övrigt

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Insugnings pluggen på puchen tar man bort med hammare och skruvmejsel med rak och lång klinga genom avgaskanalen.
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: övrigt

Inlägg av Baronen »

Men har man otur så slår man bort halva insugsflänsen..
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Re: övrigt

Inlägg av blyfot »

marklundt skrev:Insugnings pluggen på puchen tar man bort med hammare och skruvmejsel med rak och lång klinga genom avgaskanalen.
På fläktkyld puch är pluggen svetsad och går inte att slå ur, man måste borra bort svetsoch sedan svetsa igen hålen igen
HSE
Inlägg: 5677
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: övrigt

Inlägg av HSE »

På den gamla goda tiden när man slog ut pluggen var risken att cylindern sprack 50-50 :wink: I alla fall min erfarenhet, jag försökte på två cylindrar 1961, en gick bra, en sprack...
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Det där gjorde jag på en puch m50 racing årsmodell 1974. tog bara nån sekund göra
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Det visade sig att insugnings pluggen var bara dit tryckt som en kork och jag behövde bara knacka med hammaren för att pluggen skulle ploppa ut
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Är dumt tänka på miljön när man kör moped.jag höjde nålen och fick 84,3 huvudmunstycke på dt50r .original är det 76,3 .
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Jag höjde nålen för att slippa få motorskador av utspädd bensin + att det ger ju 10-15% vrid och effekthöjning i motoreffekt.transmissions förlusterna brukar försvinna med slacket på kedjan och då blir motorn även lite snålare på bensin och olja
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Dt50r brukar ju normalt dra 018liter/mil
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

I dag körde jag ett par mil med dt50r .avgaspluggen på den är bara en plåtbit på 4 ben har jag fått se. Stjätte växeln är en överväxel på dt50r.jag har t63 däck på dt50r
marklundt
Inlägg: 4842
Blev medlem: 28 aug 2016, 13:53

Re: övrigt

Inlägg av marklundt »

Batteri 12volt och 4ampere,om man toppfyller tanken kan den rymma mer än 6liter bensin,ram hårdlackerat blötjärn,tillbehör hasplåt,styrskydd,handskydd. Framljus justerbart halvljus,skivbromsar på båda hjulen,fotocell som styr väg och hastighets mätare via ena bromskivan,en skär kabel som styr varvstoppet i imacken under sadeln,överliggande luftfilter under sadeln + all elektronik under sadeln,överliggande avgassystem,hyderal skivbromsar, 1,3 liters separat oljetank,kedjestyrare.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: övrigt

Inlägg av Hynboholm »

Snart är det vinter igen...

http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 7&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: övrigt

Inlägg av Raketsport »

Hynboholm skrev:Snart är det vinter igen...

http://www.raketsport.com/forum/viewtop ... 7&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag håller koll på utvecklingen av denna tråd
//Jossan
Josefine Andersson
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: övrigt

Inlägg av Baronen »

Så länge han håller sig hit spelar det väl ingen roll? Värre om han börjar dynga ner i andra trådar. Som Yamahaåkare har han det väl inte så lätt ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Re: övrigt

Inlägg av Raketsport »

Instämmer Baronen, jag läser dagligen forumet som sig bör för att följa det som händer.
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar