Munstycken till Zündapp 3vxl

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Hagbergarn
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 aug 2016, 17:53

Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av Hagbergarn »

Tjabba, jag har en Zündapp 3Vxl med Supertherm och en VM-20 151. Vad har ni för tankar på munstycken, vilka storlekar ska man börja på?
Ni som har samma eller har haft samma setup, vad har ni för munstycken i era?

Tack på förhand
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av Skunkworkz »

Om det är en original Zundapp Supertherm så ska ju original bestyckningen i den förgasaren funka, det var den förgasaren som satt original på Zundapp med Supertherm. Men om du har en eftermarknads 70cc Athena Supertherm så brukar man hamna på 100-120 i huvudmunstycke.
Hagbergarn
Inlägg: 2
Blev medlem: 15 aug 2016, 17:53

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av Hagbergarn »

Sorry, just har en eftermarknads 70cc 13hk Supertherm :) vad tror du om lågfartsmunstycket?
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av Skunkworkz »

Lågfart brukar stämma, men behöver du skruva ut luftskruven mer än 2-2,5 varv kan det vara ide att sätta i ett mindre. Se till att du köper original Mikuni munstycken.
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av GlobalNomad »

Just nu har jag 125 munstycke i min med samma cylle och knasare, men tror jag ska gå upp till 180. Dom här rackars cyllarna vill ha mycke soppa. Sen tror jag att jag måste flytta upp nålen till högsta läget. Bara och testa.....plocka loss.....testa.......plocka loss.....testa.......plocka loss......osv. Tror även ett Kokusan skulle göra susen. Mitt gamla brytar system hänger inte riktigt med i höga varv. Minns då man va ung så satte man dubbla fjädrar på brytarna så dom skulle hänga med, men de va då de :mrgreen:
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av Skunkworkz »

Oj, det var en ordentlig ökning t,o,m större än när man går från bensin till E85 som bränsle.
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av GlobalNomad »

Skunkworkz skrev:Oj, det var en ordentlig ökning t,o,m större än när man går från bensin till E85 som bränsle.
Jo det låter stort konstigt nog. Får se hur det slutar. I värsta fall blir det en massa "fyrtakt" och jag får gå tillbaks till 125, har inget emellan 125 och 180. Munstycks-satserna hade inga munstycken mellan detta. Den vill liksom "dö" på fullgas i runt 80 knyck. Endera knasaren eller tändsystemet som inte hinner med. Jag är ingen expert så jag testar tills det lirar bra.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av Hasse »

Det var rätt stora du kör med om den är "orörd". Jag hamnar på 90-105 beroende på val av avgassystem. 17,5 i lågfart.
Sydstatare
Inlägg: 201
Blev medlem: 03 nov 2015, 17:50
Ort: Vena

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av Sydstatare »

Jag har bestyckat färdigt min zundapp med supertherm 70cc,portat, 21 mm gasare, kokusan, rita vev, expansions avgassystem m.m. Jag körde testade kollade tändstift. O när den gick som bäst var jag nere på 82 i huvudmunstycke. Men då värmenöp den så ja gled ikull i 96kmh. Men nu kör ja på 90 med lite fyrtakt på högsta vxl o gas. O något sänkt toppfart. Men de får man leva med. Hade ju sån tur att kolven hade smält men absolut inga märken i cylindern. He He.
Puch, Crescent, Rex, Zundapp
O såklart V8
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av GlobalNomad »

Hasse skrev:Det var rätt stora du kör med om den är "orörd". Jag hamnar på 90-105 beroende på val av avgassystem. 17,5 i lågfart.
Jag har portmatchat block och insug mot cylindern, samt slipat bort allt "skägg" och fixat spalten vass. Även polerat insuget så orörd kanske den inte är. Det skiljer ju så pass mycket mellan cylinder och block/insug att jag anser att man bör fixa detta. Det tar ju inte många timmar. Sen har jag 15/41 i drevning. Konstiga är att jag börjar närma mig Mikuni VM28-418 bestyckningen jag har på 125an som har 140/35. Så länge den inte fyrtaktar på full gas och bara vill ha mer bränsle så ska jag sätta i större munstycken. Nästa steg blir 130/30 och eventuellt ett lyft av nålen. Kör med ett vanligt Jamarcol (36/70) för utseende och ljudnivåns skull.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av Skunkworkz »

Förstår inte riktigt varför den skulle behöva större munstycken bara för att den är "trimmad". Har aldrig märkt någon större skillnad själv. Visst 5-10% hit eller dit köper jag, men 30-40% fattar jag inte orsaken till.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av Micke S »

Ja det är en vanlig missuppfattning att motorn behöver större munstycken i förgasaren när den är trimmad. Visserligen genereras effekten av bensin men bränsleluftblandningen ska vara ungefär den samma så det som händer med en vettigt trimmad motor är att den drar mer bränsle och luft än en otrimmad. Sedan betyder en ökad bräsnleförbrukning inte med nödvändighet att effekten har ökat. Rätt trimmade motorer är mycket mer bränsleeffektiva än något som är trimmat men inte lirar som det ska.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av Skunkworkz »

Precis min uppfattning också, enda gångerna som man kan behöva ändra "mycket" är vid väldigt stora el små förgasare i förhållande till motorvolym. Min zündapp med 110cc motorsågs cylinder och 21mm Dellorto vill bara ha 68 i huvudmunstycke, men den motorn ger också en väldigt kraftig signal till förgasaren.
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av GlobalNomad »

Ja jag gör väl nått fel antar jag, men den vill ha mer runt 90 km/t (GPS) så jag vet inte. Ska kolla ionizern om det kan vara fel typ (4 taktare). Kan ju va svårt att få till om det är fel sort.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Användarens profilbild
GlobalNomad
Inlägg: 275
Blev medlem: 12 dec 2013, 07:27
Ort: Nordingrå och Jomtien, Thailand

Re: Munstycken till Zündapp 3vxl

Inlägg av GlobalNomad »

Mikunin har ett emulsionsrör för 4 taktare. Det besvarar frågan om mina ovanligt stora munstycken antar jag. Vad jad förstår så är det i strort sett omöjligt att bestycka för 2 takt om man har knasare med ett sånt i. Provade med en Dellorto 20mm för 2 taktare med 105/30 och den gick ungefär likadant, så det måste va nått annat fel (tjyvluft, etc.). Ska kolla med startgasen samt montera ett Kokusan före att utesluta att tändningen inte hänger med.
-71 Zundapp KS50
-32 Ford Roadster (350/350)
Skriv svar