Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:
bodda skrev:he he lite mycke olja kanske :lol:
Jo du, men hellre det än för lite. Skönt när man får ordning på fel så lätt, i alla fall. :)
Jag har lite pyssel kvar i väntan på renare gator: Den nya bensinkranen ska förlängas ut genom kåpan och fjärrstyrningen av det ställbara munstycket måste lagas. När det gäller det ställbara så är det ju lite intressant att många här på forumet tycker det går bättre med fast medan min blir mer lättstartad med justerbart. Men det kan ju hända att det beg fasta jag satte dit var dåligt. Bytte ju från början för att utesluta munstycket ur tjuvstoppsekvationen men det verkar ju inte vara där skon klämmer (eller klämde...)
skulle nog ändå satsa på fast men ett nytt kanske. av lite större storlek kanske. minns ej om du hade Bing eller Encarwi?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bing. Det var ju att jag hade ett fast liggande hemma som gjorde det smidigt. Men eftersom felet uppenbarligen (?) inte berodde på det så är det ju trevligt att ha moppen lättstartad. Det fasta kan jag alltid ha med på turen, om moppen börjar konstra är det ju bara att byta. OM felet beror på munstycket kan det ju knappast uppträda EXAKT lika med två HELT OLIKA munstycken...
Sedan KAN det ju faktiskt vara så att all olja jag spillt i, för att förhindra nypning, gjorde motorn svårstartad. Den tände till några gånger och skulle sedan ha gått igång MEN just då bytte jag munstycke och trodde att det lyckade startförsöket berodde på det. :? <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det är nog ingen omöjlighet oljan kan ställa till det <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vårvindar friska... :) Idag hade solen töat bort tillräckligt med snö och is för att jag skulle våga mig på en Scoterette-provtur. Och si, det verkar lovande! :)
Att påstå att den startade som ett skott vore väl att ta i men på fjärde kicken brummade den igång på halv choke som direkt kunde sänkas till noll och motorn gick snällt på tomgång. Jag körde iväg och märkte direkt att den visserligen kändes slöare i accet men att den hade en råstyrka som jag bara undantagsvis upplevt tidigare. Den tuffade snällt upp för vår långa mördarbacke i sisådär 15 km/h och 27-29 km/h på plan väg (på motorns hastighetsmätardrev, alltså, den är ju drevad till 15 tagg så lite fortare gick det väl). Det tycker jag känns helt OK för en numera otrimmad motor (bortsett från drevet, då). Och jag kunde lätt tuffa iväg från nästan stillastående på tvåan om det bara var plant. :)
Märkte också att det ställbara munstycket inte alls verkar har så stor inverkan längre. Körde på vanliga startinställningen varvid den fyrtaktade vid full fart men någon större förändring genom strypning märkte jag inte så den fick stå kvar som den var. Ett hälsotecken, måhända? Undrar hur den skulle vara med ett fräscht, fast munstycke... :?
Provturen blev inte jättelång, dels för att jag inte hade tid men dels också för att jag tycker det är skönt att sluta på topp. Om tjuvstoppfelet finns kvar kan jag få lov att upptäcka det en annan dag, nu ska jag vara GLAD en stund! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Till Påsk åtminstone :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, men jag vill nog köra en längre provtur innan jag vågar mig på Chicken Race... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vårkänslor! mefipallina_yahoo.gif
Idag var det dags för en ny provtur med Scoteretten i vårsolens (nåja, lite grand ibland...) glans. Hon startade snällt och vi puttrade iväg lite halvslött som tidigare men som jag tyckte förra gången så verkar den dåliga farten kompenseras av ett trevlig vrid på låga varv. Förut har det varit tvärkört om moppen kommit under ≈12 km/h i backarna, då har det bara gått sämre och till slut har jag fått sparka. Nu kunde jag smyga upp i knappt 10 km/h i de värsta backarna och knappt ha styrfart men framåt gick det! :D
Men så nästan uppe för en av de allra värsta backarna: TVÄRDOG! :shock: :x MEN, jag hade kollat i tanken innan jag for iväg och noterat att det inte var jättemycket kvar. Soppatorsk? Jag slog raskt om till reserven och kickade: VROOM! :bananas: Iväg igen och sedan inga missöden under resten av provturen, den klarade tom samma backe en gång till utan att knota (jag kör i slingor med hemmet som centrum, för säkerhets skull...)!
