som växer på träd direkt, men efter en kvälls surfande så hittade jag en Italienare som sålde NewOldStock. Han sålde 10 stycken. Jag köpte direkt

Så när brytarna kom hem så blev det fix direkt.
Autopeden upplyft och redo för operation

Nya fina spetsar

Fick även ett nytt Bosch-stift. Made in India...

Efter ny injustering till rätt mått på spetsar och tändpunkt så startade den direkt

Tändspolen gav upp. Säkert hade den spökat tidigare också.
Med ett dubbelt pris på en invändig tändspole cc-49mm mot en utanpåliggande, så blev det att skala bort lindningen på den gamla blå Stefa-spolen och göra den till en primärlindning.
Monterad på tändplattan

Nya utvändiga spolen anländ

Den ska monteras mot styrstammen, så hörnen fick rundas av lite för att få plats mellan övre och nedre ramen

Blev riktigt bra med monteringen och Autopeden hoppade igång på ett halvt trampvarv. Går som en raket och nu fyrtaktare den när den varvar ut istället för att gå varmt som den gjorde före fixet.