Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Anders74

Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av Anders74 »

Hej,
Nu har jag äntligen fått igång min Saxoped. Den fungerar bra men är lite trött.
Jag undrar om det finns en 60cc NTS cylinder till den? Hittar inget. Finns https://www.ettansmopeder.se/product/tr ... -mini-nts-" onclick="window.open(this.href);return false; där det står mini men tror knappt att dom syftar på liten cylinder.
Passar en NTS 60cc cylinder på mitt block? Det är en 2-växlad hand från 1956. Toppen behöver man byta, till det stora. Är avståndet rätt så toppen passar i ramen?
Annat man behöver tänka på?
Jag är inte ute efter super effekt utan ute efter bra vrid och en toppfart på typ 60km/h som max. Original 12mm förgasare hade varit önskvärt att vara kvar men misstänker att CC-måtten är fel på den gamla cylindern kontra den nya. Höjden ser också lite fel ut.

Bilden är från när jag testar packboxarna.

mvh
Anders
Bilagor
WP_20161229_16_02_40_Pro.jpg
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Re: Saxoped 1125 -56. NTS 60cc

Inlägg av JanneL »

Kontakta Mopedrenovering.se istället.
Där finns det kunnigt folk som gärna svarar på dina frågor i samband med köp av cylinder.
Beställer du före 14-15 har du delarna dagen efter.
Blir det problem så svarar dom i TELEFON hör o häpna :D
Dom har ett flertal Cylindrar till Sachs med olika trimningsgrad.

Den firman du själv föreslog skulle jag akta mig för.

Lycka till
Baronen
Forumsponsor

Inlägg av Baronen »

Instämmer med föregående talare! Mopedrenovering.se är suveräna! Ettans har iaf förr haft stora problem. Om dom fått rätsida på sina problem ännu vet jag inte och jag har ingen lust att ta reda på det ;)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

ja som redan sagt: innan du handlar från ettan så vill du nog leta på, och läsa tråden om mopedbutiker
som finns under "allmänt"

Jag skulle inte trimma så hårt på en tidig motor. det var nog inte för nöjes skull som sachs förbättrade
ett antal detaljer redan 57 eller 58, jag är inte säker på exakt när.
vill du ha kvar 12mm bingen med luftintag genom blocket så är en 3,5a det snabbaste som finns nytillverkat. finns även med stora kylflänsar numer. går att hitta sachs orginal från slutet av 50talet med päronformade kylfänsar. dock något större kylfänsar än din orginalcylinder. dyker upp på http://www.ebay.de" onclick="window.open(this.href);return false; då och då. men med en 3,5a når du inte 60kmh. (här på forumet talar vi om äkta GPSmätta hastigheter.)

men den första frågan jag vill ställa är: vad har du för budget, och hur avanserad maskinpark har du tillgång till.

kedjedrev till den moppen är väl svåra att hitta, dom får man väl nästan räkna med att göra själv av drevämnen? leate du på en treväxlad handväxlad motor med trampåor så är du väl en bit på väg där.
se i så fall upp så du köper rätt variant, det finns några varianter som är mindre bra i sammanhanget.

erlan
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Hej igen,
Jo motorn är nog inte den bästa att trimma på. Tror den har 6-fjädrar i kopplingen som du skrev i en annan tråd. Dock vet jag inte hur gammal motorn är då den inte är original. Kan man läsa ut det på serienr? Oavsett så tycker jag den ser identisk ut, det som jag har tittat på.
Hade bara CC-måtten stämt så kunde jag fixat till en metallbricka som fixat att det är bredare på NTS cylindern (kyrkports insug).

Maskinparken är ganska god. Se foto. Har en Storebro 195 och en metallfräs, svets mm.
Angående bakdrevet så håller det nog några hundra mil till dock börjar det att bli slitet. Tanken är sedan att ta original drevet och svarva av kuggarna. Dvs behålla centrum och sedan köpa ett annat drev och svarva av centrum på det och sedan svetsa ihop dom två bitarna.

I motorn som jag köpte satt det en 38.5mm cylinder som var uppborrad (svarvad) tyvärr var den felaktigt gjord så motorn nöp. Det var för litet spel där uppe. Tänkte svarva rätt denna och sedan labba lite med slipstiftet. Har portat biltoppar innan men där är det ju lättmetall och här är det gjutjärn ska bli intressant att se vad detta gör med mina roterande filar (6mm, 3mm axel). Sedan är jag inne på att plana toppen. Kör som sagt på akrylat bensin och där är ett högre oktanvärde på högre varvtal jämfört med BF95. Dock är jag inte främmande för att köra på E85.

Det bästa hade dock varit att köpa en cylinder som passar direkt, 41mm borrning. Pengar är inget större problem då jag inte är 15 år längre. Dock är jag helt emot att lägga pengar på saker som är onödigt eller dumt.

Kan inflika att jag tror att original 12mm förgasare räcker långt. Lufthastigheten ökar med mindre förgasare och ger bättre botten. Vilket jag vill ha. Toppeffekten är inte så intressant, men 4hk hade varit ok. När jag var 15 hade jag en Honda MB5 som enligt mig är en av dom bästa mopederna som gjorts med dess balansaxel, skrivbroms, stabil ram m.m.
På den hade jag en 65cc cylinder och original 13mm förgasare med 68munstycke samt 16 drev den gjorde 95km/h uppmätt med bil. Så 13mm räcker långt.
Synd man sålde den.
Bilagor
WP_20161230_22_23_24_Pro.jpg
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

om motorn är av rätt årsmodell till paddförgasaren som syns på bild, så ska den ha kedjetransmission till kopplingen. och ha en kanal genom blocket från "förgasargropen" ut till kedjedrevet. blocket blir då en del av insugningsljuddämparen. och bultavståndet på förgasarna är det samma, så det går att göra en specialpackning så du får tätt. däremot är jag osäker om du får tätt mellan förgasare och block, så du får insugsluften att gå rätt väg. paddförgasaren på ett vanligt block, utan packning mellan förgasare och block påstås ge ett fascinerande insugsljud...förgasarfästet på kyrkportscylindrarna sitter längre bak. man måste ju slipa ur lite på bakkanten på gropen gör att kunna montera förgasaren med cylindern på plats.

har du en tidig kopplingskor på kedjetransen så har du korklameller i den, då får du plats med 3lameller och 2 stålskivor i den, och har du en fjäderplatta utan hål för dom lösa kopparna så passar en nyare platta. men om ryckutjämnaren i dom korgarna pallar 4hk har jag ingen aning om.

axeltapparna på vevaxeln för transmisionsdrevet och svänghjulet gjorde man grövre efter bara några år, när man ändrade till kuggtrans och ändrade startmekanismen så man kan trampa igång utan att cykla mopeden samtidigt.
jag antar att man gjorde dom ändringarna för att man sett något problem?

jag skulle leta på en något nyare motor med kuggtrans. (var det -58 det kom) hittar du en nyare än -68 är det en enkel sak att frisera av bredden på bakre motorfästena i fräsen. sen gå fullt ut med kyrkportsförgasare till cylindern. och plana ner toppen till lagom klämspalt.
(nu ljög jag lite för jag är inte tillräckligt modig för att åka så fort med dom naven och bromsarna)
det finns ofta gott om tvåväxlade trampmotorer på ebay.de

erlan
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Hej,
Tack för svaret.
Ganska säker att det är en gammal motor, då den uppfyller det du säger. En lite märklig sak är att framdrevet har en diameter på 14mm (utgående axel). Nu är det inget problem då jag bara sätter drevet i svarven och borrar upp det.

Tror jag kommer att köra med original känns som det är dumt att förstöra något. Mannen som jag köpte den av hade kört i 50år med den innan så dålig kvalite är där inte på sakerna.

Körde en runda precis och den är trött men vad kan man begära med 0.8hk? Går nog i 35 som max. Lite kul är det ändå att puttra runt :)
Kör utan packningen till förgasaren. Låter inget speciellt kan jag tycka då motorn suger för lite luft för det.
HSE

Inlägg av HSE »

Alltid trevligt med en laglig original moped. Fast jag har nog bara en sådan, tenderar att viktkompensera lite så mopederna orkar lika bra som jag minns från när jag var 15... Vill ju helst ha 45 på mätaren som toppfart :D
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

motorn funkar nog aldeles utmärkt på 0,8 hk. ostrypta tror jag dom var på 1,25 hk. ev 1,6, men jag tror dom kom lite senare. jag gissar att det var när man utvecklade 3,2/3,8 hk versionerna som man började se svagheter.
jag kan ev i mina gömmor ha en 1hk päroncylinder utan plugg.

men som HSE skriver: EN laglig moped är trevligt att ha.

erlan
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Hej igen,
Idag så svarvade jag om cylindern och det blev bra. Lagom kolvspel om man jämför med den gamla 38.0 cylindern. Vet inte vad det är för skillnad mellan 0.8ps och 1.25ps motorn då denna 1.25ps cylindern har annat nummer på den men samma storlek på kanaler och insug. Den är lite filad i insuget och jag passade på att jämna till den lite i avgasporten.
Går lite bättre än 0.8ps cylindern men inte mycket.