På plan mark toppade den sisådär 25-29 km/h (det är ju alltid svårt att exakt veta vad som är svagt med- eller motlut) och jag vred försiktigt ner munstycket men kunde inte heller nu märka någon större skillnad/förbättring. Verkar nästan som munstycket kan stå i samma läge hela tiden numera, men jag ska nog ändå fixa fjärrstyrningen som gick sönder.
Vad gör förresten min drevning på hastigheten jämfört med mätaren? Någon enstaka km/h? Jag skulle kunna räkna ut det, förstås, men ni allvetande forumkolleger brukar ju kunna kläcka ur er svar på denna typ av frågor direkt ur minnet. :worship: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grattis Janne, hoppas lyckan håller i sig. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Grattis Janne, hoppas lyckan håller i sig.
Kan bara instämma :thumb: , dags att skriva en Epilog nu..? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Knappast, om jag känner fröken Scoterette rätt... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite kvällsmek igår: Efterdrog toppen (behövdes inte men hellre en gång för mycket), satte tillbaka mittre upphängningen till avgassystemet och lödde fast den lilla skruven jag satt i toppen på det justerbara munstycket. Den lossnade när jag sist använde munstycket men även om den sitter bra nu ska jag satsa på en extra fastsättningsanordning för fjärrmanövreringen också, så jag slipper det problemet igen. Ska provköra lite mer först, men går allt bra så ska fjärrmanöveringar till både munstycket och nya bensinkranen installeras så även högerkåpan kan monteras. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, jag kunde inte hålla mig i skinnet, förstås, så nu sitter fjärrstyrningen till bensinkranen på plats! 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vårkänslorna fortsätter att spira! :D
Åkte tvärs över stan idag i några ärenden och efter att ha varit lite svårstartad från början gick Scooteretten som tåget! :scooter: Var inne i diverse affärer i typ 5-20 minuter åt gången och varje gång var det bara att kicka till så gick hon igång igen! 8)
Jag fipplade även denna gång på det justerbara munstycket under färd med samma resultat som förut, dvs inget. Moppen gick lika snällt ändå och maxade sisådär 28-30 km/h på plan väg (plus drevning, då) och var även nu mycket stark på tvåan; jag kunde utan vidare puttra upp för småbackar i 10-15 km/h utan att hon tappade andan.
Jag börjar undra om jag ska bry mig om att installera fjärrmanövreringen till munstycket, den verkar ju inte behövas. :roll:
Har funderat på vad felet har varit och som (förhoppningsvis...) är åtgärdat nu. Om det inte var kondingen så lutar jag åt att misstänka den väl högt borrade cyllen ihop med de utslitna kolvringarna. Kanske funkade det när den var kall men med varm cylle ökade korssugsgapet och vips tappade jag kompression? Om det nu inte helt enkelt var en spricka i den gamla kolven eller toppen?
Jaja, det viktiga är ju att den funkar nu. Jag vågar inte riktigt tro på det, efter allt som har varit, men som jag sagt förut så gäller det ju ändå att passa på att vara glad medans tid är! mefipallina_yahoo.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:clapping: Fantastiskt! Nu kan du förhoppningsvis slappna av och ha en trevlig mopedsäsong oregonian_congratulations.gif <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det gäller att glädja sig åt det man kan, igår la bromsarna på bilen av! :evil: Lite tungt att skjutsa två barn på Scooteretten.... :roll:
Men nog om det, nu funderar jag mest på vilka ärenden som jag bara MÅSTE utföra för att få en ursäkt att köra moppe! :scooter: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar