Munstycken till Zündapp 3vxl
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 15 aug 2016, 17:53
Munstycken till Zündapp 3vxl
Tjabba, jag har en Zündapp 3Vxl med Supertherm och en VM-20 151. Vad har ni för tankar på munstycken, vilka storlekar ska man börja på?
Ni som har samma eller har haft samma setup, vad har ni för munstycken i era?
Tack på förhand
Ni som har samma eller har haft samma setup, vad har ni för munstycken i era?
Tack på förhand
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Om det är en original Zundapp Supertherm så ska ju original bestyckningen i den förgasaren funka, det var den förgasaren som satt original på Zundapp med Supertherm. Men om du har en eftermarknads 70cc Athena Supertherm så brukar man hamna på 100-120 i huvudmunstycke.
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 15 aug 2016, 17:53
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Sorry, just har en eftermarknads 70cc 13hk Supertherm
vad tror du om lågfartsmunstycket?

-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Lågfart brukar stämma, men behöver du skruva ut luftskruven mer än 2-2,5 varv kan det vara ide att sätta i ett mindre. Se till att du köper original Mikuni munstycken.
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Just nu har jag 125 munstycke i min med samma cylle och knasare, men tror jag ska gå upp till 180. Dom här rackars cyllarna vill ha mycke soppa. Sen tror jag att jag måste flytta upp nålen till högsta läget. Bara och testa.....plocka loss.....testa.......plocka loss.....testa.......plocka loss......osv. Tror även ett Kokusan skulle göra susen. Mitt gamla brytar system hänger inte riktigt med i höga varv. Minns då man va ung så satte man dubbla fjädrar på brytarna så dom skulle hänga med, men de va då de 

-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Oj, det var en ordentlig ökning t,o,m större än när man går från bensin till E85 som bränsle.
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Jo det låter stort konstigt nog. Får se hur det slutar. I värsta fall blir det en massa "fyrtakt" och jag får gå tillbaks till 125, har inget emellan 125 och 180. Munstycks-satserna hade inga munstycken mellan detta. Den vill liksom "dö" på fullgas i runt 80 knyck. Endera knasaren eller tändsystemet som inte hinner med. Jag är ingen expert så jag testar tills det lirar bra.Skunkworkz skrev:Oj, det var en ordentlig ökning t,o,m större än när man går från bensin till E85 som bränsle.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Det var rätt stora du kör med om den är "orörd". Jag hamnar på 90-105 beroende på val av avgassystem. 17,5 i lågfart.
-
- Inlägg: 201
- Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
- Ort: Vena
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Jag har bestyckat färdigt min zundapp med supertherm 70cc,portat, 21 mm gasare, kokusan, rita vev, expansions avgassystem m.m. Jag körde testade kollade tändstift. O när den gick som bäst var jag nere på 82 i huvudmunstycke. Men då värmenöp den så ja gled ikull i 96kmh. Men nu kör ja på 90 med lite fyrtakt på högsta vxl o gas. O något sänkt toppfart. Men de får man leva med. Hade ju sån tur att kolven hade smält men absolut inga märken i cylindern. He He.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
O såklart V8
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Jag har portmatchat block och insug mot cylindern, samt slipat bort allt "skägg" och fixat spalten vass. Även polerat insuget så orörd kanske den inte är. Det skiljer ju så pass mycket mellan cylinder och block/insug att jag anser att man bör fixa detta. Det tar ju inte många timmar. Sen har jag 15/41 i drevning. Konstiga är att jag börjar närma mig Mikuni VM28-418 bestyckningen jag har på 125an som har 140/35. Så länge den inte fyrtaktar på full gas och bara vill ha mer bränsle så ska jag sätta i större munstycken. Nästa steg blir 130/30 och eventuellt ett lyft av nålen. Kör med ett vanligt Jamarcol (36/70) för utseende och ljudnivåns skull.Hasse skrev:Det var rätt stora du kör med om den är "orörd". Jag hamnar på 90-105 beroende på val av avgassystem. 17,5 i lågfart.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Förstår inte riktigt varför den skulle behöva större munstycken bara för att den är "trimmad". Har aldrig märkt någon större skillnad själv. Visst 5-10% hit eller dit köper jag, men 30-40% fattar jag inte orsaken till.
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Ja det är en vanlig missuppfattning att motorn behöver större munstycken i förgasaren när den är trimmad. Visserligen genereras effekten av bensin men bränsleluftblandningen ska vara ungefär den samma så det som händer med en vettigt trimmad motor är att den drar mer bränsle och luft än en otrimmad. Sedan betyder en ökad bräsnleförbrukning inte med nödvändighet att effekten har ökat. Rätt trimmade motorer är mycket mer bränsleeffektiva än något som är trimmat men inte lirar som det ska.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Precis min uppfattning också, enda gångerna som man kan behöva ändra "mycket" är vid väldigt stora el små förgasare i förhållande till motorvolym. Min zündapp med 110cc motorsågs cylinder och 21mm Dellorto vill bara ha 68 i huvudmunstycke, men den motorn ger också en väldigt kraftig signal till förgasaren.
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Ja jag gör väl nått fel antar jag, men den vill ha mer runt 90 km/t (GPS) så jag vet inte. Ska kolla ionizern om det kan vara fel typ (4 taktare). Kan ju va svårt att få till om det är fel sort.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)
- GlobalNomad
- Inlägg: 275
- Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
- Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand
Re: Munstycken till Zündapp 3vxl
Mikunin har ett emulsionsrör för 4 taktare. Det besvarar frågan om mina ovanligt stora munstycken antar jag. Vad jad förstår så är det i strort sett omöjligt att bestycka för 2 takt om man har knasare med ett sånt i. Provade med en Dellorto 20mm för 2 taktare med 105/30 och den gick ungefär likadant, så det måste va nått annat fel (tjyvluft, etc.). Ska kolla med startgasen samt montera ett Kokusan före att utesluta att tändningen inte hänger med.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
-32 Ford Roadster (350/350)