Var ska man fila? Ska jag bredda avgasporten, höja avgasporten? sänka avgasporten?
Att förstora kanalerna har jag ingen möjlighet till då jag bara har vanligt handtag, inget med 90graders växel på.

Ska plana toppen i morgon, ger väl något och sedan mecka lite med förtändningen.
Bild på cylindern efter svarvningen.
Bilagor
WP_20170101_14_13_33_Pro.jpg
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Hej igen,
Ingen har gett något tips hur jag skulle porta.
Här är mina egna tips:
Breddade avgasporten med ~70%. Höjde lite typ 1.5-2mm. Kanalerna under cylindern var inte helt optimala (i mina ögon) putsade upp dom samt polerade hela vägen ner till kolvportarna. Längst nere vid kolvportarna ser man att det är en restriktion. Kanalen går rakt ner sedan breddar sig kanalen mot cylinderloppet. Där slipade jag också, vilket nog gjorde nytta.
Använde i vanlig ordning Biltemas roterande filar, 3mm axel, 6mm huvud. HRC74 så inga problem att fila i gjutjärn.
Resultat?
Långt över förväntan. Nu är där helt plötsligt bottendrag! Mycket mer än innan. Kan köra på tvåans växel och nästan stilla och sedan dra full gas. Ingen knorr, bara drar på. Dock är nog toppeffekten inte mycket högre men bottenvridet är typ 2-3ggr bättre.

Har filat ner toppen (har ju extra cylinder och topp) 2mm. Gick inte att fästa den på ett bra sätt för att fräsa ner den. Hade det varit centrumplacerat tändstift hade det varit lätt gjort. Blev bra ändå. Är man van att fila så är det lätt gjort. Ska se om jag kan ordna en toppackning i morgon, har en 0.20mm kopparplåt. Ska bli kul att se vad det gör.

Har även konverterat huvudstrålkastaren med LED dioder istället för BA15D lampan. Tog en gammal ficklampas LED och svarvade en adapter till dom. Blev kanon. Bytte även bak till LED, denna gången från en LED lampa. En sån som sitter i cigarett uttaget, sönder innan.
Satte en 1A (3A till huvudstrålkastaren) diod i serie med matningen. På baklampan satte jag även ett 470R resistor i serie för att få ner strömmen.
På tomgång ser man att huvudstrålkastarens lampan blinkar snabbt men sen är den konstant.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

"Kanalerna under cylindern var inte helt optimala"

där var du väldigt diplomatisk. jag vill kalla dom tidiga kanalerna för usla.

erlan
Anders74

Inlägg av Anders74 »

Hej,
haha jo det kan man nog kalla dom. :lol:

Sitter och tittar på ett 90graders huvud för att fräsa till kanalerna lite bättre. Vill helst inte ha tryckluft utan köra vidare med min Dremel med lång axel.
Finns en del tryckluft men ingen 90graders vinkel för Dremlen. https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... degree+3mm" onclick="window.open(this.href);return false;
Någon som har ett tips var man hittar det?
Användarens profilbild
T M
Forumsponsor

Inlägg av T M »

Anders74 skrev:Hej,

Sitter och tittar på ett 90graders huvud för att fräsa till kanalerna lite bättre. Vill helst inte ha tryckluft utan köra vidare med min Dremel med lång axel.
Finns en del tryckluft men ingen 90graders vinkel för Dremlen. https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... degree+3mm" onclick="window.open(this.href);return false;
:twisted:
https://www.amazon.co.uk/Dremel-2615057 ... B0002SMNW8" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders74

Inlägg av Anders74 »

T M skrev:
Anders74 skrev:Hej,

:twisted:
https://www.amazon.co.uk/Dremel-2615057 ... B0002SMNW8" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite för stora. Det ska vara en liten 90 eller 120 graders vinkel ska gå in i cylindern samt slipstiftet. Finns en del men jag vill inte betala flera tusen. 3-400kr är mer lämpligt. Synd det inte finns på Kina sidorna.
http://www.ccspecialtytoolstore.com/Rot ... -p/1mc.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Typ en sån :)
Skriv svar